Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Bűnözők telepedhettek rá Budapest csomópontjaira

Elemzések2020. feb. 1.D.J.

A taxis hiénák még mindig komoly problémát jelentenek a fővárosban.

A Deák Ferenc téren sose probléma taxit találni: a templom közeli drosztban szinte mindig áll 2-3 sárga autó. Viszont a sofőröket hiába akarjuk felkérni egy fuvarra nem hajlandóak elvinni a magyar utasokat.

Kifejezetten a külföldiekre vadásznak. Átvágják őket a számlázásnál, a célállomáshoz gyakran kerülőutakon mennek, és többszörös árat szednek ki a turistákból. A magunkfajtákat, akik valamelyik nagyobb társaságnál dolgoznak nem is engedik a droszthoz

– meséli nekünk az egyik taxis.

A hiénák sajnos hosszú évek óta részei a budapesti mindennapoknak. Néha egy-egy botrányos esettel a hírekbe is beszoktak kerülni: Zuglóban egyszer egy angol férfit gázspray-vel támadtak le miután nem volt hajlandó kifizetni a horribilis vitelárat. A Szigeten az egyik csaló pedig olyan sárga autóval jelent meg amelynek az oldalán 1280 forintos kilométerdíj volt megjelölve, ami a hatóságilag előírt díjazásnak több mint a négyszerese. A hiénáknak két nagy csoportja van: egy részük szabadúszóként dolgozik, míg másoknak semmiféle engedélyük nincs a személyszállításra. Hogy a NAV vagy a BKK ne ellenőrizhesse őket van, hogy a közutakon már le is takarják a taxis táblát. Korábbi becslések szerint a fővárosban a sárga autósok mintegy 10 százaléka szokta átverni a kuncsaftokat.Egy biztos: ha fuvart akarunk és nem szeretnénk meglepődni a számla fizetésénél, akkor jobb ha valamelyik ismert társasághoz fordulunk.

Miután több taxissal is beszélgettünk, rendre hasonló történetekbe futottunk. A hiénák lecsaptak a város főbb csomópontjaira.

Nem csak a Deákra, de a Keleti és a Nyugati pályaudvarra is. Aki a területükön utasokra vár az könnyen megbánhatja: volt akivel közölték, hogy kiszúrják a gumijait és összetörik a csontjait ha nem áll tovább.

A bírságokra előre fel vannak készülve. Vannak akik csak emiatt tartanak maguknál több százezer forintnyi készpénzt.

Az ágazat legnagyobb magyarországi szereplője, a Főtaxi Zrt. taxi-szolgáltatási vezetője Reich Ádám a lapunk megkeresésére elmondta: az álláspontjuk szerint a tevékenységi engedély nélkül, illetve a hatósági előírásokat be nem tartva végzett személyszállítási szolgáltatások jelentős károkat okoznak nem csupán a tisztességes vállalkozókra, de a taxis szakma általános megítélésére, sőt a dinamikusan fejlődő turisztikai ágazatra vonatkozóan is, hiszen rontja az országról kialakult képet. Mint hozzátette:

Az évek során szoros kapcsolatot alakítottunk ki a társ- és ellenőrző szervezetekkel, hogy ezáltal is javítsuk mind a saját működésünket, mind a taxis szakma megítélését. A szakmai érdekképviseleti szerveken keresztül már több javaslatot is megfogalmaztunk a folyamatos hatósági ellenőrzésre vonatkozóan, amely hatékony eszköze a visszaélések megelőzésének. Természetesen ez érintené a fuvarszervezőkhöz köthető taxisokat és a független szolgáltatókat egyaránt. A fuvarszervezők folyamatos online adatkapcsolatban vannak a taxisofőrökkel. A független szolgáltatók esetében azonban, a fuvarszervező hiányában, az ellenőrző hatósággal is létre lehetne hozni ilyen online adatkapcsolatot. Felvetettük annak szükségességét is, hogy a taxis engedély erkölcsi bizonyítványhoz legyen kötve. A probléma megoldásában fontos szerepe lehet a megfelelő tájékoztatásnak és utas edukációnak is, ami az engedély nélküli tevékenységben rejlő veszélyekre, illetve azok kedvezőtlen hatásaira hívja fel a figyelmet.