Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Két óriás egybeolvadt – így alakul át a globális áruszállítás

Elemzések2025. júl. 25.Kovács Dániel

Egy korszak zárult le a logisztikában: a dán DSV történelmi jelentőségű felvásárlással megvette a Deutsche Bahn leányvállalatát, a Schenkert. Az üzlettel új világelső jött létre, amely alapjaiban formálhatja át a globális ellátási láncokat. A fúzió nem csak számokban hatalmas. Az ügylet komoly hatással lehet a logisztikai innovációkra, az automatizálásra, és a fenntarthatóság irányába tett lépésekre is.

A DSV A/S egy dán szállítmányozási és logisztikai óriásvállalat, amely globális közúti, légi, tengeri szállítási és raktárlogisztikai szolgáltatásokat kínál. 1976-ban kilenc független dán fuvarozó alapította, és azóta gyors terjeszkedést és nemzetközi jelenlétet ért el. Magyarországi története 1995-ben kezdődött, és azóta hazánkban is az egyik legmeghatározóbb piaci szereplővé nőtte ki magát. A cég jó hírneve, kiemelkedő piaci és szakmai teljesítménye tehát nemcsak nemzetközi, de egyre inkább hazai szinten is ismert, jelentős fejlesztéseiről és tevékenységeiről pedig ma már számos esetben a sajtóban is olvashatunk. 

Ezúttal a dán hátterű globális logisztikai és szállítmányozási vállalat egy nemzetközi horderejű eseménnyel került a figyelembe. Egy történelmi jelentőségű felvásárlás zárt le nemrég a szállítmányozási piacon: a dán DSV A/S 14,3 milliárd euróért, azaz mintegy 5600 milliárd forintért megvásárolta a Deutsche Bahn logisztikai leányvállalatát, a DB Schenkert. Ezzel egy új, globális logisztikai óriás jött létre, hiszen a DSV mérete gyakorlatilag megduplázódott, éves bevétele mintegy 310 milliárd dán koronára - nagyjából. 41,6 milliárd euróra nőtt, és már közel 160 ezer alkalmazottat foglalkoztat több mint 90 országban. Szakértők szerint a DSV ezzel árumennyiségben és bevételben is a világ legnagyobb szállítmányozó vállalatává lép elő, megelőzve az eddigi piacvezetőket, a német DHL Csoportot és a svájci Kuehne + Nagelt.A tranzakció értéke és jelentősége kiemelkedő a logisztika történetében. A Deutsche Bahn vezérigazgatója, Dr. Richard Lutz is a DB és az egész iparág történetének legnagyobb vállalati tranzakciójaként jellemezte az ügyletet. Nem véletlenül emlegetik az évtized logisztikai üzleteként: ekkora volumenű felvásárlásra ritkán akad példa ebben a szektorban.

A DSV számára ez a vállalat történetének legnagyobb akvizíciója. Összesen hét komoly ajánlat érkezett a Schenkerre – iparági óriások (Maersk, MSC) és befektetési alapok (Carlyle, CVC) is sorban álltak a felvásárlásért. Végül 2024 őszén a DSV ajánlata bizonyult a legkedvezőbbnek, ezt fogadta el végül a Deutsche Bahn.

Miért vált meg a Deutsche Bahn a Schenkertől?

A német állami tulajdonú Deutsche Bahn (DB) tavaly év végén döntött úgy, hogy megválik teljes logisztikai divíziójától. A vasúti cégcsoport az utóbbi években óriási tartozást halmozott fel – 2024 végére mintegy 34 milliárd eurós adósságállománnyal küzdött. A Schenker eladásából befolyó 14,3 milliárd eurót a DB teljes egészében adósságcsökkentésre és vasúti alaptevékenységére fordíthatja, hozzájárulva ahhoz, hogy pénzügyileg stabilizálja működését és fejlesztésekre összpontosítson - írja a deutschebahn.com.

Az sem mellékes, hogy a DSV vállalta: új tulajdonosként is megőrzi a Schenker erős németországi jelenlétét. A cég központja továbbra is Essenben marad, és a DSV ígéretet tett arra, hogy a következő 3-5 évben mintegy 1 milliárd eurót (közel 400 milliárd forintot) fektet be Németországban. Ezzel a német fél is nyert: az eladás nem jár a hazai logisztikai kapacitások leépítésével – sőt, a DSV fejlesztéseket tervez a német piacon.

Mit nyer a DSV a felvásárlással?

A DSV számára óriási stratégiai nyereséget jelent a Schenker-akvizíció. A dán vállalat eddig is ismert volt intenzív terjeszkedési és felvásárlási stratégiájáról: az elmúlt évtizedben olyan piaci szereplőket is a DSV részévé tett, mint az amerikai UTi Worldwide (2015), a svájci Panalpina (2019) vagy épp a kuvaiti Agility logisztikai üzletága (2021).

A mostani akvizíció azonban mindegyiket felülmúlja méretben. A Schenker integrálásával a DSV globális hálózata és szakértelme minden üzletágban tovább erősödik, így a cég valódi end-to-end logisztikai megoldásokat kínálhat, a gyártástól a kiszállításig lefedve az ellátási láncot.

Az egyesülés jelentős méretgazdaságossági előnyökkel is jár. A DSV előzetes becslése szerint évente mintegy 9 milliárd dán korona (1,2 milliárd euró) költségmegtakarítást és egyéb szinergiát lehet elérni 2028-ra. Emellett a menedzsment célja, hogy a jelenleg kevésbé nyereséges Schenkert felhozza a DSV profitabilitási szintjére a következő években. A DSV az iparágban kimagasló működési marzsokat ér el, és közismerten hatékonyan integrálja felvásárolt cégeit.

Nem lesz egyszerű a gigantikus integrációs folyamat. A DSV vezetése jelezte, hogy fokozott figyelmet fordítanak az átmenetre, és elsődleges prioritás az ügyfélkiszolgálás folyamatosságának biztosítása az összeolvadás alatt - áll a cég hozzánk eljuttatott közleményében.

A piaci versenytársak is élénken figyelik, hogy a hatalmasra nőtt DSV-Schenker mennyire tud majd hatékonyan működni. Ugyanakkor, ha a DSV sikerrel jár, az egy megújult, még rugalmasabb és innovatívabb logisztikai óriást eredményezhet. Ahogy Jens Lund vezérigazgató fogalmazott: a globális ellátási láncok soha nem voltak ennyire reflektorfényben, és az ügyfeleknek megbízható, agilis partnerre van szükségük.