Az elektromos új autók terén átvette a vezetést Kína: elképesztő számok jöttek ki

Elemzések2024. jún. 11.Zoltai Alexandra

Az új elektromos autók eladásának 60%-a Kínában történt tavaly, Kína az elmúlt évtizedben az elektromos járművek (EV-k) globális piacának egyik vezető szereplőjévé vált.

Az ország jelentős beruházásokat hajtott végre a technológiai fejlesztésekben, gyártási kapacitásokban, valamint az infrastruktúra fejlesztésében, ami hozzájárult ahhoz, hogy Kína mára az elektromos járművek legnagyobb piaca és gyártója legyen.

Kína elektromos autó piaca gyors ütemben növekszik. 2023-ban az új energiájú járművek (NEV) értékesítése meghaladta a 3 millió darabot, ami közel 10%-os növekedést jelentett az előző évhez képest. Az állam támogatása és az ambiciózus környezetvédelmi célok hajtóerőként szolgáltak ezen növekedéshez.

Az elektromos autók eladása

2023-ban megközelítette a 14 millió darabot,

ennek 95%-a a Kínai Népköztársaságban (továbbiakban: Kína), Európában és az Egyesült Államokban történt. Világszerte majdnem 14 millió új elektromos autót regisztráltak 2023-ban, így az utakon közlekedő ilyen autók száma 40 millióra nőtt.

Az elektromos autók eladásai 2023-ban 3,5 millióval voltak magasabbak, mint 2022-ben, ami 35%-os növekedést jelent az egy évvel korábbihoz képest. Ez több mint hatszor magasabb, mint ami 5 évvel korábban volt. 2023-ban több mint 250 000 új regisztráció történt hetente, ami több, mint a tíz évvel korábbi 2013-as egész éves számnak.

Az elektromos autók az összes eladott autó körülbelül 18%-át tették ki 2023-ban, szemben a 2022-es 14%-kal, ez 2018-ban mindössze 2% volt. Ezek a tendenciák azt mutatják, hogy a növekedés továbbra is erőteljes maradt.

Az akkumulátoros elektromos autók az elektromos autók állományának 70%-át tették ki 2023-ban.

Míg az elektromos autók értékesítése világszerte növekszik, továbbra is néhány nagyobb piacra összpontosulnak jelentős mértékben. 2023-ban az új elektromos autók eladásának

60%-a Kínában történt,

míg Európában közel 25%-a, az Egyesült Államokban pedig 10%-ot tett ki. Ezekben az országokban az elektromos autók a helyi autópiacok nagy részét teszik ki: Kínában 2023-ban közel minden harmadik új autó volt elektromos, Európában több mint minden ötödik, az Egyesült Államokban pedig minden tizedik. Az eladások másutt azonban korlátozottak, még az olyan fejlett autópiacokkal rendelkező országokban is, például Japán és India Az értékesítési összpontosulás következtében a globális elektromos autók állománya is egyre inkább koncentrálódik.

A teljes cikk itt olvasható.

A szerző az Eurázsia Központ kutatója.