MNB-igazgató: „Az Árfigyelő hatékony eszköznek bizonyult az élelmiszer-infláció elleni küzdelemben”
HírekA Gazdasági Versenyhivatal (GVH) által működtetett, a GVH és a Kormány együttműködésében létrehozott online Árfigyelő rendszer a piaci verseny élénkítésén keresztül hatékony eszköznek bizonyult az infláció elleni fellépésben – világított rá Balatoni András, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) igazgatója a GVH Podcast legfrissebb adásában. A beszélgetésből az is kiderül, hogy milyen előnyökkel járhat a fogyasztók és a piaci szereplők számára a GVH és az MNB együttműködésében megújított Versenystatisztikai adatbázis, ami ingyenesen elérhető a GVH honlapján.
Egyebek mellett az online Árfigyelő rendszer is szóba került a GVH Podcast legfrissebb, 30. epizódjában is, amelyben Berezvai Zombor, a GVH vezető közgazdásza és Balatoni András, az MNB Közgazdasági előrejelzésért és elemzésért felelős igazgatója beszélgettek.
Utóbbi rámutatott, hogy az online Árfigyelő rendszer létrehozása a piaci verseny élénkítésén és az árak transzparenciáján keresztül hatékony eszköznek bizonyult az infláció, célzottan az élelmiszer-infláció elleni küzdelemben. Mint mondta önmagában a transzparenciával lehetett versenyt generálni.
A beszélgetésből az is kiderül, hogy a GVH a Magyar Nemzeti Bankkal együttműködésben 2023 végén hozta nyilvánosságra a megújult Versenystatisztika adatbázist – amely ingyenesen elérhető a GVH honlapján – és ennek felhasználásával készült el a hazai piaci koncentráció és a verseny alakulásáról szóló elemzés, amely a Verseny és szabályozás 2023 évkönyvben jelent meg.
Szó esett arról is, hogy az Európai Bizottság 2024. június 24-én publikálta a verseny elmúlt 25 évben történt alakulásáról szóló részletes, EU-szintű elemzését.
Berezvai Zombor és Balatoni András beszélgetésük során részletesen kitértek az európai és a hazai versenyfolyamatokra, a piaci koncentráció alakulására, az innovációra és mindezek gazdasági növekedésre gyakorolt hatásaira.
Olyan kérdéseket jártak körül, minthogy mi a kapcsolat a termékpiaci verseny és a makrogazdasági változók (infláció, GDP növekedés) között, milyen intézkedésekkel lehet növelni a termékpiaci versenyt, mekkora a jelentősége az innovációnak a hazai gazdasági növekedésben, illetve milyen módokon lehet elősegíteni az innovációs aktivitás további erősödését Magyarországon.