Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Koncessziós társaságok veszik át 1237 kilométernyi gyorsforgalmi út üzemeltetését

Hírek2022. szept. 1.Növekedés.hu

Szeptember elsején, 1237 km meglévő gyorsforgalmi út üzemeltetését és fenntartását veszi át a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-től a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt - olvasható a MKIF Zrt közleményében.

A koncessziót, a Magyar Állam által kiírt nyílt uniós pályázaton nyerte el a Társaság.

Ennek értelmében az M1-es és az M7-es autópálya M0 és az országhatár közötti szakaszai, az M15, M25, M3, M4, M30, M35, M44, M70, M85 és M86 teljes területe és az M8-as autópálya Kisapostag és Apostag közötti szakasza, az MKIF Zrt. üzemeltetésébe kerül.

A Magyar Állammal kötött szerződésben az MKIF Zrt. vállalta, hogy a következő 11 évben fejlesztéseket hajt vége: 538 kilométeren felújítja a meglévő útpályát. Ezen idő alatt megépít további 272 km új gyorsforgalmi utat, 273 km hosszan pedig új sávokkal bővíti a már megépült hálózatot.

A koncessziós szerződés értelmében az MKIF Zrt-hez kerül 161 km olyan gyorsforgalmi út is, amelynek kivitelezését még a Magyar Állam végzi.

Az új szakaszok megépítése után, a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. összesen 1670 km gyorsforgalmi út fenntartásáért és üzemeltetéséért felel. A koncesszió időtartama 35 év, melynek végén, 2057-ben egy teljesen felújított és garanciával ellátott úthálózat kerül vissza a Magyar Államhoz. A koncesszióban érintett szakaszok mindvégig állami tulajdonban maradnak. Az üzemeltetésért, a fenntartásért és a fejlesztésért a Magyar Állam kilométer alapú, úgynevezett rendelkezésre állási díjat fizet az MKIF Zrt. részére.

A szeptember elsejével közel 900 szakember is átkerül - jogfolytonosan -, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. állományából a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. üzemeltető cégéhez.

Új kollegáik továbbra is a gyorsforgalmi utak mellett működő autópálya mérnökségeken teljesítenek szolgálatot. Rendszeresen járják az utakat, ellenőrzik az útburkolatok állapotát, kaszálják az út menti növényzetet, kihelyezik a forgalomtechnikai eszközöket, táblákat, tisztán tartják a pihenőhelyeket és a nyilvános illemhelyeket, felfestik az útburkolati jeleket, síkosság mentesítést végeznek. Szeptember elsejétől nem csak korábbi „közutas” kollegákkal bővül az MKIF Zrt. üzemeltető cége, de 18 mérnökség épülete, a mérnökségek eszközei, járművei a Koncessziós Társasághoz kerülnek. Ezeket egy független könyvvizsgáló cég által meghatározott értéken vásárolta meg a Magyar Államtól az MKIF Zrt.

A koncessziós időszak első 11 évében többek között elindul az M0-ás tehermentesítését is segítő M81-es építése, Komáromtól 102 kilométer hosszan, Székesfehérvár érintésével Sárbogárdig. Ez a nyomvonal, már M8 néven Sárbogárdtól, az M6-os autópályát érintve, a Dunán át egészen Kecskemét északi részéig halad majd, 76 km hosszúságban. Megépül az M3-as Vásárosnamény és Beregdaróc közötti 31 kilométeres szakasza is, ezzel az M3-as is eléri az országhatárt. Az M4-es, Kisújszállástól Berettyóújfaluig tartó 61 km-es szakasza is elkészül, ezzel teljessé válhat az M4-es. A fejlesztési időszakban 100-nál is több híd, felüljáró, aluljáró is készül el.

A gyorsforgalmi utakat használók számára az átállás semmilyen változással nem jár. Az úthasználati díjat továbbra is a Magyar Állam határozza meg és szedi be, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. segítségével. Az MKIF Zrt. egyértelmű szándéka és kötelezettsége, hogy a gyorsforgalmi úthálózat jelenlegi minőségét javítsa és fejlesztésekkel még biztonságosabbá, gyorsabbá tegye a közlekedést mindenkinek.