Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Ez a top 3 legjobban fizető diákmunka

HR3 órájaNövekedés.hu

Március 10.-én megjelent a Tudatos Diák Bérfelmérés 2025 című kiadványunk, ami friss betekintést nyújt a magyar diákmunkaerőpiac sajátosságaiba és a 2024-25-ös év trendjeibe. A diákmunka jelentős szerepet játszik a fiatalok életében, hiszen általa munkatapasztalatot szerezhetnek, valamint megalapozhatják az anyagi függetlenségüket. A 2025-ös évi kiadványunk célja, hogy átfogó képet adjon a magyar diákok munkavállalási szokásairól, bérszínvonaláról és motivációiról. A kutatás eredményei idén különösen érdekesek, hiszen a tavalyi adatokkal összehasonlítva kimutathatók a legfrissebb tendenciák és változások is. Az idei Bérfelmérés kiemelt figyelmet fordított a bérezési különbségekre, a diákok elhelyezkedési lehetőségeire, valamint a munkáltatók és a fiatal munkavállalók közös kihívásaira. A 2024 decemberétől 2025 februárjáig tartó, diákok körében zajló adatgyűjtés során több, mint 1300 diák válaszolt kérdőívünkre. Az online kérdőíves felmérés mellett szekunder adatelemzést is végeztünk, amely lehetőséget adott arra, hogy a változásokat, a hosszabb távú folyamatokat és az aktuális trendeket is feltárjuk.

A diákbérek és munkaidő alakulása és az iparági különbségek

A felmérés egyik központi eredményeként megtudhattuk, hogy a diákbérek tovább emelkedtek az elmúlt évhez képest. Míg 2024-ben az átlagos diák órabér bruttó 1.920 Ft volt, addig 2025-re ez az összeg bruttó 2.100 Ft-ra nőtt, ami 9,4%-os növekedést jelent. Az órabéremelkedés hátterében az inflációs hatások mellett a megnövekedett munkaerő-kereslet állhat. Emellett a minimálbér 9%-os és a garantált bérminimum 7%-os növekedése is hatással van a diákok bérének növekedésére.

A bérszintek ugyanakkor iparáganként jelentős eltéréseket mutatnak.  2024 után ismét a Műszaki, mérnök és IT szektorban számíthatnak a legmagasabb órabérre a diákok,ebben az iparágban akár 2.500 FT feletti órabérek is elérhetőek. Ezt követi a rangsorban a Gyártás és logisztika iparága, és a Kereskedelem iparág zárja a sort a legalacsonyabb átlagos bruttó órabérrel. Összehasonlítva a 2024-es kutatási eredményekkel, kimutattuk, hogy a Gyártás és logisztika iparágban nőttek a legdinamikusabban a bérek, míg a Turizmus és kereskedelem szektorban a növekedés mértéke csak minimális. Fontos megemlíteni, hogy a kitöltők több mint felének nem növekedett a bére az elmúlt évben.

A három legjobban fizető diákmunkaterület 2025-ben: Műszaki, mérnök, IT – 2.500 Ft/óra, Gyártás, logisztika – 2.350 Ft/óra, Üzleti elemzés, tanácsadás – 2.250 Ft/óra.

A legjobban fizető diákmunkák 2025-ben: IT, logisztika és üzleti tanácsadás

Míg az órabérek esetében átlagosan 9%-os növekedést tapasztaltunk, addig a diákok által ledolgozott óraszámok több, mint 20%.kal növekedtek egy év alatt. A kitöltők átlagosan 24 órát dolgoznak egy héten, emellett külön vizsgáltuk a szorgalmi időszak alatti és azon kívüli átlagos munkaidőket is.

Grafikon az átlagos heti munkaórák alakulásáról a diákmunkában, amely szerint 2024-ben 20 óra/hét, míg 2025-ben már 24 óra/hét az átlagos munkavállalási idő, ami 20%-os növekedést jelent. Az iparágak szerint a legmagasabb heti munkaidő a Műszaki, Mérnök és IT területen figyelhető meg (29 óra), ezt követi a Pénzügy és HR (27 óra), valamint a Gyártás és Logisztika (26 óra).

A diákok heti átlagos munkavégzése 20%-kal nőtt egy év alatt, 2024-ben 20 óra/hét, 2025-ben már 24 óra/hét az átlagos munkaidő.

Nemek közötti bérkülönbségek és juttatások

A kutatás idén is rámutatott arra, hogy a férfi és női diákok keresete között továbbra is eltérések tapasztalhatóak. A férfiak átlagos órabére 2.200 Ft, míg a nőké 2.060 Ft, ami azt jelenti, hogy bár a különbség csökkent az előző évekhez képest, még mindig nem szűnt meg teljesen.

