Kritikus lehet a következő három év – válaszút előtt a vállalatvezetők

Elemzések2019. jún. 13.Szabó Anna

Alapjaiban kell átalakítani gondolkodásukat a vállalatvezetőknek, mert a következő években teljesen új jellegű kihívásokkal kell megküzdeniük. Ehhez új típusú szervezetre is szükség lesz – olvasható a KPMG legfrissebb, 1300 globális cégvezető véleményét összegző tanulmányában.

A következő három év kritikusabb lesz a vállalkozások számára, mint az elmúlt fél évszázad egésze volt – véli a megkérdezett vezetők több mint kétharmada (72 százaléka). Jelentős veszélyt hordoznak a kibertámadások, amelyekre nincsenek teljes mértékben felkészülve a vállalatok. De nagy számban találkozhatnak olyan problémákkal is, amelyekre vonatkozóan még semmilyen személyes tapasztalattal nem rendelkeznek.

A vezetők csaknem kétharmada véli úgy, hogy a piacra lépő úgynevezett diszruptív, vagyis a piacon zavart keltő, a hagyományostóleltérő fejlesztésekkel megjelenő vállalkozások gondot okoznak majd számukra, ugyanakkor több mint a fele azt gondolja, hogy cégük nem tölt be eléggé újító szerepet a saját ágazatában.

Mi aggasztja a leginkább a cégvezetőket?

Tény, hogy hatalmas nyomás nehezedik rájuk, mert kifejezetten gyorsan kell reagálni, és megoldást találni igen összetett problémákra. Tíz megkérdezettből kilenc bizonytalan az ügyfeleik lojalitását illetően. Lényegében ugyanilyen arányban aggódnak amiatt, hogy a globális gazdasági növekedés alacsonyabb lesz, mint ahogyan azt várják. A vállalatvezetőket olyan kérdések is kínozzák, hogy mennyi időt kell eltölteniük a piaci zavart okozó erőkre valamint az innovációs kihívásokra adott stratégiai válaszok kidolgozásával.

Mindezeket figyelembe véve a vezérigazgatók úgy vélik, a cégük álló egyik legfontosabb feladat az átalakulás.

A vezetők 41 százaléka szerint a következő három évben alaposan át kell szervezniük a cégüket, és a három prioritás egyikeként beépítik a hagyományostól eltérő, új technológiákat a működési modelljeikbe.

Ugyanakkor 77 százalékuk aggódik amiatt, hogy sikeres lesz-e ez a törekvés, képesek lesznek-e lépést tartani az új technológiákkal.

Milyen növekedési kilátásokkal számolnak?

A vállalati növekedés második legfontosabb tényezője a technológia, és különösen fontosak számukra a világgazdaságban ható tényezők. A sikeres stratégiát ennek figyelembevételével kell kialakítani. A változásokra való felkészülés során a vállalatvezetők döntő többsége három éven belül emelni fogja az alkalmazottak létszámát, hatvan százalékuk pedig már egy éven belül készül erre.

Bár a világgazdaság jövőjével kapcsolatban bizonytalanabbak a cégvezetők, saját országuk, iparáguk vagy cégük növekedési kilátásait illetően kevésbé vannak kétségeik.

A megkérdezettek 89 százaléka hisz abban, hogy vállalata gyarapodni fog a következő három évben, 86 illetve 85 százaléka bízik hazája és üzletága növekedésében is. A globális növekedés jövőjét mintegy négyötödük ítéli meg pozitívan.

– A vezérigazgatóktól megtudtuk:drámaian változnak a játékszabályok, de tisztában vannak azzal, mit kell tenniük, és bíznak abban, hogy győztesen fognak ebből kikerülni – foglalta össze a lényeget John Veihmeyer, a KPMG International elnöke.