Az autópályán érkezik a befektetés Kaposvárra
ElemzésekA mai világban a sztráda az, ami újabb üzleteket és beruházókat visz egy városba. Ez érződik Kaposváron is, amióta 2019-ben átadták az M7-est a somogyi megyeszékhellyel összekötő 67-es gyorsforgalmi utat. Borhi Zsombor alpolgármester szerint az ipari park hamarosan megtelik és új munkahelyek is születnek. A városatyák különösen az átlagbérek emelkedését szeretnék immár elérni.
Aki az utóbbi időszakban, a gyorsforgalmivá alakított 67-es úton Kaposvárra autózott, alig várta, hogy rácsodálkozhasson, amint a szó szoros értelmében zenélni kezd az út. Egy különleges megoldásnak köszönhetően ugyanis, menet közben valóban felcsendül a Republic együttes ikonikus száma, a 67-es út.
A város számára azonban ez messze többet jelent az egzotikumnál, az útszakasz kétszer kétsávos gyorsforgalmivá alakításának fontosabb a szerepe, üzenete: Kaposvár az infrastruktúra tekintetében is megérkezett Európába.
Felkerült a nemzetközi befektetők rendszeresen használt, nem is annyira képzeletbeli térképére.
Az alpolgármester szerint ennek első, kézzelfogható jele, hogy a világ vezető haditechnikai gyártója a német Rheinmetal leányvállalata, a Rheinmetall Hungary Zrt., 30-50 milliárd közötti beruházással, a somogyi megyeszékhelyen hozza létre második magyarországi üzemét, ahol gumikerekes harci járművek fejlesztése, építése zajlik majd.
A megnövekedett befektetői érdeklődést jelzi az is, hogy a néhány éve kialakított 36 hektáros ipari parkban a tűzoltó- és más speciális járművek gyártásával, felújításával foglalkozó, állami tulajdonú BM Heros Zrt. gyártóközpontja már gőzerővel dolgozik. Hamarosan letesszik a Sisecam beruházás alapkövét is: ez a világ második legnagyobb üveggyára, a csomagolóüveg gyártó üzem 73 milliárdos építése pedig történetének legnagyobb zöldmezős beruházása annak a Kaposvárnak, amelynek meglévő pari parkjai így beteltek, ezért kettő újat építenek majd.
A tavaly megkezdett újraiparosítási programot sikerrel hajtjuk végre. A város két kitörési pontjának számító ágazatban – a gépiparban és az élelmiszeriparban – számos beruházás, fejlesztés zajlik most is
magyarázza az alpolgármester.
30 milliárd forintból fejleszt a kaposvári húsüzem, a Kométa, de fejlődik a cukormanufaktúra, a Kapos Atlas gépgyár és a Priváthús is. Mindezen fejlesztések eredménye az, hogy az elmúlt húsz esztendőben soha nem dolgoztak annyian Kaposváron, mint ma és ezért rekord alacsony munkanélküliség a városban. A cél az, hogy a kaposváriak jövedelme is magasabb legyen, s ezt az ide települő, magasabb hozzáadott értéket kívánó befektetők garantálni is tudják majd.
Borhi Zsombor
A nagyívű, közel 200 milliárdos, infrastruktúrális fejlesztés legmeghatározóbb eleme a 67-es út kétszer-kétsávos gyorsforgalmi úttá fejlesztése. Ami amellett, hogy hozzájárul a közlekedési biztonság növekedéséhez és a menetidő csökkentéséhez, új perspektívát is nyitott a városnak ahhoz, hogy gazdaságilag is megerősödjön.
Az elmúlt évek tárgyalásai ugyanis egyértelművé tették: a befektetők manapság már csak olyan célpontokat keresnek, ahol a logisztikai háttér is megfelelő.
A 67-es út építése pedig folyamatos: már épül a 10 kilométeres látrányi és a 3 kilométeres kaposfüredi elkerülő szakasz is. A két még hiányzó szakaszt 2023-ban adják át a forgalomnak, s akkor már korlátozás nélkül, 110 kilométer/órás sebességgel lehet haladni a 67-es út teljes, 46 és fél kilométeres hosszán.
Ebből a szempontból is komoly jelentősége van annak is, hogy a megyeszékhelyek közül elsőként Kaposváron kezdődött meg annak az új, közel 17 milliárd forintból megvalósuló intermodális közlekedési központnak a kiépítése, amelynek keretében teljesen megújult a vasúti és a helyi, illetve távolsági buszpályaudvar.
Kétsávos körforgalom és P+R parkoló jött létre, miközben az újonnan épült, Esterházy Pál gyalogos-kerékpáros híd látványa olyan, hogy új jelképe is lehet a városnak. Ráadásul Kaposvár történetében azzal is új fejezet nyílik, hogy a megépült felüljáró ismét közvetlen összeköttetést teremt a vasút építése miatt több, mint száz éve kettészelt Donner és a belváros között.
Mentavill Kaposváron
Az új közlekedési csomópont több szempontból is kulcsfontosságú. Egyrészt megszépült a belváros szélén álló pályaudvar és környéke, miközben biztonságosabb lett a közlekedés. Másrészt a városba, ingázóként érkező napi több, mint 30 ezer ember végre XXI. századi körülmények között juthat el a megye székhelyre és egyben járásközpontba ezt követően pedig, Kaposváron belül is jó színvonalú csatlakozás segíti a tovább utazást. Mindez a befektetők figyelmét sem kerüli el, mert ők arra is nagyon figyelnek, hogy milyen az adott város életminősége, mennyire vonzó ahhoz, hogy a legjobb szakemberek odaköltözzenek és ne is vágyjanak el onnan.
tette hozzá.
A Mentavill kaposvári szalonja
Mindehhez természetesen olyan szolgáltatói és kereskedelmi háttérre is szükség van, amely a helyi lakosok és a városba ingázók életét komfortossá teszi.
Ezt felismerve a hazai piac meghatározó szereplőjének számító épületvillamossági áruházlánc, a Mentavill, még a tavalyi a pandémiás helyzet ellenére is fantáziát látott abban, hogy Kaposváron megnyissa új lámpaszalonját és szakáruházát.
Mentes Zsolt
Mentes Zsolt ügyvezető igazgató elmondta:
az európai minőségű sztrádakapcsolat és a stabil vásárlóerő motiválta azt, hogy legújabb szakáruházuk tavalymárciusi nyitását a járványhelyzet ellenére se halasszák el.
A 2021-ben 30 éves, magyar családi cég – újabb munkahelyeket teremtve -, a somogyi megyeszékhelyen nyitotta meg az országban 27-ik, 400 négyzetméteres, villamossági termékek széles választékát és több, mint 1200 lámpatestet felsorakoztató üzletét, ahol a szaktudásalapú értékesítésre helyezik a hangsúlyt.