Lenyúlta a futárok borravalóját az Amazon
HRLehajolt az apróért az óriáscég, most felügyeleti döntés kötelezi a munkavállalók korrekt kifizetésére.
Az amerikai szövetségi kereskedelmi felügyelet (FTC) felszólította az Amazont, hogy fizessen ki a házhozszállítással foglalkozó sofőröknek 61,7 millió dollárt.
Kiderült ugyanis, hogy az e-kereskedelmi óriás két és fél éven keresztül nem fizette ki a jattot a Flex program keretében részt vevő, házhozszállítást végző sofőröknek.
Az Amazon Flex programjának keretében magánszemélyek részmunkaidőben - jellemzően napi 3-4 órában - szállítják ki a megrendeléseket. A hasonló szerkezetű rendszerekhez hasonlóan a Flexben is a saját autóikat használják a munkavállalók és maguk fedezik az üzemeltetés költségeit. A Flexet többnyire arra használják, hogy az Amazon applikációban megrendelt élelmiszereket - Prime Now, Amazon Fresh - szállítsák házhoz.
A sofőrök óránként minimum 18-25 dollárt keresnek, ehhez jön a borravaló.
A munkaadó azonban 2016-tól kezdve nemes egyszerűséggel a minimálbérbe számította bele az applikáción keresztül adott jattot, - nem egyeztetve a munkavállalókkal -, holott a munkaszerződés értelmében annak 100 százaléka a sofőröket illette volna meg.
A cág tavaly 380 milliárd dollár árbevételt produkált.
Az FTC egyébként felhívta a figyelmet arra, hogy a megosztáson alapuló gazdasági tevékenységeknél (sharing economy) meglehetősen átláthatatlan a javadalmazás menete, és arra kérte a Kongresszust, hogy az ez ellen való fellépéshez adjon neki több jogosítványt.
A sharing economyban e közben meglehetősen furcsa változások zajlanak.
Az Uber, amely egész üzleti modelljét pont arra alapozta, hogy az emberek közlekedése olcsóbb legyen, most pont abból akar pénzt keresni, hogy otthon maradnak - vagyis beszállt a házhozszállítási üzletbe. Így például a közelmúltban megvásárolta a legnagyobb amerikai alkohol házhozszállító láncot, a Drizly-t 1,1 milliárd dollárért. A Drizly forgalma a pandémia alatt szárnyalt, a vendéglátóhelyek, kocsmák bezárásával az emberek értelemszerűen kénytelenek otthon inni - 1400 amerikai városban működnek.
Az italpiaci bevásárlást megelőzően pár hónappal az Uber 2,65 milliárd dollárért megvette a Postmates nevű céget, amely élelmiszer házhozszállítással foglalkozik.