Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Az online csalások pszichológiai trükkjei - mutatjuk mire érdemes figyelni!

Pénzügy2024. nov. 26.Növekedés.hu

Közeleg a karácsony, az online vásárlások csúcspontja. A Visa felmérést készített Magyarországon az év végi ajándékbeszerzésről, online vásárlási szokásainkról. Az idei roham előtt az új és a rutinos vásárlókkal is érdemes átvenni az online rendelések veszélyeit és a legújabb csalási módszereket. Ebben segítenek az OTP Bank és a Visa szakértői.

Szinte minden magyar válaszadó (97%) tervez online vásárlást az év végi ünnepek közeledtével – derül ki a Visa friss kutatásából.  

A karácsonyi időszak alatt nagymértékben növekszik a kereslet az elektronikai eszközökre, játékokra, divatcikkekre és szépségápolási termékekre, sokan vásárolnak nagyobb értékű ajándékokat. Népszerűek a könyvek, a lakásdekorációs tárgyak és a gasztro-ajándékok is, hiszen ezek jól illeszkednek az ünnepi hangulathoz. A sporteszközök és a szabadidős termékek pedig főként az újévi fogadalmak miatt népszerűek

– mondta el Szőcs András, a fizz.hu ügyvezető igazgatója.

Az OTP Bank online piacterének tapasztalatai szerint a vásárlások kétharmadában jellemzően a házhozszállítás a preferált kézbesítési mód. A karácsony közeledtével viszont felértékelődik a bolti, az automatából való vagy a csomagpontos átvételi lehetőség. A vásárlók így biztosítják azt, hogy még az ünnepek előtt időben meg is érkezzen az ajándék.

A Visa kutatása szerint az idősebb korosztály (54-65 év) veszi igénybe magasan a legtöbbször a személyes átvételt az internetes rendelések esetében.

A fizetési szokásokat tekintve,

a rendelés leadásakor a vásárlók többsége a bankkártyaadatok megadásával (43%) vagy mobiltelefonra mentett bankkártyával (28%) egyenlíti ki a vásárlás értékét.

Átvételkor is hasonló tendencia figyelhető meg: a vásárlók nagyobb része a bankkártyás fizetést választja (38%) a készpénzes fizetéssel szemben (28%).

A felmérés szerint háromból két ember (66%) egészen decemberig vár a karácsonyi bevásárlással, sőt a válaszadók 10%-a csak az ünnepek előtti napokban kezdi el az ajándékok beszerzését. Az utolsó pillanatos vásárlások során, az időnyomás miatt lankadhat a figyelem, így könnyebben válhatunk csalás áldozatává.

A legfontosabb, hogy védjük a bankkártyaadatainkat, belépési kódjainkat és csak biztonságos helyeken használjuk ezeket. Ne feledjük, hogy a bank soha nem fogja kérni tőlünk a fizetési adatainkat, ezért ne is adjuk ki senkinek. Emellett törekedjünk arra, hogy csak megbízható webshopokból vásároljunk

– mondta Juhász Katalin, a Visa regionális termékfejlesztési vezetője. 

Interneten vásárolni ugyanis olyan, mint kerékpározni: szinte mindenki használja, mert gyors és kényelmes, de elég egy apró figyelmetlenség az úton és könnyen orra bukhat az ember. Az orra bukás pedig ebben az esetben azt jelenti, ha csalók áldozatává válunk. 

A csalási módszerek folyamatos megújulását mutatja, hogy

tízből négy válaszadó (41,2%) nem biztos abban, hogy minden online csalási módszert ismer és felismer. 

A válaszadók közel felénél (45,5%) már próbálkoztak csalók, de sokkal magasabb azok aránya (28,8% kontra 16,7%) akik időben észrevették ezt és ezért nem jártak náluk sikerrel.  

Azok között, akiket ért már kár online csalás során (16,7%) a leggyakoribb eset az e-mailben vagy sms-ben kapott hamis linkre kattintás (26%). Ettől a módszertől alig marad el (24,1%) a nem létező termék megvásárlása, a harmadik leggyakoribb pedig a hamis weboldalon megadott bankkártyaadatokkal történő csalás (18,4%). 

A csalók egyre inkább a fogyasztókat veszik célba és

pszichológiai módszerekkel igyekeznek az ember gyengeségeit kihasználni.

Ennek egyik legfőbb oka, hogy a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően a technológia mára egyre biztonságosabb. A Visa például az elmúlt öt évben több mint 10 milliárd dollárt fektetett be többek között a csalásellenes és biztonsági technológiáinak folyamatos korszerűsítésére, amivel csak a 2023-as évben 40 milliárd dollárnyi csalást akadályozott meg.

Néhány aranyszabály betartásával jelentősen csökkenthetjük a sikeres csalások esélyét. Mielőtt az online térben vásárlunk,

mindig ellenőrizzük azt, hogy hol járunk:

a legbiztosabb módszer, ha a weboldal címét – a felső URL sávban - betűről betűre ellenőrizzük. Már 1 karakter eltérésnél biztosak lehetünk benne, hogy hamis weboldalon járunk, még ha az oldal első rénézésre hasonlít az eredetire. 

Soha ne utaljunk pénzt ismeretlen személy kérésére, felhívására, akkor sem, ha hivatalos személyként, vagy banki ügyintézőként mutatkozik be, illetve ne telepítsünk ismeretlen szoftvereket saját eszközeinkre, még akkor sem, ha arra telefonhívás során, vagy üzenetben, e-mailben kérnek.

Soha ne kattintsunk üzenetben érkező csatolt linkre,

mivel ezen üzentekben hamis információkkal próbálnak befolyásolni minket: letiltásra kerül a bankkártyánk, lejárt az előfizetésünk, csomagot várunk, de probléma merült fel a szállítás során.

Mindig olvassuk el a banktól érkező figyelmeztető SMS-ket, Push üzeneteket, hiszen ezek fontos információk!

A legfontosabb, hogyha elbizonytalanodunk, ne csináljunk semmit, amit a hívó kér, fejezzük be a beszélgetést, és hívjuk fel a saját bankunkat az ismert számokon, vagy keressük fel a bankfiókot vagy a mobilalkalmazásban 2 lépésben ellenőrizhetjük, hogy valóban a banktól hívnak, az alkalmazásra, majd a profil ikonra kattintva azonnal megjelenik az üzenet: jelenleg nem hívunk, vagy hívunk. Praktikus biztonsági megoldás, ha a vásárlási és átutalási limitünket alacsony összegre állítjuk és csak arra azon alkalmak során emeljük meg az összeget, amikor nagyobb összegben vásárlunk”

– mondta Sonjic László, az OTP Bank Biztonsági Igazgatóságának vezető tanácsadója. 

A szakértő hozzátette, hogy fontos felvértezni magunkat a támadásokkal szemben, ezért érdemes rendszeresen tájékozódni a legújabb csalási formákról a bank, valamint a Kiberpajzs honlapján. Az OTP Bank és a Visa is csatlakozott a KiberPajzs programhoz, amelynek weboldalán hasznos tippeket és friss híreket találhatunk a csalások megelőzéséről és a biztonságos online vásárlásról.