Milyen friss trendeket lát a Suzuki az autópiacon - meddig maradhat velünk a chiphiány?

Elemzések2021. jún. 22.Harsányi Péter

Az idei évben nem érintette a Magyar Suzukit a globális chiphiány, azonban továbbra is fennáll a termelés visszafogásának a kockázata. Az új autók iránti kereslet erős, a szűk keresztmetszetet az alkatrészek beszerzése és a gyártás jelenti. A vállalat tavaly, a koronavírus miatti nehézségek ellenére is 11,5 százalékos részesedéssel vezette a hazai piacot, így ezzel ötödik éve uralja a hazai újautó eladásokat. A Magyar Suzuki 1656,7 millió euró nettó árbevétellel zárta a 2020-as évet – derült ki a vállalat online sajtótájékoztatójából.

A növekedés.hu kérdésére Krisztián Róbert, a Magyar Suzuki operatív igazgatója elmondta, az idei évben a chiphiány eddig nem korlátozta a termelést.

Voltak azonban olyan pillanatok, amikor egy napon múlott, hogy beérkeztek az alkatrészek.

Hozzátette, a Suzuki tevékenységet továbbra is nagymértékben befolyásolja a globális félvezetőhiány alakulása. Ennek hatására a Suzuki beszerzési osztálya gyakorlatilag chipbeszerzésre állt át.

Jelenleg azt látják a Suzukinál, hogy még a harmadik negyedévben is velünk maradhat a globális félvezetőhiány, így nem zárható ki a jövőbeni termeléskiesés kockázata.

Kereslet

Kérdésünkre Krisztián Róbert rámutatott, tavaly szeptember óta számottevő visszapattanást tapasztaltak a keresletben. Ezt követően a koronavírus újabb hulláma már nem befolyásolta érdemben az értékesítéseket. Szeptember óta stabil vevői igény látható. Az idei évben mintegy 20 százalékos eredménybővülést várnak a Suzukinál.

A Magyar Suzuki operatív igazgatója kifejtette, a szűk keresztmetszetet a gyártás jelenti.

A kérdés inkább most az, hogy kapnak-e az autógyártók elég elektronikai alkatrészt, illetve ki tudják-e elégíteni a vevői igényeket – világított rá.

Zöldült a teljes gyártási paletta 

Összesen 112 475 autót gyártottak az esztergomi gyárban, illetve 111 047 autót értékesítettek. Az itt gyártott modellek 87 százalékát – 96 441 darabot – exportra értékesítették a világ 123 országába.

A Magyar Suzuki 2019. decemberében megkezdte a hibrid járművek sorozatgyártását, a gyártás több mint 65 százaléka már hibrid gépjármű volt 2020-ban.

A vírushelyzet okozta hathetes leállás, illetve a belföldi és külföldi korlátozó intézkedések következtében hozzávetőlegesen 30 százalékkal csökkent a termelés 2020 során az előző évhez képest. A társaság 2020-as belföldi értékesítéséből származó nettó árbevétele 242,8 millió euró, az exportértékesítésből származó nettó árbevétele pedig 1.413,9 millió euró volt. A tervek szerint az idén 143 000 Suzukit szerelnek össze Esztergomban.

A magas átoltottság hatására és a járvány lecsendesedésével a Magyar Suzuki termelése 2022-re visszaállhat a pandémia előtti pályára.

A Suzukik hibrid változatban is a magyarok kedvenc újautói lettek

Az idén 30 éves Magyar Suzukinak 2020-ban is sikerült, megtartani ötödik éve tartó piacvezető szerepét: 14 783 db magyarországi regisztrált újautóval, 11,55 százalékos piaci részesedéssel zárta az elmúlt esztendőt.

A magyarok legkedveltebb újautó modellje ismét a Vitara lett, 6 882 darabot regisztráltak belőle 2020-ban január 1-je és december 31-e között. A Magyar Suzuki 2020. januárjától már hibrid meghajtású gépkocsikat értékesít az uniós piacokon, így Magyarországon is. Nem véletlen, hogy a tavaly elkészült 3,5 milliomodik hazai gyártású Suzuki is éppen egy hófehér hibrid Vitara volt.

