Nem kell már Bécsbe vinni a hűtést igénylő gyógyszereket, szárnyalhat a magyar export 

Tech2024. aug. 5.Kovács Dániel

Már 2-8 Celsius-fokos hűtött térben is át lehet világítani a légi áruszállításra szánt árukat a DSV budapesti logisztikai központjában. Ez elsősorban a gyógyszergyártóknak fontos, akik eddig, ha Magyarországról akartak légi úton exportálni a hűtési lánc megszakítása nélkül, földi úton kellett eljuttatniuk az árut Bécsig, ami nehezítette és meg is drágította a külpiacok ellátását.

Innovatív fejlesztést mutatott be Magyarországon a DSV A/S, amelynek köszönhetően olyan szolgáltatás tud nyújtani a vállalat a továbbiakban Vecsésen, amelyre hazánkban korábban még más szállítmányozási és logisztikai vállalat nem volt képes.

A piacvezető dán szállítmányozási és logisztikai vállalat megoldotta, hogy már 2-8 Celsius-fokos hűtött térben is át lehessen világítani a légi áruszállításra szánt árukat.

A beruházás jelentőségét az adja, hogy növekszik a 2-8 Celsius-fok közötti gyógyszertermékek aránya a gyógyszerpiacon, erre reagált a vállalat az új szolgáltatással.

- A különböző gyógyszerek szállítása során jelenleg a leggyakrabban a 15-25 Celsius-fokos környezet a jellemző. Azonban az elmúlt évek tendenciái alapján a 2-8 Celsius-fok között tárolandó és szállítandó gyógyszerek száma fokozatosan nő.

Látható az európai és az észak-amerikai piacokon is, hogy az alacsonyabb hőmérsékletet igénylő termékek száma ugrásszerűen nő, erre nagy hatással van az is, hogy az új gyógyszerek jelentős aránya is már ilyen, tehát a korábbinál alacsonyabb hőmérsékletre van szükség. 2-8 Celsius-fokos hőmérsékletet igényelnek rendszerint a biológiai készítmények

- mondja a Növekedés.hu-nak Molnár Ákos, a DSV üzletfejlesztési vezetője.

Könnyebb lesz a hazai cégeknek exportálni

Magyarországon hagyományosan erős a gyógyszerexport, és az olyan nagy, külpiacokra is dolgozó cégeknél, mint a Richter Gedeon Nyrt. a gyógyszerfejlesztések súlypontja egyre inkább a biológiai készítmények felé tolódik dacára annak, hogy ezek a fejlesztések sokszorta drágábbak, mint a hagyományos gyógyszereké.

Ezen a területen a gyártási technológia sokkal nehezebb, beruházásigényes a gyártás kialakítása, és a klinikai vizsgálatok is sokkal költségesebbek, körülbelül harmincszor többe kerülnek, mint egy szintetikus generikus molekula esetében. Fontos tehát, hogy a szállítás során is minden rendben legyen a költséges készítményekkel.

A DSV Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér mellett közvetlenül elhelyezkedő 900 négyzetméteres létesítménye tartalmaz egy 15-25 Celsius-fokos és egy 2-8 Celsius-fokos hűtött teret is. Ezek mellett rendelkezik egy cross-dock előtérrel is, amelyet két kapun keresztül lehet megközelíteni.

Ezek a kapuk alkalmasak arra, hogy fogadjanak hűtőkonténert, kamiont, illetve akár kisautót egyaránt. A raktár korábban megkapta a Regulated Agent státuszt is. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy a raktár alkalmas arra, hogy egy különösen védett státuszú lokációt létrehozva, a légitársaságok befogadják az innen kiáramló árukat utólagos ellenőrzés nélkül is szállításra. Az új fejlesztésnek köszönhetően pedig további szolgáltatással is bővül a létesítmény.

Eddig Bécsbe kellett vinni

- Eddig, ha valaki Magyarországról szeretett volna légi úton exportálni olyan terméket, amely 2-8 Celsius-fok között tárolandó és szállítandó, azt a hűtési lánc megszakítása nélkül könnyen és költséghatékonyan nem végezhette el. Léteztek alternatív megoldások, ideérte azt, amikor például kutyákkal vizsgálták át az exportra szánt árukat, ezek azonban sokszor nem jelenthettek megfelelő alternatívát.

Egy gyógyszertermék esetén sem volt járható út, így az ilyen termékeket más országokból voltak kénytelenek repülőre tenni. Pár hónapja például még Bécsig is kénytelenek voltak földi úton eljuttatni a 2-8 Celsius-fokot igénylő gyógyszereket, majd ott repülőre tenni a megfelelő átvilágítást követően - mutat rá Molnár Ákos hozzátéve,

van olyan gyógyszergyártó, amely jelenleg a Magyarországon gyártott termékek közel 90 százalékát exportálja, így azok megfelelő színvonalú logisztikai és szállítmányozási kiszolgálása szükségessé vált az országhatáron belül is. Erre hazánkban a DSV tudott elsőként reagálni.

Ennek eredményeként nemcsak Európába, de más kontinensekre sem jelent kihívást a DSV-nek Budapestről repülővel 2-8 Celsius-fokos hűtést igénylő terméket eljuttatni. Légiáru-fuvarozás során gyakran a sürgősebb termékek kerülnek mozgatásra, ezek sokszor értékesebb és nem ritkán romlandó termékek, így a gyógyszerek is gyakorta ebbe a kategóriába sorolhatóak.