Óriási visszaesés az utasbiztosítási piacon
BiztosításA koronavírus-járvány követeztében lecsökkent utasforgalom miatt 80 százalékkal esett az utasbiztosítási piac. Újabb funkciókkal bővült ugyanakkor az E-kárbejelentő, amely a járványügyi intézkedések közepette egyre népszerűbb, a távolságtartást segítő alkalmazássá növi ki magát.
Utasbiztosítás és kárstatisztikák
Pandurics Anett, a Magyar Biztosítók Szövetségének elnöke a mai sajtóklubbon rávilágított, hogy az utasbiztosítási piac lényegyében 80 százalékkal esett idén a járvány hatására. Júliusban és augusztusban, azaz a két legerősebb hónapban drámai volt a csökkenés mértéke.
A koronavírus első hulláma után a kárgyakoriság szintén mérséklődött jellemzően a kisebb közlekedési forgalom miatt. A nyári hónapokban a korlátozások feloldásával azonban ismét emelkedésnek indultak a kárstatisztikák.
Pandurics Anett elmondta, hogy minden recessziós helyzet negatívan hat a biztosítói piacra. Emiatt a biztosítói szegmens jó esetben zárhat nullszaldós évet 2020-ban.
Javuló baleseti statisztikák
Az ORFK tájékoztatása alapján évente 600 ember hal meg közlekedési balesetekben Magyarországon. Emiatt évente 600 milliárd forint nemzetgazdasági kár keletkezik. Az anyagi és a járulékos károkon túl beletartozik ebbe a számba az el nem végzett munka értéke is.
Jó hír, hogy a korábban soha nem volt olyan biztonságos a közlekedés, mint most. Augusztusig 262 halálos baleset történt. Tavaly 358 halálos balesetről számoltak be az év első nyolc hónapjában.
Nagy felelősség van a gépkocsivezetőkön. A legtöbb gyermek ugyanis a közhiedelemmel ellentétben nem gyalogosként és kerékpárosként, hanem gépkocsiban utasként szenved el balesetet.
E-kárbejelentés
Az új fejlesztéseknek köszönhetően tovább bővültek az E-kárbejelentő szolgáltatásai. Az applikáció a MABISZ által 2019 elején indított, a három legnagyobb alkalmazás boltból – Play áruház, Apple, Store, Huawei AppGalery – is ingyenesen letölthető autós kényelmi szolgáltatás, amely a közúti baleseteknél akár a helyszíni bejelentést is lehetővé teszi.
Mostantól az E-kárbejelentőn a címadatok prediktív bevitel segítségével adhatók meg, vagyis elkezdjük beírni a címet és az alkalmazás automatikusan kitölti a mezőt.
Bővült a beküldhető képek száma, továbbá a baleset résztvevői grafikusan és szövegesen is kiválaszthatják a sérült járművek elemeit és megadhatják a sérülések jellegét.
Pontosabban rögzíthetik a baleset körülményeit a bővített baleseti szituációs lista használatával. Ezek a fejlesztések tovább gyorsítják a károsultak és a biztosítók egyszerűbb, gyorsabb és hatékonyabb együttműködését, valamint az akár kontaktmentes, digitális kárbejelentést.
A fejlesztések alapvető célja, hogy bővítsék a bejelenthető káresetek típusát és pontosabb adatokat kapjanak a biztosítók. Ezáltal a kárrendezés és a kifizetés ideje csökken.
Az alkalmazás gyorsabb kitöltését segíti a biztosítók által ügyfeleiknek kiküldött, közel 1 millió QR kód is, melyek segítségével könnyen beolvashatók a jármű biztosítási adatai.
A 2019. januári megjelenése óta az alkalmazás már eddig is több fejlesztésen, funkcióbővítésen ment keresztül.
Már olyan helyzeteket is kezelni tud, amikor a baleset egyik résztvevője külföldi biztosítóval áll szerződéses viszonyban, vagy épp nem rendelkezik érvényes biztosítással.
Értesíteni tudja a tulajdonost vagy üzembentartót a balesetről – például, ha az autót más vezette. Meg lehet adni ezenfelül a becsült kárértéket. Beépült egy CASCO-kárbejelentési funkció is.
Az eltelt hónapokban a koronavírussal járó érintésmentes kapcsolattartás kényszere is elősegítette, hogy a balesetben résztvevők egyre nagyobb része a „kék-sárga” nyomtatvány helyett ezt a minden biztosító által támogatott és elfogadott új digitalizált kárbejelentési csatornát használja.
A kárbejelentések számát összehasonlítva az idei első három hónapban éves alapon 10 százalékkal, a bevezetését követően 20 százalékkal, augusztus hónapban 30 százalékkal növekedett az E-kárbejelentő használata. Az alkalmazást a megjelenése óta több, mint 300 ezren töltötték le.
Idén pedig már közel 5000, indulás óta tizenkétezer kárbejelentés érkezett az E-kárbejelentőn keresztül a biztosító társaságokhoz.
A használattal kapcsolatos visszajelzéseket a fejlesztők folyamatosan feldolgozzák és beépítik az E-kárbejelentő rendszerébe. Mindezek az apró lépések azt szolgálják, hogy bővítsék a bejelenthető káresetek típusát és csökkentsék az átlagosan húsz-huszonöt perces kitöltési időt. A felhasználók jelentős része nagy megelégedettséggel használta az alkalmazást és 82 százalékuk ajánlaná a barátainak is.