Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

A jövő gazdája már nem papíron számol - mit ad az MBH Bank új platformja az agráriumnak?

Agrárium2025. okt. 29.Kovács Dániel

Az MBH AgrárPartner Platform egyszerre lesz adminisztratív mankó, adatvezérelt döntéstámogató rendszer és digitális közösségi tér - mondja a Növekedés.hu-nak Kovásznai Ádám. Az MBH Csoporthoz tartozó BUPA vezetője szerint a Platform hosszú távon abban segíthet, hogy a gazdák ne megérzésből, hanem adatalapon hozzanak döntéseket.

Hogyan fogalmazná meg, mi is az MBH AgrárPartner Platform - egy új mankó a gazdáknak, vagy iránytű, esetleg egy digitális asszisztens?

Ahogy azt a neve is mutatja, mi alapvetően egy partnernek szántuk. Már a jelenlegi fejlettségi szinten is számos területen tud segíteni a gazdáknak, például pályázatok megírásában, vagy információtartalom olyan adminisztratív dolgokhoz, amelyek elvégzése létszükséglet a vállalkozások számára. Éppen ezért kialakítottunk egy AI-asszisztenst, van egy pályázati modulunk is, és a fejlesztés még csak most kezdődött. Bőven vannak még benne távlatok, a későbbiekben lehet, hogy az iránytű szerep sem áll majd távol tőlünk, és egy olyan okoseszköz lesz belőle, amely pénzügyileg is tudja támogatni a gazdákat, mondjuk segít az adatalapú döntések meghozatalában.

Milyen kihívásokra számítanak a bevezetés során? Hogyan lehet egy informatikai fejlesztéssel megszólítani mondjuk egy 60 év fölötti gazdát, aki nagyon profi az állattenyésztésben, mindent tud a szakmájáról, de a háta közepére kívánja az ilyen online tevékenységet?

Jó a kérdés. Az igazság kedvéért jegyezzük meg, hogy általánosságban elmondható a vállalkozói szegmensről, hogy kihívásként és költségként tekintenek a digitalizációra.

Tehát ez közel sem kifejezetten az agrárium problémája, és főleg az idősödő generációra jellemző. Erre többféle megoldásunk is van, elsősorban azt akartuk elérni, hogy a platform könnyen elérhető, és egyszerűen kezelhető legyen. Persze fontos az is, hogy minden gazda megértse, hogy ez neki miért fontos.

Hogy egy Széchenyi Kártya-igénylést be tud adni digitálisan, és nem kell a bankfiókba bemennie, vagy nem kell minden apró-cseprő ügyet a banki referenssel megbeszélnie. Csökkennek az adminisztratív terhei, és azt látja, hogy ez igazából három kattintással megoldható, így időt és energiát takarít meg. Ezért rengeteg múlik szerintem azon, hogy edukáljuk is őket.

Ebben fontos egyébként a falugazdászok szerepe, és ott vannak azok a szervezetek, valamint a kormányzat is, amelyek érdemében elő tudják mozdítani a digitalizációt.

Mit mutatnak a felmérések, az agrárium szereplői mennyire digitalizáltak?

Az összkép nagyon vegyes. Általánosságban elmondható, hogy a nagyobb agrárvállalkozások széleskörűen digitalizáltak. Ők már csak a méretükből adódóan sem engedhetik meg, hogy ne alkalmazzanak minél nagyobb arányban digitális megoldásokat.

És ha megyünk lefelé méretben - beszélhetünk akár birtokméretről, akár árbevételről, úgy csökken a digitalizáció alkalmazása. Az ugyanakkor bizakodásra ad okot, hogy az agrárium kisebb szereplői is nyitottak a fejlődésre, ez személyes tapasztalat, nagyon sokat beszélgetünk velük erről, látják az értelmét, és vevők arra, hogy működjünk együtt digitálisan is.

Most inkább a kis és közepes vállalkozásokra fókuszál a platform. Mikor kezdődik a nyitás a nagyok felé?

Először szolgáljunk ki mindenkit ebben a szegmensben. Alapvetően, ha azt nézem, hogy egy ilyen okoseszköz, amit fejlesztünk, elsősorban nekik jelent nagy segítséget, hiszen a nagyok ezen a téren önmagukat fejlesztették, megvannak a működőképes, saját, vagy a piacról beszerzett megoldásaik.

A kicsiknél ez nincs így, márpedig az ő fennmaradásuk voltaképpen a magyar mezőgazdaság, az ellátási láncok szempontjából kulcskérdés. Ha őket megfelelően tudjuk kiszolgálni, és rájuk tudunk optimalizálni különböző megoldásokat, akkor nyertünk, és elkezdhetünk nyitni a nagyok felé is.

Egyébként már most is van olyan funkciónk, amit piactérnek hívunk, ahová várjuk a nagyobb agrárvállalkozások jelentkezését is. Itt a saját szolgáltatásukat tudják promotálni és eljuttatni szélesebb körben a vállalkozáshoz, gazdaságokhoz.

Mi a hosszabb távú vízió, 10 éves távlatban gondolkodva hova futhat ki a platform?

Hosszú távon az a cél, hogy adat alapon, és ne a megérzések alapján döntsenek a gazdák.

Úgy tudjunk mondjuk egy inputanyagot felajánlani az ügyfeleknek, hogy pontosan látjuk, hogy az ő gazdaságában, az adatai alapján, az elmúlt évek beszámolóiból mit tudunk kiolvasni, pontosan mire van szüksége, és azt kitől tudja beszerezni.