A gördülékeny kárrendezéshez nagyon fontos, hogy tudjuk, hogyan kell megfelelően kitölteni a baleseti bejelentőt.
Amennyiben baleset történik, legfontosabb teendő a személyi sérülés ellátása: ha bármelyik fél orvosi ellátásra szorul, azonnal hívjunk mentőt, és kövessük a mentésirányító utasításait. Ha nincs is szükség mentőre, rendőrt minden személyi sérüléssel járó balesethez hívnunk kell – akkor is, ha látszólag megúsztuk egy karcolással. Rendőrt kell hívnunk abban az esetben is, ha valamely félnek nincs érvényes kötelező biztosítása, illetve, ha egyik fél sem ismeri el a károkozást. Ha csak anyagi kár jelentkezett, és a károkozó egyértelműen elismeri a felelősségét, rendőrségi közbenjárás nélkül is intézhetjük a kárbejelentést.
A hagyományos kék-sárga baleseti bejelentő lapot minden autóvezetőnek magánál kell tartania, és kár esetén ki kell töltenie.
Amennyiben az esetről rendőrségi jegyzőkönyv készül, a biztosítók elsősorban ezt veszik majd figyelembe a kárrendezés során, azonban ha nem kerül sor rendőrségi intézkedésre, a biztosító a baleseti bejelentő lapon közölt információkat fogja figyelembe venni. Ezért is nagyon fontos, hogy helyesen töltsük ki a mezőket, és minden szükséges adatot adjunk meg - mondta Cseh Anett a Netrisk.hu termékfejlesztési vezetője.
Amennyiben a károkozó és a károsult közt nincsenek vitás kérdések, gyakorlatilag mindegy, melyik fél tölti ki a bejelentő lapot, viszont fontos, hogy a kitöltést követően a másik fél megkapja a másodpéldányt.
A nyomtatvány kitöltésekor végig ügyeljünk arra, hogy mindkét fél olvashatóan töltse ki az adatait.
Egy stresszhelyzetben, amikor ráadásul a kitöltés körülményei sem ideálisak, erről könnyedén megfeledkezhetünk, egy-egy olvashatatlan adat azonban nagyban megnehezítheti a kárrendezést. Kezdjünk a baleset időpontjának pontos feltüntetésével, és jelezzük, ha rendelkezünk CASCO biztosítással, majd haladjunk tovább, és adjuk meg a járművezetők elérhetőségeit (ügyeljünk a pontosságra!), valamint a baleset körülményeit - hangsúlyozta szakértőnk. Arra is felhívta afigyelmet, hogy a kék-sárga baleseti bejelentőn vázlattal pontosíthatjuk a két jármű helyzetét – itt természetesen nem kell művészi rajzra törekedni, azonban ügyeljünk az utcanevek és a közúti jelzések pontos megjelölésére. Végül a megjegyzés pontban bármelyik fél jelezheti, ha elismeri a károkozást – ennek feltüntetése nem kötelező, de egyszerűsítheti a kárrendezési eljárást. Utolsó lépésként győződjünk meg arról, hogy mindkét fél aláírta az űrlapot, majd ha eddig nem tettük, fotókkal alaposan dokumentáljuk a helyszínt és a balesetben részt vett járműveket.
Jó hír, hogy a hagyományos, papír alapú kárbejelentés mellett ma már választhatjuk a MABISZ ingyenesen letölthető.
E-kárbejelentő applikáció is létezik, érdemes ezt használni.
Az applikáció felhasználóbarát funkciókkal támogatja a gyors és egyszerű kárbejelentést, fotókat és hangfelvételt csatolhatunk bejelentésünkhöz, sőt, akár segélyhívást is indíthatunk. Az E-kárbejelentő a megjelenés óta több fejlesztésen, funkcióbővítésen ment keresztül. Az applikáció a három legnagyobb alkalmazás boltból – Play áruház, Apple Store, Huawei AppGalery – ingyenesen letölthető, autós kényelmi szolgáltatás. A kezdetekhez képest bővült a beküldhető képek száma, továbbá a baleset résztvevői grafikusan és szövegesen is kiválaszthatják a járművek sérült elemeit, és megadhatják a sérülések jellegét. Pontosabban rögzíthetik a baleset körülményeit a bővített baleseti szituációs lista használatával. Már olyan helyzeteket is kezelni tud, amikor a baleset egyik résztvevője külföldi biztosítóval áll szerződéses viszonyban, vagy épp nem rendelkezik érvényes biztosítással. Értesíteni tudja a tulajdonost vagy üzembentartót a balesetről (pl. ha az autót más vezette), meg lehet adni a becsült kárértéket. Beépült egy CASCO-kárbejelentési funkció is.
A balesetet követően a károkozónak 5, a károsultnak pedig 30 napja van arra, hogy bejelentse a kárt a károkozó biztosítójánál.
Természetesen ezt érdemes minél hamarabb megtenni, hogy a lehető leghamarabb megindulhasson a kárrendezési eljárás. Ha rendelkezünk CASCO biztosítással, természetesen annak a terhére is intézhetjük a javíttatást, azonban ebben az esetben a saját biztosítónkat is értesíteni kell. A biztosító ezt követően jelentkezni fog a kárszemlével vagy további adategyeztetéssel kapcsolatban, és akár okozói, akár elszenvedői voltunk a káresetnek, hamarosan pontot tehetünk a kellemetlen ügy végére.