Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

20 százalékot is emelkedhet egy év alatt a Waberer’s

Pénzügy2021. feb. 18.Harsányi Péter

Mi okozta a Waberer’s részvények korábbi mélyrepülését és mikor találhat magára a társaság? Többek között erről kérdeztük Miró Józsefet, az Erste Befektetési Zrt. stratégáját.

A Waberer’s rendszerváltás utáni története a Volán Tefu Waberer György és társainak megvásárlásával kezdődött, amelyet 2002-ben a Hungarocamion felvásárlása követett – fejtette ki Miró József, az Erste Befektetési Zrt. stratégája.

Nem sokkal ezután, 2004-ban a cégcsoport felvette a Waberer’s nevet és már a tőzsdei megjelenésre készülve, az AIG First Europe Fund, mint pénzügyi befektető, tulajdonrészt vásárolt a cégben, amelyet később a Mid Europa Partners követett (MEP).

Később Waberer György kivásárlásával a MEP lett a fő tulajdonos, s 72 százalékra csökkentve a tulajdonrészét, a cég megjelent a BÉT-en. A cég stratégiája a korábban elért magas hatékonyság megtartása mellett a bővülés volt, ami ésszerűnek is tűnt, hiszen a szállítmányozási piac nagyon töredezett.

Miró József rámutatott, a piac közel 96 százalékát 1 százalék alatti piaci részesedéssel rendelkező szereplők alkották és alkotják.

Vagyis a cég jövőképe az organikus és akvizíciókon keresztül való növekedés volt. Ennek fontos eleme lett volna a megvásárolt cégek hatékonyságának növelése a Waberer’s-től megszokott szintre. A cég azonban rosszul mérte fel az árazási lehetőségeit és gyakorlatilag kiárazta magát a piacról a megemelt árakkal. Ez ugyanis egy nagyon árérzékeny iparág.

Ha például 109 cent helyett 110 centért kínálja egy adott vállalat a fuvarkilométert, míg sokan az előbbi áron, akkor is az olcsóbbat viszi az ügyfél, ha ez 2.000 km távolságon 20 euróra rúg és a szállított áru összköltségét nem változtatja meg számottevően. Feltéve, hogy hasonló minőségű szolgáltatásról beszélünk.

Az Erste Befektetési Zrt. stratégája szerint a probléma az itt vázoltnál kicsit komplexebb, de talán ez jár a legközelebb a valósághoz.

Mindenestre a cég kamionjai hosszabb időket álltak, ami azt eredményezte, hogy a kamionok havi futásteljesítménye 20-30 százalékkal csökkent. Az eredmények romlottak, s az árfolyam zuhant a börzén.

Visszautalva a piac jellegére, a problémák felismerése eltartott egy ideig, s körülbelül két évvel ezelőtt stratégiát váltott a cég. Már nem a növekedés, hanem az eredményesség volt a fókuszban.

Az értékesítést átszervezte, s a kamionok számát elkezdte csökkenteni a menedzsment. Mindeközben arra koncentrált a vállalat, hogy a nyereséges utakat tartsa meg. Ennek a stratégiának az első gyümölcsei a tavalyi év második felében jelentek meg, s talán az idei évben már nullszaldó felett működhet a nemzetközi fuvarozás.

Érdemes megemlíteni Miró szerint, hogy mindeközben a belföldi fuvarozás felpörgött és emellett a biztosítási tevékenység is jó teljesítményt mutat. Mindkettő közel olyan eredményt hozott tavaly az első három negyedévben, mint 2019 egészében.

Így tavaly a harmadik negyedévben üzemi szinten már 1,2 millió eurót termelt a társaság, amely valószínűleg tovább javult a negyedik negyedévben. Ezáltal a tavalyi évet üzemi szinten már újra nyereségesen zárhatta vállalat.

A biztosító idei teljesítménye a várható több káresemény, azaz a nagyobb forgalom miatt ugyan romolhat, ugyanakkor a regionális üzlet tovább javulhat. A nemzetközi üzletág kis nyereségére számítva az elkövetkező negyedévekben az üzemi eredmény már közepes, egyszámjegyű érték lehet millió euróban. Eközben a pénzügyi költségek a 40 százalékkal csökkenő kamionparknak köszönhetően közel lefeleződhetnek.

Ha még ehhez hozzávesszük azt a pozitív tényt, hogy Wáberer György újra megjelent kisebbségi tulajdonosként az Indotek csoport mellett, akkor azt gondolhatjuk, hogy az amúgy is javuló teljesítmény segítő kezekre talál – tette hozzá Miró József.

Független hírforrások szerint a Waberer’s a múltbeli tapasztalatára építve az egyike azon cégeknek, amely a legzökkenőmentessebben tudja kezelni a Brexit által okozott vámolási nehézségeket (legalacsonyabb várakozási idők). Ezenfelül a fuvarozási árak is emelkedtek, elsősorban az Egyesült Királyság irányába.

Ennek köszönhetően nem lenne meglepő, ha a részvény árfolyama, kettessel kezdődne egy év távlatában. A jelenlegi árfolyam 1670 forint, vagyis közel 20 százalék felértékelődési potenciál rejlik a papírokban.