Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

A magyarok kétharmada még soha nem vitt vissza terméket az eladóhoz

Elemzések2022. jan. 13.Kovács Dániel

Lementek az ünnepek, karácsonykor átlagosan fejenként hatvanezer forintnyi ajándék talált gazdára. Ajándékozni azonban nem egyszerű, alighanem minden családban van olyan, akit szorít a cipő, három okosórát is kapott, vagy éppen olyan kütyüt talált a fa alatt, amit biztos, hogy az életben nem fog használni. Utánajártunk, mi lesz a félresikerült ajándékok sorsa…

Nincs tumultus a boltokban az ünnepek után - tudtuk meg a MediaMarkt-tól, legalább is azért biztosan nem, mert egymást tapossák az emberek, hogy visszavigyék a rosszul elsült karácsonyi ajándékaikat.

Az elektronikai eszközöket forgalmazó áruházláncot arról kérdeztük, mennyire jellemző, hogy a vásárlók visszaviszik azokat az ajándékokat, amelyek valamilyen okból kifolyólag célt tévesztettek, mik ennek a leggyakoribb okai, és meddig van erre lehetőségük.

Válaszukból kiderült, hogy a visszavitt termékek száma városonként, áruházanként jelentősen eltérő, 

leggyakoribb oka a nem megfelelő szín vagy méret, mondjuk az okosóránál nem megfelelő a karszíj mérete, de az is gyakran előfordul, hogy valaki többet kapott ajándékba ugyanabból a termékből a családtagjaitól, ismerőseitől.

Ugyanakkor Idén sem a termékvisszavétel igényével keresték fel elsősorban a MediaMarkt-áruházakat, sokkal jellemzőbb, hogy a karácsonyra kapott ajándékkártyákat használják fel a vásárlók. 

Mindez annak dacára van így, hogy az üzletlánc egészen január 31-ig minden vásárlója számára biztosítja a termékvisszavétel lehetőségét. Ennek egyébként nincsenek teljesíthetetlen feltételei.

Ha a csomagolás bontatlan, és félre lett rakva a vásárlást igazoló bizonylat, akkor nincs akadálya, a termékvisszavételt követően az áruházakban dolgozó szaktanácsadóink készséggel segítenek a vásárlóinknak az igényeiknek leginkább megfelelő termék kiválasztásában.

Nagykarácsony volt, sok kütyüvel

Pedig ajándékok idén is bőven voltak a karácsonyfa alatt, a Telenor megbízásából az Impetus Research által készített, nemre, korra, településtípusra és régióra nézve reprezentatív országos kutatás alapján a magyarok többsége ugyan a pandémia kezdete óta árérzékenyebb lett,

mégis tavalyhoz képest 64%-ról 71%-ra emelkedett azoknak az aránya, akik nagyjából ugyanannyit vagy többet terveztek karácsonyi ajándékra költeni, mintha nem lenne járványhelyzet. 

Az ünnepek előtt adott válaszokból kiderült, hogy átlagosan 59 ezer forintot terveztek elkölteni ajándékokra a magyarok, míg a korábbi évben ez a szám  55 ezer volt. Ezen belül a ruhák voltak a legnépszerűbbek, de az elektronikai eszközök és kiegészítők sem sokkal maradtak el, előbbit ötven, utóbbit negyvenhat százalék jelölte meg, hogy vásárolni fog ajándéknak. 

Elektronikai cikkek közül a válaszadók leggyakrabban fejhallgatót/fülhallgatót (22%), okostelefont (20%), telefontokot vagy kijelzővédő fóliát (16%) okosórát pedig 15% terveztek vásárolni az ünnepek ünnepére.

Ha nem jó, inkább továbbadjuk...

Így, noha bőségesen vásároltunk idén elektronikai termékeket, a számok mégis azt mutatják, hogy csak kevesen éltek a lehetőséggel, hogy a termékeket visszavigyék a boltba.

Mint arra egy a MediaMarkt megbízásából készített friss reprezentatív kutatás eredményei rámutattak, a magyar vásárlók közel kétharmada még soha nem vitt vissza terméket az eladóhoz, ha valamilyen okból nem megfelelő a választás, inkább a tovább ajándékozás a jellemző.

Fontos kiemelni, hogy azok, akik vittek már vissza terméket, jellemzően problémamentes ügyintézéssel találkoztak, és nincs ez másként a MediaMarkt-áruházak esetében sem - teszik hozzá.