OTP: Az elektronikus fizetéssel mindenki nyer
PénzügyEgy éve kötelező a vásárlók számára valamilyen elektronikus fizetési lehetőséget biztosítani azoknál a kereskedőknél, ahol online pénztárgépeket használnak. Az OTP Bank friss felmérése szerint az ügyfelek saját bőrükön is érzik, hogy egyre több helyen lehet kártyával fizetni, vannak ugyanakkor szektorok, ahol sok esetben ez még nem lehetséges. Pedig a fogyasztók többsége ezt a fizetési formát preferálja, és sokan inkább el is állnak a vásárlástól, ha nem tudnak kártyával fizetni.
Felgyorsult az elmúlt évben a kártyás fizetés térhódítása Magyarországon, mivel 2021. január 1. óta jogszabály írja elő, hogy az online pénztárgépeket üzemeltető kereskedőknek és szolgáltatóknak biztosítaniuk kell a vásárlók számára valamilyen elektronikus fizetési lehetőségét, mely a legtöbb esetben a bankkártyás fizetést jelenti. Az OTP Bank közel egy évvel a jogszabályváltozás hatályba lépése után felmérés keretében vizsgálta meg a bankkártyahasználattal kapcsolatos általános szokásokat, illetve azok változását.
A résztvevők válaszaiból kiderült, hogy ha egy kereskedő nem fogad el kártyát, abból akár anyagi hátránya is származhat: a válaszadók 53 százalékával fordult már elő, hogy kártyával fizetett volna egy vásárláskor, de nem volt rá lehetősége, így inkább nem is vett semmit.
Emellett a felmérésben résztvevők közel fele (45%) arról nyilatkozott, hogy kifejezetten bosszantja, ha valahol nem lehet kártyával fizetni. A jogszabályváltozás viszont egyértelműen kibővíthette azon helyek körét, ahol elfogadnak bankkártyát, amit a válaszadók 58 százaléka maga is tapasztalt.
Az elektronikus fizetési lehetőségek iránti vásárlói igény növekedéséről számol be a Mastercard 2021-es Fizetési Élmény Riportja is.
Online rendelés esetében a kérdőíves felmérésben résztvevők több mint harmada (37,5%) választja legszívesebben az utánvétes vásárlást, a vizsgált hónapban mégis csaknem felük (47,5%) fizetett utánvéttel valamilyen internetes vásárlásért, tehát a válaszadók körülbelül tíz százaléka találkozhatott olyan helyzettel, hogy szeretett volna, de nem tudott, előre fizetni.
Ezalapján az e-kereskedők sem tudják teljes mértékben biztosítani a fogyasztók online fizetési igényeit. Holott a vásárlók 52 százaléka számára a fizetési lehetőségek is az öt legfontosabb szempont között szerepelnek, amikor arról döntenek, hogy melyik oldalon vásároljanak meg egy terméket.
Természetesen a 2021-es jogszabályváltozás jelentős mértékben felgyorsította a kártyás fizetés térnyerését, de a kereskedőknek nemcsak a törvényi előírások miatt érdemes minél szélesebb körben biztosítani az elektronikus fizetés lehetőségét, hanem mert a kutatási eredmények alapján ez a fogyasztók egyértelmű elvárása is
– mondta Hideg Noémi, az OTP Bank Kártyaelfogadás Szolgáltatás és ATM menedzsment vezetője.
A 30 millió forint feletti éves árbevétellel rendelkező vállalkozásoknak az OTP Csoport a bankkártyák mellett egészségpénztári, cafeteria- és SZÉP kártyák elfogadására is alkalmas POS-terminál igénylését javasolja, míg az alacsonyabb forgalmú vállalkozások számára a SimpleBusiness mobilalkalmazás használatát.
A kereskedők által letölthető telefonos alkalmazással többféle elektronikus fizetési lehetőség is felkínálható a vásárlók számára, mivel az applikáció a bankkártyás mellett lehetővé teszi az azonnali fizetés lehetőségét is.