Kiderültek a vagyonadó részletei! Az első befizetés határideje jövő augusztus lesz
HírekRészletesen ismertette ma Kármán András pénzügyminiszter a társadalmi vitára bocsátott vagyonadó részleteit. A Facebookon megjelent tájékoztatás szerint az adókötelezettség az egymilliárd forintot meghaladó nettó vagyonra vonatkozna. Az első befizetés határideje 2027. augusztus 31-e.
A kormány 2027. január 1-jétől vezeti be a vagyonadót az egymilliárd forint feletti nettó vagyonnal rendelkező magánszemélyekre. A pénzügyminiszter a társadalmi egyeztetésre bocsátott jogszabálytervezet részleteit ismertette ma. Íme a legfontosabb tudnivalók:
1. Az adókötelezettség az egymilliárd forintot meghaladó nettó vagyonra vonatkozna. Nem a teljes vagyon, hanem az egymilliárd forintos adómentes értékhatár feletti rész után kellene adózni.
2. Két adókulcsot határoznának meg.
-
1–100 milliárd forint közötti adóköteles vagyonrész esetén: évi 1 százalék.
-
100 milliárd forint feletti vagyonrész esetén: évi 1,5 százalék.
3. A tervezet alapján az adóalapba beletartoznának a bankszámlákon tartott megtakarítások, az ingatlanok, az ingóságok, a befektetési alapok, a céges vagyon, valamint a bizalmi vagyonkezelésben lévő eszközök is.
4. A magyar adóügyi illetőségű magánszemélyeknek a belföldi és a külföldi vagyonuk után egyaránt adózniuk kellene. A külföldi illetőségű személyek adókötelezettsége a magyarországi ingatlanjaikhoz és társasági részesedéseikhez kapcsolódna.
5. A tervezet szerint az első befizetés határideje 2027. augusztus 31. lenne. Az adófizetést az idei év végi állapotot figyelembe véve kell teljesíteni.
6. A kiskorúak vagyona a szülői felügyeletet gyakorló szülőéhez sorolódik, kivéve, ha saját keresetről vagy örökölt vagyonról van szó.
Eddig a legtöbb vitát a céges vagyon okozta a vagyonadó bevezetésénél. A VOSZ azért nem támogatja a tervezetet, mert az veszélyezteti a magyar kis- és középvállalkozások fejlődését. Az ÁFEOSZ-COOP szövetség szerint vagyonadó tovább gyengítené a magyar kereskedelmi cégek versenyképességét azokkal a külföldi tulajdonosi hátterű versenytársakkal szemben, amelyekre az adó nem terjedne ki