A teljes személyautó piac TOP 3 modellje között a Suzuki SX4 S-CROSS foglalta el a képzeletbeli dobogó második fokát. Összesen 5 578 kelt el a legnépszerűbb, alsó-középkategóriás újautóból Magyarországon 2020 év végéig. A két közönségkedvenc hazai gyártású Suzuki a szakma elismerését is kivívta. Az Év Magyar Autója verseny első díját 2020-ban az SX4 S-CROSS nyerte el, a Vitara pedig ezüstérmet szerzett. Az elmúlt évben a Magyarországon összesen forgalomba helyezett személyautó – 128 031 db – 11,55 százaléka Suzuki volt.

Négy-, illetve kétkeréken és vízen is jelentős teljesítmény

A Suzuki nem csak az autóipari szegmensben, hanem a motor és hajómotor kategóriában is erősítette pozícióját. A Magyar Suzuki összesen 34 346 motort és 6 647 hajómotort értékesített a hazai és a külföldi piacon 2005 óta.

A Suzuki hajómotor üzletág 2017 óta a közép-kelet-európai régió központja és 644 értékesített hajómotorral piacvezető Magyarországon. A divízió 1893 hajómotort exportált 2020-ban Észtországba, Lettországba, Litvániába, Fehéroroszországba, Csehországba, Szlovákiába, Romániába, Szerbiába, Montenegróba, Bulgáriába és Albániába.

A Magyar Suzuki motorkerékpár-üzletága immár hatodik éve a legnagyobb piaci részesedésű disztribútor Európában a Suzuki csoporton belül. A vállalat 479 darab motorkerékpárt helyezett forgalomba tavaly Magyarországon. A V-Strom 650 kalandmotor nemcsak saját kategóriájában, hanem a modellek abszolút versenyében is megőrizte tavalyi dobogós helyét: 163 forgalomba helyezéssel a második legnépszerűbb motorkerékpár volt 2020-ban Magyarországon.

A COVID alatt erősödött a Suzuki csapat

A Magyar Suzuki, munkatársainak egészségi állapota, illetve a zavartalan termelés érdekében kiemelt figyelmet fordított a biztonságos munkavégzésre és a fokozott higiéniai előírások betartására.

Az óvintézkedések bevezetése, a vírus ellen használt eszközök (maszkok, gyors- és PCR tesztek), illetve a cégen belül kialakított hivatalos oltópont összesen 362 millió forint többletköltséget jelentett a vállalatnak, amely mindenki számára biztosította a leállás idejére is a teljes fizetését.

A munkatársak átlagosan 12 százalékos béremelést kaptak tavaly, az elmúlt négy évben pedig, az Üzemi Tanáccsal egyeztetve a fizikai dolgozók fizetése 65 százalékkal, az irodai munkatársak bére pedig 43 százalékkal emelkedett. A munkavállalók három alkalommal, júniusban és szeptemberben fél havi munkabérnek, decemberben pedig jelenlét és teljesítmény alapon egy havi munkabérnek megfelelő év végi bónuszt kaptak. 2020-ban a saját munkaerőállomány erősítése volt a cél. 

Digitalizáció, robotizáció

Tavaly sikeresen folytatódott Esztergomban a 2016-ban indult, és számos Ipar 4.0-ás fejlesztési elemet tartalmazó, a versenyképesség fokozását célzó konzorciális Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (GINOP) projektjeinek megvalósítása.

A robotizáció továbbra is hangsúlyt kap a fejlesztések terén, a cél a gyártás minél nagyobb mértékű digitalizálása. A tavalyi beruházások az új emissziós laborra, a festőüzem robotizációjának fejlesztésére fókuszáltak. A jövőben egyre több kollaboratív robot kap helyet az üzemben, amely tovább növeli a gép és ember gördülékeny együttműködését.

Úton a karbonsemlegesség felé

A világpiaci trendekkel összhangban a Suzuki Csoport 2050-re karbonsemleges üzemekkel és termékportfólióval szeretne jelen lenni mindenhol a világon, a megvalósítás mikéntjét az anyavállalat minden esetben a leányvállalataira bízta.

A Magyar Suzukinál elindult a „Zöldebb üzem, zöldebb autók” belső program, hogy a Magyar Suzukira szabva, az esztergomi cég üzemegységenként megtalálja és beépítse a CO2-kibocsátást csökkentő technológiákat a gyártási folyamatba és az autókba.