Kevesebben vesznek igénybe car-sharing szolgáltatást, de tavaszhoz képest jobb a helyzet
ElemzésekAz autómegosztás iránti kereslet a koronavírus hatására az egész világon komolyan visszaesett, a szolgáltatás népszerűsége hosszútávon várhatóan nem törik meg. A hazai car-sharing cégek forgalma szintén megcsappant, a második hullám alatt viszont többen veszik igénybe szolgáltatásaikat, mint tavasszal.
Markánsan változtak az autómegosztó szolgáltatók iránt támasztott elvárások az elmúlt néhány hónapban: az utazási idő, ami a járvány előtt az egyik kiemelt szempont volt, hátrébb sorolódott, helyét az egészség megőrzése vette át, derül ki egy nemzetközi tanulmányból. A McKinsey tanácsadó cég május közepén és végén hét országban végzett felmérése szerint a megkérdezettek harmada tartotta az utazási időt fontosnak szemben a korábbi közel 50%-al.
A vírus megjelenése előtt a car-sharinget igénybe vevők 14%-ának számított, hogy fenáll-e bármilyen fertőzés veszélye, májusban azonban ez lett a legfontosabb tényező
– a kérdezettek fele sorolta első helyre.
Az emberek másképp tekintenek a különféle közlekedési módokra is: legbiztonságosabbnak (81%) saját autójukat tartják
, a saját kerékpár és séta is viszonylag biztonságosnak számít (55%), a közösségi közlekedés azonban egyáltalán nem. A robogó/kerékpár/rollermegosztókat a Mckinsey által kérdezett 8000 ember csupán 8%-a tartja biztonságosnak, a tömegközlekedést 7%, az autómegosztókat pedig 5%-uk.
Összehasonlítva azzal, milyen ütemben növekedett a mobilitás ezen szegmense az elmúlt néhány évben, ez komoly presztízsveszteség, ám nem jelenti azt, hogy a szektor ne térhetne vissza oda, ahonnan járvány előtt indult. A közösségi, megosztott közlekedés értékei (kisebb forgalom, alacsonyabb költség, légszennyezés csökkenése, stb.) ugyanis olyan szempontok, melyekre továbbra is lehet építeni. A McKinsey is erős visszatérést vetít előre, ha a szolgáltatók okosan kezelik a helyzetet. Az első hullám okozta sokk és leállás után a bizalom pedig idővel visszatér.
A hazai car-sharing cégek is ezt tapasztalják:
a tavaszi visszaesést követően nyáron jóval többen vették igénybe a szolgáltatást, az őszi forgalom pedig jóval meghaladja a tavaszit.
Mind a 2019 őszi, a cég számára bevezető időszakhoz, mind a tavaszi forgalomhoz képest jelentősen magasabb a Share Now forgalma, ám a 2020 nyári időszakhoz képest visszaesés tapasztalható, írta kérdésünkre a cég.
Az első hullám során 30-40%-os visszaesést tapasztaltunk a forgalomban, mely utána teljesen visszatért a megszokott szintre,
tudtuk meg a GreenGo-tól. A második hullám során a kijárási tilalomnak hatását ők is érzékelik, az este 8 és hajnal 5 közötti forgalom jelentősen visszaesett.
A cég szerint a szolgáltatás és a car sharing piac dinamikusan változik, ezért nehéz nagyobb időszakokat összevetni. A társaság folyamatosan fejleszt; az első hullám alatt vezettek be egy mesterséges intelligencia alapú flottaallokálás megoldást, amely segítségével oda viszik az autókat, ahol igény van rá, melyek így jobban elérhetőek. Ez forgalomnövekedést okoz.
A felhasználói szokások is változtak:
tavasszal az emberek még komolyan vették a szabályozásokat, ha tehették, otthon maradtak – mára kevésbé
írta kérdésünkre a cég. A kijárási tilalommal nem érintett időszakokban nem tapasztalnak változást, melyben közre játszhat, hogy az emberek inkább választanak a tömegközlekedéstől eltérő utazási módokat, vélik.
Az este 8 és hajnali 5 óra közötti időszak van hatással a megosztott autók kihasználtságára a Share Now tapasztalatai szerint is. Mindemellett valamivel lassabb, de átgondoltabb reakciók érkeznek a piaci szereplőktől, a szolgáltatók nem vezettek be azonnali, drasztikus változásokat, írta kérdésünkre a vállalat.
A fertőzésveszély csökkentésére az autómegosztók rendszeres fertőtlenítik a járműveket, felhasználóiktól pedig kérik viseljenek maszkot és maguk is ügyeljenek a higiéniára.