KPMG: nem segíti az adóztatás és a tiltás a dohányzás visszaszorulását
ElemzésekAz EU és a WHO dohányzás visszaszorítására alkalmazott hagyományos eszköztára, vagyis az adóztatás és a tiltás nem segítik a dohányzás visszaszorulását. A jövedéki adó emelések egy szinten túl teljesen alkalmatlanok a kereslet további visszaszorítására, sőt még az állami bevételek növelését sem szolgálják – derül ki a KPMG tanulmányából. A drasztikus túladóztatással a cigarettahamisítás Franciaországban olyan lendületet vett, mint sehol máshol. Sőt, a francia hamis termékek adják a teljes európainak kétharmadát. Más országokban, például Svédországban, ahol a kevésbé káros alternatíváknak nagy hagyománya van, ott a cigarettázók száma töredéke az európai átlagnak és a népegészségügyi mutatók is egészen más képet mutatnak.
Az Európai Bizottság jelenleg dolgozik a dohánytermékek európai kereteit meghatározó irányelv felülvizsgálatán. A javaslat 2022 utolsó negyedévére várható.
Az EB legutóbbi bejelentései alapján az új javaslat a füstmentes dohány- és nikotintermékekre, például az e-cigarettákra, a hevített dohánytermékekre és a nikotinos tasakokra is kiterjedne.
A KPMG tanulmánya jól mutatja, miért egyre nagyobb a konszenzus a szakértők között, akik a különböző dohány- és nikotintermékek adóztatásának józan megközelítését javasolják.
A nagyobb kockázatot jelentő termékeket, mint például a cigarettát, arányaiban magasabb, míg a potenciálisan kisebb kockázatot jelentő füstmentes alternatívákat, e-cigarettákat és a hevített dohánytermékeket alacsonyabb adókulccsal kellene megadóztatni.
Megfizethetőbbé kellene tenni tehát a kisebb károsanyag kitettséggel járó alternatívákat a cigarettával szemben.
Ezzel csökkenthető lenne az illegális, ismeretlen eredetű és ellenőrizetlen kereskedelem növekedésének kockázata, és a fogyasztók a kevésbé egészségkárosító füstmentes termékek irányába mozdulnának el.
A cigaretta égés nélkül fogyasztható alternatíváinak differenciált adóztatását már minden európai tagállam és az Egyesült Királyság is alkalmazza.
Franciaország esete
A KPMG friss tanulmánya szerint a dohánytermékek túlzott áremelése az illegális kereskedelem növekedéséhez vezet, és nem befolyásolja érdemben a fogyasztást, amint azt Franciaország esete is mutatja.
Franciaországban a nemzeti adóterv 2017 óta történő végrehajtása egy doboz cigaretta árának 50 százalékos emelkedését, 10 euró feletti csomagonkénti árat eredményezett.
Mindez az illegális cigarettafogyasztás meredek növekedéséhez vezetett. A 2017-es 13,1 százalékról 2021-re 29,4 százalékra nőtt az illegális cigarettafogyasztás. Emellett a hamisított cigaretta fogyasztása (ami az illegális cigaretta legrosszabb formája) 0,3 százalékról 15,4 százalékra növekedett.
Eközben ugyanebben az időszakban a dohányzás aránya Franciaországban csak minimálisan, 1,4 százalékponttal csökkent 25,5 százalékra. Sőt, 2021-ben a közepes és alacsony jövedelműek körében ismét növekedett.
A drasztikus túladóztatással a cigarettahamisítás olyan lendületet vett, mint sehol máshol. A francia hamis termékek adják a teljes európainak kétharmadát.
A franciaországi illegális piac 2021-ben 6,2 milliárd eurónyi elmaradt adóbevételt juttatott a bűnözők kezére.
A túlzott költség emelések a dohánytermékek esetében nem működnek, és valószínűleg az árérzékenyebb fogyasztókat a feketepiacra terelnék. Ez különösen igaz lenne az alacsonyabb jövedelmű dohányosok esetében, akik általában a legtöbbet dohányoznak.
Mi várható?
Az irányelv jelenleg elavult rendelkezéseinek tükrében, az EB várhatóan a hagyományos dohánytermékek (cigaretta, szivar és cigarettadohány) adójának megemeléséről határoz.
Emellett az EB első alkalommal foglalkozik az olyan újszerű termékekkel, mint az e-cigaretta, a hevített dohánytermékek és a nikotinos párnák.
Ezek adóztatása kapcsán elmondható, hogy a dohánytermékekről szóló 2014-es irányelvben és egyre több ország (például USA, Egyesült Királyság, Új-Zéland, Görögország, Olaszország, Portugália, Cseh Köztársaság) jogszabályaiban elismerten eltérő jellegük van.
Nyilvános konzultáció
Az EB széles körű nyilvános konzultációt szervezett: 7300 észrevétel érkezett az EU tagállamaiból, illetve más országokból is.
A konzultációban részt vevő kormányok, szervezetek és polgárok túlnyomó többsége támogatta, hogy az e-cigarettákat és a hevített dohányt a cigarettáknál alacsonyabb szinten adóztassák, összhangban az EU-tagállamok jelenlegi megközelítésével.
Ez tovább növelné a különbséget a cigarettához képest, amely termékre a legmagasabb adóterhet kellene kivetni.
A progresszív megközelítés működő esetei
Egyre nagyobb az egyetértés a szakértők és a politikai döntéshozók között szerte az EU-ban. Kezdik felismerni a dohányzás ártalomcsökkentő politikáiban és a füstmentes alternatív termékekben rejlő lehetőségeket, mely segíthet a dohányzás arányának hatékony visszaszorításában.
Az EU-ban számos ország (Bulgária, Ciprus, Cseh Köztársaság, Görögország, Olaszország, Portugália és Bulgária) hozott már olyan jogszabályi rendelkezéseket, amelyek a termékeket kockázati profiljuk alapján különböztetik meg.
Ártalomcsökkentés
Egyre több bizonyíték áll rendelkezésre a füstmentes termékekről, hevített dohánytermékekről, mint a cigaretta jobb alternatívájáról.
Eddig 10, többek között amerikai és európai kormányzati szerv és több mint 50 független laboratórium végzett kutatásokat és publikált tanulmányokat.
Az eredmények alátámasztják, hogy a füstmentes alternatívák kevésbé kockázatosak az egészségre, mint a hagyományos cigaretták.
Más országokban, például Svédországban, ahol a kevésbé káros alternatíváknak nagy hagyománya van, ott a cigarettázók száma töredéke az európai átlagnak. Svédországban a népegészségügyi mutatók is egészen más képet mutatnak.