Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Rekord szezont zártak az európai top csapatok

Hírek4 órájaNövekedés.hu

A Deloitte Football Money League 2025-ös jelentése rávilágít arra, hogy a vezető futballklubok jelentős bevételnövekedést értek el a 2023/24-es szezonban, a Real Madrid pedig az első klub, ami átlépte az 1 milliárd eurós álomhatárt. A csapatok pénzügyi sikere a pályán elért eredményeiknek, a stadionfejlesztéseknek és a hatékony kereskedelmi stratégiáknak köszönhető. A Premier League klubjai továbbra is előkelő helyet foglalnak el a bevételi rangsorban és a női futball is figyelemre méltó növekedést mutat, jelezve a sportág egyre növekvő népszerűségét és piaci értékét.

A Deloitte Football Money League évről évre a világ legnagyobb árbevételt elérő labdarúgó klubjainak pénzügyi teljesítményét veszi számba. A 28. kiadás alapján a 2023/24-es szezonban az elemzett klubok összességében rekordösszegű, 11,2 milliárd eurós bevételt termeltek, ami 6 százalékos növekedést jelent a 2022/23-as szezonhoz (10,5 milliárd euró) képest. A 2023/24-es szezonban a Football Money League klubjai átlagosan 560 millió euró bevételre tettek szert, ami 244 millió euró (44%) kereskedelmi, 213 millió euró (38%) közvetítési és 103 millió euró (18%) játéknapi bevételből tevődött össze.

4,9 milliárd euróval továbbra is a kereskedelmi bevétel számít a csapatok legnagyobb jövedelemforrásának, ami a 2022/23-as szezonhoz viszonyítva 10 százalékkal emelkedett. A klubok meccsnapi bevételei 11 százalékkal nőttek az előző szezonhoz képest és először lépték át a 2 milliárd eurót, így ismét ez bizonyult a leggyorsabban növekvő bevételi forrásnak.

A topligák a hosszabb távú, legalább 2027-ig szóló belföldi közvetítési jogokra vonatkozó megállapodásoknak köszönhetően a viszonylag stabil közvetítési bevételek időszakába léptek vagy lépnek majd be, ezért 2023/24-es szezonban a közvetítési bevételek (4,3 milliárd euró) számottevően nem emelkedtek.

A bevételeik forrása szerint vizsgálva a Football Money League klubjai két táborba sorolhatóak. A 2023/24-es szezon top 10 csapatának a kereskedelmi bevételek jelentették a fő (48%) bevételi forrást. Ezzel szemben a 11-20. helyen álló klubok esetében a közvetítésekből származott a bevételek legnagyobb része (47%). Ez azt jelzi, hogy míg egyes klubok az ismertségüket is ki tudják használni a szponzoráció és a kiskereskedelem terén bevételeinek növelésére, addig más, különösen a Money League alsó felében elhelyezkedő csapatok elsősorban a pályán elért sikereikre támaszkodnak

– mondta Pádár Péter, a Deloitte sporttanácsadási csoportjának vezetője.

A klubok egyéni eredményeit tekintve a 2023/24-es szezon első helyezettje, egyben rekordere a Real Madrid. A spanyol csapat azon túl, hogy egy év alatt 214 millió euróval növelte összbevételét, a Football Money League csapatai közül elsőként ért el 1 milliárd euró feletti bevételt is.

A kiemelkedő teljesítmény hátterében egyrészt a meccsnapokból származó bevételek 103 százalékos emelkedése áll, összefüggésben a Santiago Bernabeu stadion felújítási munkálatainak befejezésével, másrészt a klub kereskedelmi bevételei is 20 százalékkal emelkedtek. Ezutóbbihoz tartoznak az olyan szponzorációs megállapodásaik is, amelyet 2024 elején kötöttek a Hewlett Packarddal, amelynek méretét még a klub is történelmi léptékűnek jellemezte az erről szóló közleményében.

A második helyezett, egyben a legnagyobb bevételt termelő angol klub változatlanul a Manchester City (838 millió euró). A két legjobb klub közötti különbség 2023/24-ben 208 millió euró volt, ami az eddigi legmagasabb érték, összehasonlításként a korábbi rekord különbség 84 millió euró volt a 2018/19-es szezonban. A harmadik helyet ismét a Paris Saint-Germain szerezte meg, a 2022/23-as szezonhoz képest szinte változatlan összbevétellel (802 millió euróról 806 millió euró).

Több klub, így a Liverpool (715 millió euró) és az Olympique Lyon (264 millió euró) is az infrastrukturális beruházások hatását jelölte meg a bevételnövekedés fő okaként.

