Pápai Hús vezére: "Valóságos háború dúl a magyar sertéshús piacon"
InterjúTavaly úgy körülbelül 20 százalékkal nőtt a Pápai Hús Kft. forgalma. A készítményeknél a prémium termékek felfutása miatt az árbevétel terén idén is érdemi bővülés várható - mondta el a növekedés.hu-nak a cég ügyvezetője Szappanos Péter.
Az olcsó külföldi hústermékek mennyire rontják a hazai szereplők, így például a Pápai Hús üzletét?
Kis túlzással valóságos háború dúl a magyar sertéshús piacon. A külföldi szereplők sokszor a különféle alvállalkozók kihasználásával nagyon alacsonyan tudják tartani a költségeiket, ami megnehezíti a hazai szereplők dolgát.
A vásárlók viszont nem látják, hogy ennek az olcsóságnak sokszor komoly ára van. Hisz mondjuk a spanyol vágóhidakról érkező húst 3-4 napig szállítják. Hogy kibírja ezt az utat az árut vegyszeresen kell kezelni, ami épp ezért minőségben nem éri el a friss hazai termékek szintjét.
Ráadásul a külföldi árukat sokszor egy-két ezer kilométerről hozzák el a magyar boltokba. Ilyenkor pedig a fuvarozás komoly környezetszennyezéssel jár.
Mindezek fényében fontosnak tartom a Magyar Termék Nonprofit Kft. kampányát, amelyet „Vedd a hazait! Védd a hazait!” néven indítottak. Hisz ennek keretében sok más társaság mellett a magyar húsipari cégek is összefogtak, hogy közösen biztassák a magyar termékek vásárlására a hazai fogyasztókat.
Hogyan változtak meg a fogyasztói szokások a járvány hatására?
A piac polarizálódott. Mivel a tehetősebb családok nem tudtak külföldön nyaralni vagy étterembe menni, ezért elkezdtek többet költeni a hústermékekre.
Így nőtt a prémium áruk forgalma.
De közben az olcsó cikkek iránt is bővült a kereslet, mivel a mostani válságban sokan elvesztették a munkájukat és emiatt élelmiszerre már nem tudtak annyi pénzt fordítani.
Honnan jött az ötlet, hogy belevágjanak a vegán termékek gyártásába is?
Még 2019 végén elhatároztuk, hogy mi szeretnénk lenni a leginnovatívabb szereplő a hazai húspiacon. Új területeken akartunk megjelenni. A vegán szegmens pedig több szempontból is vonzó volt. Egyrészt az előrejelzések szerint ez az ágazat óriási növekedés elé néz, másrészt ezen a piacon itthon nincsenek jelen igazán nagy szereplők.
Azt mondhatom, hogy nagyon pozitív a fogadtatása ennek a profil-bővítésnek. Egyelőre az árbevételünknek még csak egy kis részét teszik ki a vegán termékek, de az eladásuk gyorsan növekszik.
Milyen évre számítanak? Milyenek a jövőbeli kilátások?
Tavaly úgy körülbelül 20 százalékkal nőtt a forgalmunk. A készítményeknél a prémium termékek felfutása miatt az árbevétel terén idén is érdemi bővülés várható.
A nyershús eladásoknál viszont stagnálást valószínűsítünk.