Ön mire költene 12 ezer milliárd forintot? Mutatjuk, mire fordítják a lengyelek
ElemzésekEgy harmincnál több iparágra kiterjedő konzorcium néhány napja hivatalosan átadta a leendő lengyel központi repülőtér utastermináljának végleges építészeti tervdokumentációját. A dokumentumok elkészítésében több mint 400 szakember működött közre, és a terv körülbelül 450 ezer négyzetméteres terminált ölel fel — ez majdnem háromszorosa a varsói Chopin-repülőtér mostani méretének.
A lengyel kormány nem fukarkodik a fejlesztésre szánt pénzzel. A beruházás most még hatékonyabban valósulhat meg a Centralny Port Komunikacyjny által garantált finanszírozásnak köszönhetően, valamint a reális hatókör és ütemterv elfogadásával.
A CPK a légikikötőhöz szükséges területeket rekordgyorsan vásárolja meg, tavaly január óta 175 szerződést kötött meg összesen 5,2 milliárd zloty (jelenlegi árfolyam alapján 484 milliárd forint) értékben, idén év végéig pedig további 30 milliárd zloty (cirka 2800 milliárd forint) összértékű beruházáshoz írnak ki tendereket, köztük a terminál kivitelezésével, a poggyászkezelő rendszerrel és a reptérre vezető utakkal kapcsolatosakat.
Ez a lengyel kormány által elfogadott többéves programnak köszönhető, ami 2032-ig összesen 131,7 milliárd zloty (több mint 12 ezer milliárd forint) értékű tervezési és előkészítési munkálatok, valamint alapvető kivitelezés finanszírozását garantálja - írja az Iho.hu.
Az építés 2026-ra van ütemezve: az első lépés a mélyalapozás (piling), amelyet 2029-re az alagút és a vasútállomás elkészülése követ.
A CPK első fázisa – beleértve a terminált és a Varsó–Łódź nagysebességű vasútvonal első szakaszát – várhatóan 2032 végére nyer majd forgalomképes állapotot.
A terminál három szintes kialakítást kap: a felső, +2-es szinten lesz a belépés és feladatok, minthogy jegy- és poggyászkontroll, biztonsági ellenőrzés és a schengeni érkezések–indulások, valamint egy rész a schengenen kívüli érkezéseknek. A +1-es szint a schengenen kívüli indulások és átszállások szintje, míg a földszinten (szint 0) a buszkapuk, poggyászkiadás és az érkezési csarnok kap helyet. Az első fázisban a terminál 140 check‑in pulttal áll majd üzembe – de további bővítésre is készen áll, akár 170 pultra - írja a Future Travel Experience.
A kapacitás már az induláskor jelentős: óránként akár 11 000 utas kiszolgálására alkalmas, évente 34 milliós forgalomra kalkulálva, később akár 44 millióra bővíthető lehet.
A vasúti fejlesztés sem marad el: a Varsó–Łódź nagysebességű vonal tervezése már előrehaladott állapotban van, a szükséges környezeti engedélyeket megszerezték, és jelenleg a helymeghatározási kérelmek zöme is elbírálás alatt áll. A CPK továbbá megkötötte a 4,6 km hosszú, 14 m átmérőjű nagysebességű alagút – az úgynevezett 85‑ös számú fővonal része – kivitelezésére vonatkozó szerződést a PORR céggel, mely Wrocław és Poznań felé való bővítést is lehetővé teszi 2035 után.
A fejlesztési stratégia — amelynek dokumentumát 2025. július végén publikálták — világos célokat tűzött ki: 2032-re a terminál és a vasútvonal első szakasza, azt követően pedig 2035-ig a további bővülés.
E dokumentum része az Airport City és Cargo City létrehozásának terve is, melyek irodákkal, hotelekkel és teherlogisztikai központokkal támogatják a repülőtéri ökoszisztémát
