Gundel étterem: sok a pályaelhagyó, erős béremelkedés zajlik a szektorban
InterjúA koronavírus hatására a Gundel étterem elvesztette árbevételének közel 100 százalékát, miközben a dolgozói létszám 90 százalékkal csökkent. A híres étterem vendégeinek 80 százaléka külföldi, így a helyreállás a nemzetközi turizmus visszatérésével fokozatosan valósul meg. Biztató előjel, hogy a foglalások és az érdeklődések alapján a távol-keleti és az amerikai turizmus várhatóan jövő nyárra részben helyreáll – mondta a növekedés.hu-nak Polyák Norbert, a Gundel étterem cégvezetője. Hozzátette, a nyitás után a Gundel nagy hangsúlyt helyez a vacsorakínálat mellett a széles desszert- és kávé-tea választékra, a napközbeni snack étkezésekre és a korábban nem elérhető reggeli kínálatra is.
Hogy érintette az elmúlt bő egy év a Gundelt?
A járvány tavaly márciusi megjelenésekor drasztikusan visszaestek a foglalások, így elvesztettük az árbevételünk szinte 100 százalékát. Biztonsági megfontolásokból az elsők között zártunk be.
Ahogy húzódott a pandémia, egyre inkább csökkenteni kellett a költségeket, sajnos a mintegy 200 kollégából 20 maradt csupán nálunk dolgozó munkatársként.
A létszámcsökkenésben az is szerepet játszott, hogy jogutódlással május elsejétől az Eventrend Group vette át a Gundel üzemeltetését. A kezdeti bizonytalanság hatására volt több olyan kolléga is, aki felmondott.
A megmaradt munkavállalók teljes munkaidőben dolgoztak, a munkaidejük teljesen ki volt töltve, hiszen egy akkora házban, mint a Gundel (közel 6000 négyzetméter) rengeteg teendő van. Most már elindult az élet egy formája, a rendezvények elkezdtek visszatérni a házba, sok ajánlatkérést is kapunk, így ezzel együtt mi is bizakodunk.
Meglátása szerint mennyire lesz könnyű visszacsábítani a munkavállalókat? Mekkora béremelkedésre számít az ágazatban?
Miután a bizonytalanság még mindig nagy a járvány miatt, nem lesz könnyű dolgunk a munkavállalóink visszaszerzésében. Sok a pályaelhagyó és ezt most mi is érezzük.
Emiatt mindent megteszünk, hogy újra vonzó és szép oldalát mutassuk be a szakmának, hiszen rengeteg ilyen van. Egyelőre hirdetjük az állásokat, bár ez így nyár előtt nem túl sikeres, mivel a balatoni térség rengeteg munkavállalót szippant el ilyenkor a fővárostól. Hogy mi várható szeptembertől ezen a téren, rengeteg mindentől függ.
A béreket illetően azt már látjuk, hogy elég markáns emelkedés jelent meg, de erre számítottunk is, ez egyszerű piaci törvény.
Mi szükséges ahhoz, hogy újra teljes üzemben működhessen a Gundel?
Mivel a Gundel vendégeinek 80 százaléka külföldi, nagyon fontos lenne, hogy minél hamarabb újrainduljon a nemzetközi turizmus, és ez nem csak az üzleti turizmust jelenti, hanem a szabadidős célú utazásokat elsősorban.
A teljes visszarendeződéshez évekre lesz szükség, a kisebb, már érezhető változásokra szerintünk idén őszig várni kell. Ugyanakkor mi szeretünk a pozitívumokra koncentrálni, így azt is látjuk, hogy az élénkülés jelei már meg-meg csillannak, vannak egyre komolyabb rendezvény-foglalások, és reméljük, hamarosan éledezik a nemzetközi turizmus is.
Az is biztató előjel, hogy a foglalások és az érdeklődések alapján valószínűsíthető, hogy a távol-keleti és az amerikai turizmus várhatóan jövő nyárra részben helyreáll.
