Az elektromobilitás gyorsabb terjedését segíti a Jedlik Ányos Terv
TechElsődleges nemzetgazdasági érdek, hogy Magyarország csatlakozzon az elektromos autózás által generált fejlesztésekhez, és élenjáró lehessen az innovatív technológiák bevezetésében és elterjesztésében. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium ennek érdekében és a klímavédelmi célokkal összhangban végezte el a 2015-ben elfogadott Jedlik Ányos Terv felülvizsgálatát. A Hazai Elektromobilitási Stratégia új célszámai alapján 2030-ra 450 ezer elektromos jármű közlekedhet a hazai utakon, amelyek kényelmes használatát országszerte 45 ezer elektromos töltő segítheti.
A stratégia korszerűsítését és az új szabályozás fő irányainak kijelölését az elektromobilitás gyors fejlődése és a környezetbarát közlekedési módok terjedése tette szükségessé - olvasható az ITM közleményében.. Az elektromos autózás az innovációk és a technológiai fejlesztések egyik hajtóereje lesz, ezért a felülvizsgálat során nagy hangsúlyt kapott az elektromobilitás elterjesztéséhez kapcsolódó fejlesztések és innovációs tevékenységek támogatása, az elektromos autók térnyerésének elősegítése ösztönző intézkedésekkel és kedvezményekkel.
A Hazai Elektromobilitás Stratégia felülvizsgálata kilenc pontban határozta meg a legfontosabb célkitűzéseket, ezek a piacmodell részletes kialakítása, a töltőinfrastruktúra fejlesztés, az elektromos járművek támogatása, a kormányzati és önkormányzati töltőállomás telepítés és autóflotta bővítés, a közösségi közlekedés dekarbonizációja, az önkormányzati energiatermelés és okoshálózati megoldás, a lokális okoshálózatok országos sztenderdjeinek fejlesztése, a töltési energia költségcsökkentési lehetőségeinek kihasználása és az elektromobilitás társadalmasítása.
Kiemelt jelentőségű törekvés a zöld rendszám szabályozás megújítása, a piac működési kereteit meghatározó elektromobilitási jogszabálycsomag előkészítése, elfogadása és végrehajtása. A Jedlik Ányos Terv 2.0 kidolgozása során lényeges szempont volt a környezetbarát – köztük elektromos meghajtású – buszok elterjesztését előtérbe helyező, új Nemzeti Buszstratégiával való összhang megteremtése is.
A Hazai Elektromobilitás Stratégia célkitűzése szerint az elektromos járművek számának növelésével, a mögöttük álló töltőinfrastruktúra bővítésével 2030-ra mintegy 450 ezer elektromos jármű és 45 ezer elektromos töltő szolgálhatja a magyar családokat, közintézményeket és vállalkozásokat.
A stratégia elfogadásával Magyarországon is fellendülhet az elektromobilitási ipar, csökken az éves szén-dioxid-kibocsátás, folytatódik a korszerű és piacbarát szabályozási környezet kiépítése. Az intézkedések hatására tovább javul a magyar családok életminősége, általuk hazánk jelentős lépéseket tesz az élhetőbb és fenntarthatóbb jövő felé.
A Hazai Elektromobilitási Stratégia – Jedlik Ányos Terv 2.0 a kormányzati honlapon elérhető.