2030-ra a hazai szállásfoglalás elérheti az évi 50 millió vendégéjszakát

Utazás2024. júl. 16.MTI
A rovat támogatója:

Magyarország tízmilliós országként húszmillió turistát tud befogadni, ami 2030-ra előrevetítve évi 50 millió vendégéjszakát generálhat a jelenlegi 41,8 millióról - mondta Könnyid László, a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) vezérigazgatója kedden Budapesten, a McKinsey & Company "Budapest Awaits: Fulfilling the city's tourism potential" című tanulmányának bemutatása alkalmából tartott kerekasztal-beszélgetésen.

Hozzátette: a vendégéjszakák 60 százaléka Budapesten realizálódik, ez az arány a turizmus növekedése mellett is meglesz.

Fontosnak nevezte, hogy a főváros mellett a vidéki Magyarország turizmusa is fejlődjön, és a turisták Budapestről a vidékre is elmenjenek.

Faix Csaba, a Budapest Brand Nonprofit Zrt. vezérigazgatója a kerekasztal-beszélgetésen arra hívta fel a figyelmet, hogy a fővárosi vendégéjszakák számának emelkedéshez nemcsak a turisták száma növekedése járulhat hozzá, hanem az is, ha a turisták egy-egy alkalommal a mostaninál több éjszakát töltenek a fővárosban.

A rendezvényen bemutatott tanulmány szerint Budapest képes volna megduplázni a turisták és az általuk itt töltött vendégéjszakák számát, illetve megkétszerezni-háromszorozni költéseiket a fővárosban. A turisztikai forgalom megduplázásához infrastruktúrafejlesztésre, hatékonyabb digitális marketingre, konferenciaturizmusra, valamint az iparági szereplők szoros együttműködésére volna szükség.

A növekedési lehetőséget alátámasztja, hogy a Budapestével hasonló adottságokkal rendelkező hat európai város - Berlin, Barcelona, Lisszabon, Milánó, Prága és Bécs - átlagos részesedése a globális turisztikai piacból 0,65 százalék, szemben Budapest 0,37 százalékával.

Ha Budapest teljes mértékben kihasználná a turizmusban rejlő lehetőségeit, 2030-ig évente akár 12 százalékkal volna képes bővíteni a nemzetközi turisták számát. Ez azt eredményezheti, hogy a nemzetközi vendégéjszakák száma éves szinten 7-14 millióval emelkedik, a turisták pedig kétszer-háromszor több pénzt, közel 6000 milliárd forintot költenek el a fővárosban.

Ezzel Budapest részben be tudná hozni a jelenlegi hátrányát az európai vetélytársaival szemben, illetve Budapest 1100-1900 milliárd forinttal növelné a város hozzájárulását az országos GDP-hez a turizmuson keresztül 2030-ra.

A növekedés akadályai közé sorolta a tanulmány, hogy a hasonló adottságú városokhoz képest Budapest kínálja a legkevesebb szállodai szálláshelyet, a konferenciaturizmus részesedése is feleannyi Budapesten. A közép- és hosszú távú légi összeköttetési utak számát tekintve is elmarad Budapest versenytársaitól.

A McKinsey tanulmánya szerint fókuszáltabban és erőteljesebben kellene megcélozni a legnagyobb potenciállal rendelkező célpiacokat, így az Egyestült Államokat, Németországot, Kínát, illetve a prémium turista szegmenst