Először lett teniszező a világ legjobban kereső sportolója a Forbes listáján
HírekA Forbes magazin legjobban fizetett sportolókról összeállított, ez évi listáján Roger Federer végzett az első helyen. A svájci csillag első ízben került az első helyre, és egyben ő az első teniszező is, aki az 1990 óta kiadott listákon az élre tudott kerülni.
Roger Federer tavaly 106,3 millió dollár (mintegy 33 milliárd forint) adózás előtti összeget kasszírozott, amelyből 6,3 millió dollár pénzdíj és 100 millió dollár részvételi díj és szponzori támogatás. Ez a 2019-ben elért 5. helyéről emelte az elsőre. Korábbi legjobb helyezése a 2013. évi második hely volt.
Federer márkája makulátlan
mondja David Carter, az USC Marshall School of Business sportgazdasági professzora.
Ennek köszönhető, hogy akik megengedhetik maguknak, boldogan csatlakoznak hozzá.
A svájci teniszező támogatóinak listája páratlan az aktív sportolók körében.
Összesen 13 márka, közöttük a Barilla, a Moet & Chandon és a Rimowa 3-tól 30 millió dollár összegig kötelezték el magukat a 20-szoros „Grand Slam”, a világ négy legnagyobb tenisztornáján győztes játékos mellett. Csak Federer és a golfozó Tiger Woods az a két aktív sportoló, akik egy év alatt szponzori támogatásokból elérték a 100 millió dolláros határt.
Federer sportolói pályafutása legendákkal teli. Ő nyerte a legtöbb nagy versenyt a világon és ő birtokolta a leghosszabb ideig, 310 héten át a világranglista első helyét.
Teljesítményének egyenletes színvonala megdöbbentő. Közel 5 éven át, 50 egymást követő héten tartotta helyét a világ legjobb három játékosa között. A 2005 és 2010 közötti idősávban 18 alkalommal jutott el az ekkor megtartott 19 Grand Slam döntőjébe.
Bár karrierje késői szakaszában érte el az első helyezést, Federer nem kíván lassítani. Legutóbb egy svájci, az „On” futócipőket gyártó start-up vállalkozással kötött együttműködési megállapodást, amelynek székhelye közel esik a teniszcsillag új, a Zürichi tó partján fekvő otthonához. Federer népszerűsíteni fogja a márkát és „számottevő” tőkét is fektetett a gyorsan növekvő társaságba.
Az üzleti világban kifejtett sikeres tevékenységének egy másik jele, hogy azok a vállalatok, amelyekkel egyszer kapcsolatba került, szinte soha sem hagyják el. A Rolex, a Credit Suisse, a Mercedes-Benz és a Wilson több, mint egy évtizede tagjai a „Team Fed” csapatnak.
Azért van egy kivétel: a Nike.
Federer 2018-ban meg is lepte a teniszvilágot, amikor 20 év után elhagyta a sportcipő gyártó óriást és a sportruha gyártó Uniqlo-hoz pártolt. A Fast Retailing-hez tartozó vállalattól olyan ajánlatot kapott, amit egyszerűen nem lehetett visszautasítani:
tíz év alatt 300 millió dollárt kap, függetlenül attól, hogy játszik-e addig vagy sem. Egyidejűleg módja nyílt egy különálló cipőmegállapodásra, mivel az Uniqlo lábbelit nem gyárt.
Az ügylet feltételei és időtartama meglepetést keltett, hiszen Federer az aláírás időpontjában már közel 37 éves volt. Erre a korra a teniszezők szinte mindegyike már visszavonul.
„Mi úgy érezzük, hogy Roger Federer csak ezután gyakorol igazán nagy hatást a világra” mondja az Uniqlo kreatív vezetője, John Jay. „Természetesen ennek az az alapja, hogy ő minden idők legnagyobbika, de az ő és a mi jövőnk kulcsa, hogy képes pozitív változást hozni a világnak”.
Európa tenisz-klubjai már ma is tele vannak olyan gyermekekkel, akik Federer „RF” sapkáit viselik, azt a logót, amelyet a Nike még válásukat követő két éven át birtokolt. Mára ez visszakerült Federer kezébe és jövőbeni licenc-megállapodások alapját képezi.
Ez az üzlet nem volt Federer egyetlen okos húzása. Márkáját akkor vonta szoros felügyelete alá, amikor elhagyta az IMG sportvállalkozást és régi ügynökével, Tony Godsick-kel 2013-ban elindította saját, TEAM8-nak nevezett tevékenységét. Jelenlegi ügyfelei között van többek között a profi tenisz három neves személyisége, Juan Martin del Porto és Alexander Zverev és a 16 éves, feltörekvő amerikai csillag, Coco Gauff. A TEAM8 irányítja a New York Rangers kapusa, Henrik Lundqvist karrierjét is.
A TEAM8 sikert aratott egy új, évente megrendezésre kerülő esemény, a Laver Cup megalapításával, amely keretében egy európai csapat a világ többi kontinense ellen szerepel egy olyan versenysorozatban, amely a golfozók Ryder Cup-jához hasonlóan működik.
Federer keresett szereplője olyan kisebb tornáknak is, ahol a sztár-játékosok fellépési díjat kapnak a részvételért. Egy férfi versenyt a nagy hármas, Roger Federer, Rafael Nadal és Novak Djokovic nélkül nehéz eladni. A legnagyobb, 1 millió dollár feletti fellépési díj Federer-nek jár. Novemberben tett Latin-Amerikában egy öt állomásból álló körutat, amely több, mint 15 millió dollárral növelte bankszámláját, beleértve egy bikaviadal-stadionban, Mexico City-ben megrendezett mérkőzést Alexander Zverev ellen, amelyet rekord számú, 42 517 néző tekintett meg.
A Federer nevét viselő alapítvány hírnevét és pénzét afrikai gyermekek oktatására is felhasználja: 1,5 millió gyermek megsegítésére 52 millió dollárt folyósított. Rendszeresen szerepel adomány-gyűjtő mérkőzésen. A legutóbbi „Match for Africa” keretében Bill Gates partnereként szerepelt: Gates és Federer a svájci játékos édesanyja szülőhelyén, Dél-Afrikában Nadal és házigazdájuk, Trevor Noah ellen játszottak. Az eseményen 3,7 millió dollárt gyűjtöttek.
Federer egy „GOAT”, Greatest Of All Time, minden idők legnagyobbja, a pályán és azon kívül egyaránt.