Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Óriási bajban a Volkswagen: 35 ezer dolgozót kell elbocsátani

Autó2024. dec. 20.Növekedés.hu

A vállalat történetének leghosszabb tárgyalása végén kompromisszum született. Több tízezer munkahelyet kell megszüntetni. A gyárakat is leépítés fenyegeti - számol be a Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Hetekig tartó huzavona után a Volkswagen és az IG Metall szakszervezet megállapodott egy átalakítási és megtakarítási programról. A német Frankfurter Allgemeine Zeitung információi szerint a kompromisszum kjelentős létszámleépítéseket is tartalmaz.

A szakszervezet és a vállalat egyezsége „történelmi jelentőségű” és rendkívül fontos a vállalatcsoport jövője szempontjából.A megállapodás több mint 35 000 munkahely megszüntetését írja elő 2030-ig.Ez a Volkswagen AG, a konszern több alsó-szászországi telephelyet és a hesseni Baunatalban található alkatrészgyártó üzemet magában foglaló szervezeti felépítménye létszámának körülbelül egyharmadát jelenti.

Ezzel egyidejűleg visszaállítják a foglalkoztatási garanciát, amelyet a VW korábban azért szüntetett meg, hogy a szakszervezetre a megtakarításokról folytatott vitában nagyobb nyomást gyakoroljon. Az elbocsátások tehát kötelező elbocsátások nélkül, és lehetőség szerint végkielégítések, részleges nyugdíjazások és egyéb szociálisan elfogadható eszközök révén történnek.

A VW szeptemberben jelentette be, hogy szigorítja jelenlegi hatékonysági programjait, és telephelyek bezárását is megvizsgálja. Ezzel egy időben tárgyalásokat folytattak egy új vállalati bérmegállapodásról, amelyet a szakszervezet ismertet.

A kompromisszum értelmében egyetlen telephelyet sem zárnak be azonnal, de a VolksWagen a jövőben már nem akar két, viszonylag kis üzemben gyártani, és az osnabrücki gyárra vevőt keresnek - írja a lap.

Régi problémák

A VW gyárcsoportnak 10 összeszerelő és részegységgyártó gyára van csak Németországban, de vannak összeszerelő telephelyei szerte a világban, közöttük jelentős arányt képviselnek a kelet-európai és a dél-európai üzemek. Németországban – a cég 2023 évi beszámolója szerint – 299 ezer dolgozója van, a világban összesen 684 ezer embert foglalkoztat, vagyis Németországon kívül 385 ezer a munkavállalóinak a száma.

Az összes foglalkoztatottból 544 ezren, azaz az összes munkavállaló 79,5 százaléka a járműgyártásban dolgozik.

A cégcsoport problémái nem új keletűek, bár a cégvezetés elsősorban az utóbbi évek eseményeit, az energiaáremelkedést, az európai kereslet csökkenését és az erősödő versenyt hangsúlyozza.

Az elemzők szerint azonban a strukturális problémákról sem lenne szabad megfeledkezni. Az ipar egészének gondjait mutatja, hogy 2023 elejéhez mérve júliusban az ipari teljesítmény 10 százalékkal csökkent. Az elemzők azonban arra hívják fel a figyelmet, hogy az ipar leépülése már hosszabb ideje, kb. 10 éve zajlik, és ezen belül kell megítélni a járműipar, konkrétan pedig a VW helyzetét is. A Commerbank vezető közgazdásza szerint a VW 87 éves sikertörténete mostanra véget ért.

Mit mutatnak a korábbi elemzések?

A német ipar problémáira már a 2000-es évek elején rámutattak az elemzések. Egy 2000 októberben készült tanulmány (Clark, E.: The Intangible Economy: Impact and policy issues. EC. 2000 október) arra hívja fel a figyelmet, hogy a német ipar „öregszik”, megmerevedik, lemaradóban van a nemzetközi versenyben. Ennek egyik oka az úgynevezett közepes technológiai szintű tömegtermelés, az alacsony tudásberuházások és a digitális elmaradottság.

Az elemzés úgy fogalmaz, hogy a digitális fejlettség tekintetében a német ipar elmaradt az amerikai mögött, aminek az egyik oka a lassúság, az, hogy a cégvezetők nem érzékelik a változtatások szükségességét, hiszen „jól fut még a szekér”.

Hozzátehetjük, hogy rásegített erre az a helyzet, amelyben a német járműcégek jelentős profitra tettek szert a dél-európai és kelet-európai összeszerelő üzemeikben, amely profitot viszont a cégvezetés nem forgatta vissza a szükséges mértékben a kutatás-fejlesztésbe, digitalizációba és a munkaerő továbbképzésébe. Az ismert hasonlattal élve „ültek a kellemes meleg vízben, és nem érzékelték, hogy a víz egyre forróbb lesz.”