Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Nagy Márton: nem értünk egyet a kínai elektromos autógyártókat sújtó brutális európai büntetővámokkal, a túlzott protekcionizmus nem megoldás!

Autó2024. jún. 12.Növekedés.hu

Az Európai Bizottság a mai napon nyilvánosságra hozta a Kínából importált, teljesen elektromos autókra vonatkozó intézkedés-tervezetet, amely jelentős büntetővámokat vetne ki a Kínában gyártott elektromos járművekre.

A tervezet a jelenlegi 10 százalékos már meglévő  vámokra további 17,4-38,1 százalék közötti büntetőterhet róna ki. A kivetni tervezett  büntetővámok nem egységesek, hanem gyártónként eltérő mértékűek.

Ez azt jelenti, hogy az  Európai Bizottság egy kettős diszkriminációs rendszert alakítana ki, ugyanis a büntetővámok  nemcsak Kínával, hanem az egyes gyártókkal szemben is diszkriminatívak. Az ilyen  differenciált és további nagyfokú diszkriminációt okozó büntetővám-rendszer szinte példa  nélküli a történelemben. 

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a tervezettel kapcsolatosan kijelentette, hogy a  kormány nem ért egyet a büntetővámokkal, hiszen a protekcionizmus nem megoldás.

Ehelyett  együttműködésre és szabad piaci versenyre van szükség. Ahelyett, hogy büntetővámokon  keresztül korlátozzuk a gyártók közötti versenyt, támogatni és segíteni kell, hogy az európai  elektromos járműipar versenyképessége globális szinten megerősödjön. Erős verseny nélkül  nincs erős Európai Unió sem. 

A büntetővámok kivetését a legnagyobb európai autógyártókat is tömörítő, mintegy 60 ipari és  technológiai vállalatot tömörítő, Gyáriparosok Európai Kerekasztala sem támogatja. Ezt a héten  lezajlott, miniszterelnökkel folytatott találkozón is megerősítették. 

Nagy Márton kiemelte, hogy a magyar kormány az elektromos autózás térnyerésének  felgyorsítása és a verseny fokozása érdekében uniós szintű akciótervet dolgoz ki, amelyet a  soros magyar elnökség keretében, a Versenyképességi Tanács július 8-9-ai ülésén mutat be a  tagállamoknak.