Diagram a nemek közötti átlagos órabér különbségről, amely szerint a férfiak átlagosan 2200 Ft, míg a nők 2060 Ft órabérért dolgoznak, ami 7,5%-os eltérést mutat

A férfiak órabére átlagosan 7,5%-kal magasabb, mint a nőké, a kérdőív eredményei alapján.

A diákok béren kívüli juttatásai terén is történtek változások. Tavalyihoz képest több diák részesül kiegészítő javadalmazásban, legyen ez étkezési támogatás, vásárlási kedvezmény, hétvégi/ünnepnapi extra bér vagy havi/éves bónusz. A válaszadók 53%-a jelezte, hogy kap valamilyen extra juttatást, amely jelentős javulás a tavalyi 39%-hoz képest. A bértranszparenciáról itt olvashatsz tovább.

A diákok tapasztalata és motivációi

A diákmunka nemcsak a tanulmányok melletti jövedelemszerzésről szól, hanem tapasztalatot szerezve megalapozhatják a karrierjüket. A kutatás szerint a diákok 50%-a már legalább két év munkatapasztalattal rendelkezik, azonban a legtöbben csupán 3-12 hónapig maradnak egy adott munkahelyen. A gyakori munkahelyváltás a diákok kiváló alkalmazkodóképességére utal és azt mutatja, hogy a fiatalok aktívan keresik a legjobb munkalehetőségeket.

Kördiagram a diákok munkatapasztalatáról, amely szerint 29%-uk több mint 3 éve, míg 24%-uk 1-2 éve dolgozik. A válaszadók 21%-a 2-3 év tapasztalattal rendelkezik, míg 16%-uk fél-egy éve, és 10%-uk kevesebb mint fél éve dolgozik.

A diákok közel harmada már több mint 3 éve dolgozik, míg a többség 1-3 éves tapasztalattal rendelkezik.

A motivációkat tekintve az idei felmérésben is három fő tényező dominál: a rugalmas munkaidő, a versenyképes bérezés és a szakmai fejlődési lehetőségek. Ezek mellett egyre többen keresnek olyan pozíciókat, ahol hosszú távú karrierlehetőség is adott, illetve a minimum és maximum heti óraszám és a lokáció is fontos szempont a diákok munkakeresése során.

Diagram a diákok jelentkezési motivációiról, amely szerint a legfontosabb szempont a rugalmasság, ezt követi a bérezés és a szakmai fejlődés.

A diákok számára a rugalmasság a legfontosabb szempont a munkavállalás során.

Megélhetési források és munkavégzési szokások

A diákok megélhetése továbbra is több forrásból tevődik össze. A válaszadók 60%-a jelölte meg a diákmunka bevételét fő jövedelmi forrásaként, míg 20%-uk családi támogatásból, 5%-uk pedig ösztöndíjból fedezi kiadásait. Idén a diákok nagyobb arányban támaszkodnak kizárólag a diákmunkából származó jövedelmükre, hiszen 2024-ben az állandó diákmunka csak 32%-ot tett ki a megélhetésükben.

A home office munkarendű munkák aránya alig változott, a diákok 68%-a továbbra is személyes jelenlétet igénylő munkát végez, míg a válaszadók fennmaradó része hibrid vagy teljes home office keretében dolgozik. A felmérésünk kiterjedt a diákok lakhatási jellegzetességeire is, amelyből kiderült, hogy a diákok majdnem fele még családi lakásban él, míg a felmérésben résztvevők harmada az albérletet jelölte meg lakhatási formaként.

Milyen előrejelzéseink lehetnek a jövőre vonatkozóan?

A 2025-ös bérfelmérésünk eredményei azt mutatják, hogy a diákmunka továbbra is fontos és keresett foglalkoztatási forma mind a fiatalok, mind a vállalatok körében. A ledolgozott óraszámok növekedése és a bővülő juttatások egyértelműen kedvező tendenciát jeleznek, ugyanakkor az iparági különbségek és a nemek közötti bérkülönbségek még mindig kihívást jelenthetnek a munkaerőpiacon. Fontosnak tartjuk kihangsúlyozni, hogy a diákbérek növekedése nagyrészt az inflációnak, valamint a minimálbér és garantált bérminimum emelkedésének köszönhető, e hatások mellett a bérnövekedés mértéke csupán minimális. Elmondható, hogy a rugalmas munkavégzés, a versenyképes bérezés és a szakmai fejlődés mind egyre meghatározóbb szempontokká válnak a diákok számára.