Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Nagy bajban van a brit autóipar

Autó2024. nov. 27.MTI

Sürgős kormányzati beavatkozást kért a legnagyobb brit autóipari szövetség az elektromos járművek gyenge kereslete és az átállási folyamat fenntarthatatlanná vált üzleti költségei miatt.

A brit autógyártók és autókereskedők szövetsége (SMMT) közölte állásfoglalásában, hogy számításai szerint az elektromos járművekre megszabott, folyamatosan emelkedő értékesítési kvóták kötelező betartásának és a kereslet gyengeségének egyidejű hatásai

csak az idén 6 milliárd font (csaknem 3 ezer milliárd forint) többletköltséget rónak a brit autóiparra.

Az SMMT szerint ennek pusztító következményei lehetnek az ágazat üzleti vállalkozásainak életképességére és az iparági foglalkoztatottságra.

A jelenleg érvényes brit előírások szerint az idén újonnan forgalomba helyezett személyautók 22 százalékát, a kisteherautók 10 százalékát elektromos meghajtással kell felszerelni. A gyártóknak 15 ezer font (7,4 millió forint) büntetést kell fizetniük minden egyes olyan belsőégésű motorral működő jármű után, amelyet e kvóta felett értékesítenek.

Jövőre az elektromos autók és furgonok minimális értékesítési aránya a teljes forgalmon belül 28, illetve 16 százalékra emelkedik, és a munkáspárti brit kormány már jelezte, hogy a konzervatív elődje által 2035-re halasztott időpontról ismét az eredetileg kijelölt 2030-ra kívánja visszaállítani azt a határidőt, amely után már nem lehet új benzin- és dízelüzemű személyautókat és furgonokat forgalomba helyezni Nagy-Britanniában.

Az SMMT szerdai állásfoglalása szerint azonban a jelenlegi értékesítési folyamatok arra vallanak, hogy az idén csak 363 ezer új elektromos személyautóra lesz kereslet, és ez azt jelenti, hogy az előírt 22 százalékos minimális kvóta helyett 18,7 százalék lesz az újonnan eladott elektromos autók piaci részaránya.

Az ágazati szervezet számításai szerint a furgonok piacán még rosszabb a helyzet: ebből a járműfajtából 2024-ben várhatóan csak 20 ezret sikerül értékesíteni, és ez a 10 százalékos kötelező kvóta helyett mindössze 5,7 százalékos aránynak felelne meg.

Az SMMT szerint ebben a helyzetben

a gyártók kénytelenek saját forrásból szubvencionálni az eladásokat, és csak az idén 4 milliárd font árengedményt hirdettek meg.

Ez és a kvóták betartásának egyéb költségei 2024-ben 6 milliárd font körüli többletkiadással terhelik az ágazatot, ami fenntarthatatlan - áll a brit autóipari érdekképviselet szerdai felhívásában.

Jonathan Reynolds üzleti ügyi miniszter szerdán közölte, hogy a kormány gyorsított ütemű konzultációt kezd az ágazat képviselőivel a helyzet megoldására, de arra nem tett ígéretet, hogy a belsőégésű motorral szerelt autók és furgonok értékesítési tilalmának határidejét meghosszabbítanák.