A magyar vendégek részére terveznek nyitást a közeljövőben?
Igen, közel másfél éves zárlat után mi újra kinyitnánk a kapukat! Ezt szeretnénk szeptemberben, Gundel Károly születésnapjához a lehető legközelebb megtenni. Ezt a tervünket persze nagyban befolyásolja a járványügyi helyzet és nem utolsó sorban a Gundel étteremet érintő beruházások is. A tervek szerint felújítások és kisebb átalakítások is lesznek addig, hogy minél szebb és frissebb kondíciókkal várjuk a hozzánk betérőket.
A Gundel nemcsak étterem, hanem rendezvényhelyszín is. Jelent ez valami előnyt ebben a helyzetben?
Mindenképpen, hiszen a jelenlegi szabályzásokkal fokozatosan ki tudunk nyitni, üzleti vagy esetleg kisebb családi rendezvényekre, természetesen a járványügyi szabályzások szigorú betartása mellett. Szerencsére sok megkeresést kapunk, ami jó előjel a következő hónapokra nézve.
Milyen tervei vannak az új üzemeltetőnek? Várhatók-e jelentősebb változások, újítások a Gundel étteremnél?
Az Eventrend Group célja, hogy minden magyarnak és minden idelátogató külföldinek a Gundel egy kihagyhatatlan, elérhető és vonzó intézmény legyen.
A hagyományokat mindenképpen szeretnénk megőrizni, de egyben célunk, hogy megfeleljünk a mai kor elvárásainak is. Sok újdonsággal készülünk, a Gundel belső sok tekintetben megújul, felfrissül, kialakul külön kávéházi és éttermi tér, ennek megfelelő kínálattal
Úgy hisszük, hogy a Gundel élmény mindenkihez el kell érjen, akár csak egy valamelyik igazán híres Gundel desszert formájában, legyen az a Somlói galuska, a Rákóczi túrós vagy a Gundel palacsinta.
Milyen célcsoportot céloznak meg a kínálattal és az árszabással?
A Gundel majdnem mindenkinek elérhető és vonzó kell, hogy legyen, a nap minden szakában. Ha valaki egy kávéra és süteményre szeretne beülni, szívesen látjuk. Ha valaki egy komoly vacsorát szeretne elkölteni, rá is számítunk, de arra a turistára is, aki két napot tölt el Budapesten és van egy órája meglátogatni a Gundelt.
Lesz-e sztárséf a Gundelben? Ha igen, ki?
Erről még nem született döntés, de bárki is lesz a Gundel séfje, az Eventrend Group számára a Gundel örökség és a Gundel céljai mindig is előrébb valók lesznek, mint a személyes ambíciók. A Gundel séfnek a Gundel ügyet kell szolgálnia minden tudásával és igyekezetével.
Milyen étlappal készülnek a nyitásra? Cél-e az, hogy a Gundel gasztronómiai öröksége újra elérhető legyen?
Az Eventrendnél dolgozunk a koncepción, de messze még a végső formátum. Egy azonban biztos: olyan étlap készül, amely a hagyománytisztelet mellett megfelel a legszélesebb célközönség elvárásainak.
A cégcsoport szeretne kifejezetten nagy hangsúlyt helyezni a vacsorakínálat mellett a széles desszert- és kávé-tea választékra, a napközbeni snack étkezésekre és a korábban nem elérhető reggeli kínálatra is.
Melyek az ápolni érdemes értékek pontosan?
Az ételek közül kiemelendő a Gundel palacsinta, a somlói galuska, a Rákóczi túrós, a palócleves, az Újházy tyúkhúsleves, a paprikás csirke, a Gundel bélszíntokány, a Csekonics saláta és még folytathatnám.
Az új üzemeltető számára nagyon komolyan kezelendő érték a vendéglősség-vendégszeretet, kiemelkedő érték a sokaknak megfelelni vágyás, és alapérték a megújulásra való törekvés, a folyamatos innováció.