Az FC Barcelona a 4.-ről a 6. helyre esett vissza, miután a 2022/23-ban elért 800 millió eurós összbevétele 2023/24-re 760 millió euróra csökkent. A csapat mérkőzéseit az előző idényben (és jelenleg is) az Estadi Olímpic Lluís Companys stadionban játszották, amelynek befogadóképessége közel fele az átépítés alatt álló Spotify Camp Nou-nak. Ez jelentősen meglátszik a meccsnapi bevételeiken is, amely több, mint 60 millió euróval alacsonyabb az előző évhez képest.

A márkaaktivitásokhoz kapcsolódó kereskedelmi bevételek növekedése tette lehetővé, hogy a Tottenham Hotspur (615 millió euró) és a Liverpool (715 millió euró) megőrizze helyezését a top 10-ben. Ugyanennek köszönhető, hogy az AC Milan a 13. helyet szerezte meg, dacára annak, hogy a klub lemaradt a UEFA Bajnokok Ligája közvetítési bevételekről. A Juventus (356 millió euró) egy éves eltiltásának eredményeként a 11. helyről a 16. helyre esett vissza, ami a klub eddigi legalacsonyabb helyezése a Football Money League történetében. Az idei Football Money League első tíz klubjából hat ezúttal is angol, míg olasz nemzetiségű csapat már zsinórban harmadik éve nem fér be a legszűkebb tízes mezőnybe. 

Top20 labdarúgóklub bevétel alapján


A jövőt tekintve 2025-ben világszerte több mint 300 stadionfelújítás vagy építés van folyamatban. Igaz, hogy nem mindegyik kapcsolódik futballklubokhoz, de ez is tükrözi, hogy az egész iparág egyre nagyobb hangsúlyt fektet a stabil és diverzifikált bevételi források megteremtésére. Az európai top bajnokságok közül a Premier League és a La Liga számíthat jelentős nemzetközi közvetítési bevétel-növekedésre, míg az UEFA és a FIFA új versenyformátumai a kisebb ligák klubjai számára is növekedési lehetőségeket teremtenek. Ugyanakkor a sűrű versenynaptár miatt a játékosok leterheltsége olyan tényező, ami hosszú távon a sportág értékét és minőségét is veszélyeztetheti. A kluboknak nemcsak a sportteljesítményük, hanem nemzetközi márkaépítésük fejlesztésére is összpontosítaniuk kell, hogy versenyképesek maradjanak a globális piacon

– összegezte Pósfay László, a Deloitte Pénzügyi tanácsadási csapatának partnere.

A 2023/24-es szezonban a 15 legnagyobb bevételű női labdarúgó klub összesített bevétele is rekordot döntött, miután egy szezon alatt 35 százalékkal növekedett és ennek következtében először haladta meg a 100 millió eurót (117 millió euró). A közvetítésekből és a játéknapokból származó összegek a csapatok bevételeinek 17 százalékát, míg a kereskedelmi bevételek a kétharmadát (66%) tették ki, ami azt jelenti, hogy a női labdarúgás egyre nagyobb értéket képvisel az új és meglévő kereskedelmi partnerek számára.

A csapatok rangsorát az FC Barcelona Femení és az Arsenal Women vezetik, egyaránt 17,9 millió eurós bevétellel. A harmadik helyezett a Chelsea Women (13.4 millió euró) a negyedik és ötödik helyen pedig a Manchester United Women (10,7 millió euró) és a Real Madrid Femenino (10,5 millió euró) állnak.

A sportág egyre nagyobb népszerűségét a női klubok jelentős bevételnövekedése mellett, más tényezők is alátámasztják. A COVID-19 járványt megelőzően például az UEFA női Bajnokok Ligája döntőjének a kijevi Stadion Dynamo (2018) és a budapesti Groupama Aréna (2019) adott otthont, amelyekből mindkét helyszín 25 000 fő alatti befogadóképességű. A 2021/22-es szezontól kezdve azonban a döntőnek már egyre nagyobb befogadóképességű létesítmények, a torinói Juventus Stadion, az eindhoveni Philips Stadion és a bilbaói San Mamés Stadion (kb. 51 000) adtak otthont. Az olyan változások, mint az UEFA női Bajnokok Ligájának, valamint a FIFA női klubvilágbajnokság kiterjesztésének bejelentése pedig várhatóan tovább gyorsítják majd a női labdarúgás térhódítását.

A teljes elemzés ezen a linken érhető el.