Árverseny, csődök, világvége hangulat: mi történik a magyar utazási irodáknál?
Utazás„Megölték az UniTravelt” – ezzel a drámai mondattal jelentett csődöt idén nyáron a közel 40 éve működő utazási iroda. A turisztikai árháború új áldozatot szedett, miközben a háttérben brutális árverseny dúl, külföldi tőkeerős szereplők nyomulnak, és egyre több magyar iroda kerül veszélybe.
Idén nyáron váratlanul csődöt jelentett az UniTravel utazási iroda, egy közel 40 éve működő, nagy múltú cég.
A cég drámai hangvételű közleményben úgy fogalmazott, hogy „megölték az UniTravelt” – ezzel utalva az utóbbi években kialakult példátlan árversenyre a hazai utazási piacon.
A turisztikai árháborút főként új, külföldi hátterű piaci szereplők diktálják, élükön a lengyel tulajdonú ITAKA utazásszervezővel. Az ITAKA néhány éve robbant be a magyar piacra jelentős tőkeerővel, agresszív marketinggel és olcsó áraival – akár a veszteségek vállalása árán is – gyorsan a három legnagyobb szereplő közé küzdötte fel magát. Egyes ajánlataik a korábbi évek átlagárainak töredékéért kínálnak nyaralásokat. Az efféle dömpingárakkal az utazni vágyók járnak a legjobban – de a hagyományos magyar irodák aligha tudnak lépést tartani velük.
A UniTravel közleményében ugyan név szerint nem említették, egyértelműen az ITAKA-ra utaltak, amely mindössze 3 év alatt komoly árversenyt indított el Magyarországon, jelentős veszteségeket is bevállalva a piaci részesedése növelése érdekében. A UniTravel szerint a céljuk a magyar cégek kiszorítása és a piac egyeduralmának megszerzése. Ennek a kíméletlen versenynek a következtében a kisebb és közepes irodák kutyaszorítóba kerültek.
Az UniTravel esete megmutatta, hogy hiába kötött le viszonylag szerény, heti 250 fős charter-kapacitást a szezonra, azt csak veszteséggel tudta volna megtölteni a konkurencia nyomása miatt.
A szakmai szervezetek ugyanakkor igyekeznek hűteni a kedélyeket. Bakó Balázs, a Magyar Utazási Irodák Szövetségének (MUISZ) szóvivője hangsúlyozta, hogy
egy-egy iroda bukása nem jelent rendszerszintű összeomlást, és nem számítanak csődhullámra.
Rámutatott, hogy az elmúlt időszakban a kereslet hullámzása és a magas infláció is nehézségeket okozott a szektorban – és gyakran váratlan piaci változások idéznek elő nehézséget. Ugyanakkor most kijózanodás kezdődhet a piacon.
Molnár Judit, a MUISZ elnöke kiemelte, hogy
az idei szezonban a kínálat meghaladja a keresletet, így túlkínálat alakult ki, főleg a charteres tengerparti utazásoknál.
A nagy tőkeerejű szereplők várhatóan ki fogják bírni a versenyt – például az ITAKA gond nélkül elviselt egy több mint 1 milliárd forintos veszteséget 2023-ban –, a kisebb vállalkozások viszont könnyen veszélybe kerülhetnek, ha sokáig fennáll ez a helyzet. Ennek ellenére a kereslet továbbra is élénk, a piac összességében bővül – a jó hírű irodák várhatóan alkalmazkodnak és konszolidálódnak a nehéz időszak után.
Mi történik az utasokkal csőd esetén?
Ha már csődöt emlegettünk, megnéztük azt is, mi történik az utasokkal, ha bajba kerül az utazásukat szervező iroda. Szerencsére a hazai szabályozás hosszú évek óta gondoskodik arról, hogy az utasok védve legyenek egy utazásszervező esetleges fizetésképtelenségekor.
Minden engedéllyel működő utazási iroda köteles megfelelő vagyoni biztosítékot (kauciós biztosítást) fenntartani, amelynek mértéke az éves árbevételükhöz igazodik. Ez a biztosítás fedezi az utasok hazaszállítását és a befizetett előlegek visszatérítését is, ha a cég csődbe jut. Ha utazás közben következik be a csőd, a külföldön tartózkodó utasokról haladéktalanul gondoskodnak.
Az UniTravel csődje idején például minden külföldön nyaraló ügyfél időben hazajutott a Colonnade biztosító és az IBUSZ szervezésében.
Ha az iroda a tervezett indulás előtt válik fizetésképtelenné, az utasok itthon szembesülnek azzal, hogy az előre befizetett nyaralásuk veszélybe került.
Ilyenkor a biztosító a jogszabályban meghatározott módon megtéríti a befizetett részvételi díjakat.
Az UniTravel csődjénél ráadásul példaértékű összefogás segítette az utasokat: a Colonnade biztosító és az IBUSZ rendhagyó módon azt is lehetővé tette, hogy az érintett utasok többsége mégis elutazhasson a tervezett nyaralására. Aki vállalta, az eredetileg lefoglalt útra (vagy egy hasonló értékű másik utazásra) eljuthatott az IBUSZ szervezésében, mert a biztosító közvetlenül az IBUSZ felé rendezte a költségeket.

