Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Egy legendás cseh márka feltámadása

Hírek2018. szept. 18.Növekedés.hu

Hallotta azt a történetet, amely arról szól, hogyan jött vissza egy cseh vállalat a szakadék széléről? A Skoda újjászületése után itt a kétkerekű siker-története, olvasható a The Guardian angol lap internetes oldalain. Ha Ön az 1980-as évek után született, aligha találja a korabeli Skoda-történeteket viccesnek. Hogy őszinte legyek, akkortájt a legtöbben annak találtuk. A nevetés mindenesetre elhalkult,

amikor a gyengélkedő cseh vállalat a Volkswagen tulajdonába került, kihasználta új lehetőségeit és világszerte elismert márkává nőtte ki magát.
Napjainkban egy másik, nehéz helyzetben lévő cseh vállalat próbálkozik hasonló megújulással. Ezúttal az ország történelmi kerékpár-gyártó cége bízik abban, hogy sikerül feltámasztania önmagát. A Favorit története 1922-ben kezdődött, amikor három üzletember, Swetlik, Kastrup és Hering egy üzletet nyitott. A cég az 1950-es években kapcsolt magasabb sebességbe, amikor kerékpár-vázakat kezdett szállítani annak a nemzeti kerékpár-válogatottnak, amely három olimpiai játékokon is érmeket nyert: Melbourne-ben, Tokióban és Moszkvában. A Favorit egyre népszerűbbé vált és 1978-ra eladta a milliomodik kerékpárt. Egy évtizeddel később azonban, amikor a Bársonyos Forradalom söpört végig az országon, enyhe visszaesés következett. Később, 2011-ben egy új üzletember tűnt fel: ő volt a rendkívül meggyőző Richard Galovič, aki szinte példaképpé vált Csehszlovákiában. Galovič teljesen átalakította és újraindította a vállalatot. Négy, azonos műszaki jellemzőkkel bíró kerékpár-típust dobott a piacra (az egyik neve: „Nagyfőnök”), szilikon gumikkal, alacsony karbantartási igényű csapágyakkal, beépített fényforrásokkal és egymáshoz illő, valódi bőrből készült nyereggel és kormány-fogantyúkkal.  Mindenkit biztosított arról, hogy övé a „legjobban felszerelt kerékpár”.  A kerékpárokat Prágától egy órányira nyugatra, Rokycany-ban gyártják. A Favoritnak azonban nemzetközi ambíciói vannak. A gép a világon bárhonnan megrendelhető, helybe szállítják. A cég honlapja igen szórakoztató: megtekinthető, hogyan ülik meg a „Nagyfőnököt”, amely „versenyt fut az éles kanyarban” és ott olvasható az árazás alapvető elve is: „a Favorit mindig körülbelül az átlagos havi kereset kétszeresébe kerül” és „a vevő biztos lehet abban, hogy nagy értékű, felső kategóriás kerékpárt vásárolt.” A Favorit kerékpárt Nagy-Britanniában 1,890 angol fontért árulják (1 angol font =363,04 Ft).