Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Megszűnik a TB-kiskönyv, elektronikus rendszer lesz helyette

Hírek2025. ápr. 5.MTI

Az új fejlesztésnek köszönhetően, elektronikus rendszer váltja fel a papíralapú TB-kiskönyvet, amelybe a munkáltatók rögzítették a munkavállalók társadalombiztosítási jogviszonyára és egészségbiztosítási ellátásaira vonatkozó adatokat. A benne szereplő információk az államigazgatásban – az időközben bevezetett digitális nyilvántartásokban – foglalkoztatói adatszolgáltatás útján rendelkezésre állnak, ezért a nyomtatvány megszüntethető.

Most, a papír alapú modellt egy elektronikus lekérdező rendszer váltja fel, ami rengeteg előnnyel jár!

  • Kevesebb adminisztráció
  • A vállalkozásoknak nem kell többé a TB-kiskönyv kitöltésével és tárolásával bajlódniuk
  • Gyorsabb és pontosabb ügyintézés
  • Az adatok mindig naprakészen elérhetők lesznek a kifizetőhelyek és hatóságok számára
  • Pontosabb adatok
  • A korábbi rendszerben előfordulhatott, hogy a jogviszony és ellátás (pl. táppénz, CSED, GYED nem teljeskörűen szerepelt a kiskönyvben.
  • Az új digitális rendszer ezt is orvosolja!

Ez a változás nemcsak csökkenti a papírmunkát, hanem a digitális megoldásoknak köszönhetően az e-TB kiskönyv gyorsabb, egyszerűbb és átláthatóbb ügyintézést tesz lehetővé minden érintett számára.

A megszüntetés mellett szól az is, hogy a tb-kiskönyv tartalma nem minden esetben teljes körű, ugyanis egyes jogviszonyok (pl.: egyéni vállalkozói, társas vállalkozói jogviszony) nem szerepelnek benne, továbbá egyes esetekben az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásai sem kerülnek bejegyzésre a tb-kiskönyvbe.

Kiemelt kormányzati cél a vállalkozások adminisztratív terheinek csökkentése, amelynek része, hogy a digitalizáció eredményeként az államigazgatás adatbázisaiban rendelkezésre álló adatok ne kerüljenek újra bekérésre, vagy dokumentálásra.

A tb-kiskönyv megszüntetése ezért illeszkedik a bürokrácia csökkentés célrendszerébe.