Nem a nemünktől függ, mennyire agresszíven vezetünk

Biztosítás2019. máj 9.Növekedés.hu
A rovat támogatója:

A MOL-PICK SZEGED Kézilabdacsapata vett részt abban a kampányban, mely az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottságának szakmai támogatásával hívja fel a figyelmet defenzív, vagyis együttműködő vezetési stílus jelentőségére a balesetek megelőzésében. Kiderült: a hétszeres Magyar Kupa és háromszoros magyar bajnokcsapat három sztárja nemcsak a pályán, hanem az utakon is csapatjátékos. De vajon milyen általában a magyar sofőrök vezetési stílusa? A Groupama Biztosító országos kutatásából erre is fény derült.

Minden ember saját stílust képvisel a magánéletében, a munkahelyén és az utakon is. Ugyanígy egyéni karakterük van a sportolóknak is. Vajon aki a pályán a kapura tör, az máshogy viselkedik a volán mögött, mit, aki kivédi a lövéseket?

Kézisek a kormány mögött

A többszörös magyar bajnok és Magyar Kupa győztes MOL-PICK SZEGED kézilabdacsapatának három játékosa izgalmas megmérettetést vállalt a Groupama Tanpályán.

Jonas Källman, Stefán Rafn Sigurmannsson és Nagy Martin részt vettek abban a figyelemfelkeltő kampányban, mely arra hívja fel a figyelmet, hogy ha csapatjátékosként viselkedünk az utakon, akkor számos baleset megelőzhető. A kézilabdások ennek érdekében különleges és látványos vezetéstechnikai megmérettetést vállaltak, hogy kiderítsék, ők mennyire defenzív vezetők, azaz mennyire számítanak csapatjátékosnak az utakon is.

A kitöltött írásbeli Vezetési Stílusteszt, valamint a pályán végzett szimulációs gyakorlatok is megmutatták, hogy mind a három játékos defenzív vezető. A pályán megmutatkozó csapatjátékot tehát a közutakon is gyakorolják. 

– mondta el Kőrös András a Groupama Tanpálya vezető instruktora elemezve a kézis klasszisok vezetési stílusát.

Nagyon szeretek vezetni és érdekes lehetőségnek tartottam, hogy megtudjam, mennyire biztonságos a vezetési stílusom. Különösen, mert fiatal vezetőként, a közutak számomra „új pályát” jelentenek. Nekem nem kérdés, hogy figyelem a körülöttem lévők viselkedését és reakcióját, a meccsen és az utakon is csak ez működik! 

– nyilatkozta Nagy Martin, a MOL-PICK SZEGED fiatal kapusa.

Hogy vezetnek a magyarok?

A Groupama Biztosító az edukációs rendezvényét megelőzően egy országos felmérést készített a magyarok vezetési stílusáról. Az 1000 fő megkérdezésével zajló kutatás felmérte többek között, hogy betartjuk-e a javasolt követési távolságot, levillogjuk-e az autópályán a gyors sávban előttünk haladókat vagy, hogy hogyan viselkedünk közlekedési dugóban?

A reprezentatív kutatásból kiderült, hogy a magyarok fele (51%) együttműködő, nyugodt és előrelátó sofőr, vagyis úgynevezett defenzív sofőrnek mondható. „Érdekes, hogy a nők és a férfiak között nincs eltérés e tekintetben, viszont az életkor és a lakóhely alapján már kimutathatóak különbségek: a fiatalok és a fővárosiak sajnos kevésbé tűnnek előzékenynek a volán mögött”

– ismertette a kutatás további eredményeit Magyar János, a Groupama Biztosító gépjárműbiztosítási főosztályvezetője.

A válaszokból kitűnik az is, hogy a legfegyelmezetlenebbek az ajánlott követési távolság betartásában vagyunk. A városban, átlagos forgalmi körülmények között, 50 km/h sebességnél ajánlott 30-40 méteres távolságot például csupán a vezetők 3%-a tartja be saját bevallása szerint.

Bíztató, hogy a magyar vezetők fele csapatjátékosnak számít az utakon, ugyanis akire ez a vezetési stílus a jellemző, statisztikailag kimutatható módon kevesebb baleset okozója lesz élete során. Fontos lenne, hogy a többi vezető is minél inkább elsajátítsa ezt a vezetési stílust, azaz legyen higgadt, előzékeny, szabálykövető, ezzel ugyanis jelentősen csökkenthetjük a balesetek számát. Szerencsére idén biztatóan alakul a közlekedési baleseti statisztika, hiszen eddig kevesebb személysérüléssel járó baleset történt az utakon, mint a korábbi évek azonos időszakában. A számok a 2013-as évi adatokhoz közelítenek, utoljára ebben az évben mutattak csökkenő tendenciát.

– mondta el Berzai Zsolt rendőr alezredes.

Legyünk mindannyian csapatjátékosok!

 A közlekedéspszichológiában alapvető tézis, hogy az emberek a személyiségüknek megfelelően vesznek részt a közlekedésben, azaz ahogyan reagálnak és viselkednek az élet más területein, úgy fognak reagálni és viselkedni a közlekedési szituációk során is.

A közlekedési viselkedés megváltoztatásának első lépése annak tudatosítása, hogy a közlekedés voltaképpen egy csapatjáték, amelyben valamennyi résztvevő - gépjárművezető és gyalogos – együttműködése alapvető fontosságú

– mutatott rá Recsákné Mazányi Judit közlekedéspszichológus.