Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Egy magyar cég forradalmasíthatja az autózást

Elemzések2020. aug. 16.Devecsai János

A budapesti AImotive több tőkét vonzott be, mint bármelyik hasonló cég Európában.

Már csak idő kérdése és az autóipar forradalmi változásokon fog átesni. Az önvezető technológiák, ha széles körben elterjednek komplett iparágakat fognak átalakítani. Elsők között főleg a személy- és áruszállítást. Ennek a fordulatnak az egyik főszereplője pedig valószínűleg épp egy magyar cég lesz: az AImotive.

Okkal merülhet fel a kérdés: egyáltalán ez hogy lehetséges? Az önvezető technológiákkal a nagy nemzetközi autógyártók eredetileg azután kezdtek el foglalkozni, hogy a Tesla még 2013 magasságában bejelentette, hogy „robotpilótákat” szeretne tenni a kocsikba. Az automata-vezérlés ekkor persze már nem volt új fogalom, hisz a vasúti és a légi közlekedés területén már széles körben használtak önvezető eljárásokat. Viszont a négykerekűekbe még nem mertek hasonló technológiákat tenni, pont azért mert egy autónál rengeteg mindenre kell figyelni. Túl nagy a rizikófaktor, hogy az önjáró szerkezet hibázni fog.

A Tesla bejelentés viszont megváltoztatta a közhangulatot.

Ezután a nagy autógyártók többsége már saját önjáró kocsikkal akart előállni. A lelkesedés annyira nagy volt, hogy még szakmai berkekben is elhitték páran, hogy már csak pár év és az utakat el fogják lepni a sofőr nélküli járművek. Ám a hurrá-optimizmust letörte, amikor kiderült, hogy a „gépi sofőröket” csak roppant komoly informatikai tudással lehet kifejleszteni. A szükséges tudásbázisnak pedig híján voltak az autógyártók. Be kellett lássák, hogy maguktól nem tudnak önvezető kocsikat készíteni ezért kénytelenek lesznek partnerségre lépni külsős IT cégekkel.

Itt jöttek a képbe az olyan vállalatok, mint amilyen az AImotive.

A budapesti cég eredetileg 2015-ben alakult. A vállalkozás egy főleg kamerákra épülő, mesterséges intelligenciával támogatott megoldáson kezdett el dolgozni. Méghozzá roppant eredményesen, amit jól mutat az is, hogy nem sokkal az indulás után olyan társaságok jelentek meg befektetőként a vállalkozás körül, mint a német Robert Bosch kockázatitőke-részlege, az Nvidia vagy a Draper Associates. A piacuk mindenesetre nem túl zsúfolt, hisz az egész világon mindössze 4-5 független szoftvercég dolgozik az önjáró technológiákon. Ebbe a körbe persze a Tesla, amely mindent házon belül szeretne megoldani, nem tartozik bele.

Ágazati szinten itt Európában a legtöbb tőkét a magyar AImotive tudta bevonzani.

Legutóbb épp most a nyáron kaptak 20 millió dollárt. A befektetési kört egy hazai társaság, a jelentősebb méretű kockázati tőke befektetésekre specializálódott Lead Ventures vezette. Hozzájuk csatlakozott a Széchenyi Tőkealapkezelő Zrt., illetve néhány korábbi pénzügyi és szakmai befektető, köztük a Bosch és a Samsung. Így most az AImotive tőke ereje átváltva több mint 23 milliárd forint.

A cég munkáját nagyban segíti, hogy van egy saját fejlesztésű szimulátoruk, amelynek hála a digitális térben le tudják tesztelni az önvezető technológiájukat. Az aiSimre keresztelt szimulációs környezetet eredetileg kifejezetten maguknak készítették, de az iparágban olyan nagy volt rá az igény, hogy önállóan is elkezdték értékesíteni. Mivel ebben az ágazatban a processzorok és a chipek korlátozott gyorsasága és kapacitása jelenti az egyik legnagyobb kihívást, ezért nagy szó, hogy létre tudtak hozni egy olyan beágyazott mesterséges intelligencia gyorsítót is, melynek hatékonysága a versenytársakhoz képest kiemelkedő.

A cégnek kedvez, hogy nem a Szilícium-völgyben van a székhelyük, emiatt a működési költségeik nincsenek elszállva.

A fejlesztőmérnökökért óriási a harc, viszont szerencsére a hazai IT képzések magas színvonalúak, a korrekt fizetéseknek hála pedig a tehetségeket magukhoz tudják csábítani. Jelenleg közel 200 szakembert foglalkoztatnak. A növekedés.hu-nak a már említett befektető a Lead Ventures vezérigazgatója Galácz Ábel elárulta, hogy időbe telik még mire az autók teljesen önvezetőek lesznek. A nagy álom, hogy eljön az a pillanat, amikor a kocsik az indulási ponttól a célállomásig teljesen maguktól fognak közlekedni. De egyelőre senki nem tudja, hogy a robotpilóták mikor fognak erre a szintre eljutni. Az optimista előrejelzések is 2030-ról beszélnek, de könnyen lehet, hogy a felvázolt jövőre ennél is többet kell majd várni.

Ami reális, hogy az önjáró technológiák bizonyos vezetési helyzetekben pár esztendőn belül át tudják majd venni a kormányt.

Ha az autópályán kell haladni, be kell állni egy parkolóba vagy araszolni kell a dugóban, akkor négy-öt év múlva a legújabb kocsikban valószínűleg már a vezetést nyugodtan átadhatjuk a beépített szoftvereknek. Éppen ezen megoldások fejlesztésében jár élen az AImotive. Ez már csak azért is hasznos lesz, mert a legtöbb balesetet jelenleg a sofőrök figyelmetlensége okozza. A technológiai váltás után valószínűleg sokkal kevesebben fognak meghalni az utakon. Az ágazatban rejlő lehetőségeket mutatja, hogy önvezető szoftverek piaca egyes becslések szerint 2050-re már 50 milliárd dolláros lesz.