Kártyás fizetés az e-autó-töltőpontokon: A piaci igény nagyobb hajtóerő, mint az előírás?

Pénzügy2024. ápr. 18.Növekedés.hu

Miközben Nyugat-Európában 12%-on megállt az elektromos autók piaci részesedése, Magyarországon folyamatosan növekszik, többek között az éppen futó támogatási programnak, illetve annak köszönhetően, hogy alacsony a bázis, vagyis az újautó eladásokban eddig kisebb volt az e-autók aránya.

Mivel a vételárban már  kiegyenlítődni látszik a különbség, és az EU piacán is árversenyt hoznak a kínai gyártmányú autók, a további növekedésben az infrastruktúrának kulcsfontosságú szerepe lesz. Utóbbiba pedig az áramhálózat terhelhetősége mellett a fizetési rendszerek elérhetősége egyaránt hozzátartozik.

Az utóbbi évek tapasztalata szerint az elektromosautó-piac egyik legnagyobb kihívása a megfelelően kiterjedt töltőinfrastruktúra kiépítése. Az Európai Unió 2024-re 1 millió, 2029-re pedig 3 millió töltőpontot tűzött ki célul. Magyarországon szabad szemmel is látható, hogy nemcsak a járművek, de a töltők száma is növekszik, ugyanakkor hátradőlésre még nincs ok: az infrastruktúra fejlesztéséhez rengeteg további munkára van szükség.Az utcai elektromos töltőállomások jelenleg szűkös erőforrások, hiszen a társasházakban lakó és az utcán parkoló elektromosautó-tulajdonosok nagymértékben ezekre a nyilvános töltőkre támaszkodnak. Egy 2021-es kutatás eredménye szerint az európai városokban élő EV-tulajdonosok 42%-a nem tud otthon tölteni, így nekik az egyébként is korlátozott számú publikus töltőállomásokon kell osztozkodni.A töltőpontok telepítéséhez megfelelő háttérinfrastruktúrára van szükség, ideértve az áramellátáshoz való hozzáférést, az elérhető parkolóhelyeket és a fizetési rendszerek biztosítását. Egyes területeken a meglévő elektromos hálózat korszerűsítés nélkül nem biztos, hogy érdemben növelhető a töltőállomások száma illetve kapacitása.

Városi környezetben további kihívás, hogy egy elektromos töltő kiépítése jellemzően egy normál parkolóhely elvesztését is jelenti, tehát fontos, hogy kellő körültekintéssel, az igényeket felmérve válasszák ki az új helyeket.

Léteznek jó megoldások, gyakorlatok: Londonban például már több mint 7000 lámpaoszlopba épített töltőpont található, amelyek az otthonokhoz közeli töltési lehetőséget biztosítanak az autósok számára, annak ellenére hogy ezek lassú töltők.

Az uniós szabályozás nyomán 2025-től az EU transzeurópai közlekedési hálózata (TEN-T), azaz a legfontosabb közlekedési folyosónak számító autópálya-rendszer mentén 60 kilométerenként legalább 150 kW összteljesítményű gyorstöltő állomásokat kell telepíteni. 2025 december 31-ig ezt legalább 400 kW-os összteljesítményre kell emelni, és minimum egy töltőponton legalább 150 kW-os egyedi teljesítményt is biztosítani kell.

A rendelet azt is előírja, hogy a töltéssel kapcsolatos fizetéseket kártyával vagy más érintésmentes eszközökkel is lehessen teljesíteni, bármilyen regisztráció, előfizetés vagy alkalmazás-letöltés nélkül. Ez a változás lehetővé tenné, hogy bármelyik hálózat bármelyik töltőállomásához betérhessen az e-autós, és ne kelljen aggódnia azért, hogy ki tudja-e egyenlíteni a számlát. Az üzemeltetőknek „elektronikus úton” jól érthetően fel kell tüntetniük a töltőpontok árait és aktuális információit, beleértve a várakozási időt és a töltők rendelkezésre állását is.

A szabályozás ezzel reagál azokra a visszajelzésekre, amelyek alapján az uniós polgárok szerint a zöld autózás terjedését a kártyás fizetés gyorsíthatná a leghatékonyabban. Fontos fejlemény, hogy nem csak a fő közlekedési útvonalakon található gyorstöltőkre vonatkozik a fizetési előírás, amelynek logikájából az is következik, hogy:

az eddig telepített, akár gyors- akár lassú töltőket is fel kell vértezni a kártyás, még inkább az érintésmentes fizetés lehetőségével. Részben az előírások, részben pedig a fogyasztói igények miatt.

Ebben a folyamatban jelent valódi, kézzelfogható és gyors segítség a töltőpontokat üzemeltető szolgáltatók számára két vezető piaci szereplő, a Mastercard és a Last Mile Solution összefogása.

A partnerség az innovatív fizetési csatornák bevezetésével a töltőpont-üzemeltetőket segíti abban, hogy attraktív, komfortos töltési élményt nyújthassanak, és megfeleljenek a 2024 áprilisában hatályba lépő, AFIR néven ismert uniós szabályozásnak. A megoldás lényege egy bármelyik töltőpontba utólag is könnyen beépíthető fizetési megoldás, amely gyors és kényelmes fizetési élményt biztosít a felhasználónak.

A két társaság forradalmasítja az elektromos járművek töltését kísérő fizetési folyamatot. Új megoldásuk lehetővé teszi a töltőállomások üzemeltetői számára, hogy bármilyen fizetési csatornát zökkenőmentesen integrálhassanak a már létező infrastruktúrájukba, egységesítve és leegyszerűsítve a tranzakció-feldolgozás folyamatát.

A fizetési rendszerek és az elektromos járművek töltésének dinamikusan fejlődő világában a Mastercard és a Last Mile Solutions közötti stratégiai partnerség felgyorsítja az elektromos járművek akadálymentes elterjedését. Célunk, hogy segítsük a töltőpont-üzemeltetőket az integrációs folyamatban és az AFIR-nek való megfelelésben. Megoldásunk lehetővé teszi az üzemeltetők számára, hogy az alaptevékenységükre összpontosítsanak

–  deklarálta Eric van Voorden, a Last Mile Solutions vezérigazgatója és George Simon, a Mastercard európai piacfejlesztési alelnöke.

Az elektromos töltőpontok üzemeltetőinek valóban fontos, hogy az alaptevékenységükre fókuszálhassanak, mert ezen a téren is akad kihívás bőven.  

A fizetési rendszerekbe történő integráció készen biztosítása  hatékony segítség lehet ahhoz, hogy más kihívások megoldására összpontosíthassák a figyelmüket.

Például arra, hogy a töltőpontok mindig rendelkezzenek azzal az elektromos kapacitással, ami az adott autó töltéséhez szükséges, és ezt képesek legyenek ki is jelezni a fogyasztóknak. Nem is szólva arról, hogy a jövőben új üzleti lehetőség is építhető az intelligensen vezérelhető töltési teljesítményre és annak árazására.

Szintén kulcstényező lehet az üzletág fejlődésében a töltőpontok elérhetősége, és az erről szóló valós idejű információk biztosítása az ügyfeleknek. Ha tehát egy intelligens, könnyen implementálható rendszer egyszerre képes biztosítani a globális fizetési technológiákat, valamint a vezérlés és a töltőkről szóló adatszolgáltatás képességét, az óriási előrelépést jelent minden üzemeltető részére, legyen az kis lokális szolgáltató, vagy páneurópai hálózat.