Átrendezte az egész világkereskedelmet a húszik lázadása
GlobálAz Ázsiából Európába tartó tengeri teherforgalomnak csaknem a fele már elkerüli a Szuezi-csatornát a jemeni húszi lázadók sorozatos vörös-tengeri támadásai miatt, és ennek jelentős költségvonzatai vannak - áll a Fitch Ratings csütörtökön Londonban ismertetett szektorelemzésében.
A nemzetközi hitelminősítő idézi a World Container Index piaci adatszolgáltatót, amelynek számításai szerint a konténeres szállítás díjszabásai tavaly október eleje óta átlagosan 151 százalékkal, a globális átlagon belül az Ázsia és Európa közötti útvonalakon 284 százalékkal emelkedtek.
Mindemellett a tengeri szállítmányozás átterelése a Szuezi-csatornától a Jóreménység fokát érintő, Afrikát megkerülő útvonalra 50 százalékkal növelte az Ázsiából európai célállomásokra tartó konténeres teherforgalom menetidejét, és ez lekötötte a konténeres szállítmányozási szektor kapacitásait - hangsúlyozza csütörtöki helyzetelemzésében a Fitch Ratings.
A tanulmány szerint a szállítmányozási cégeknek van valamelyes rugalmasságuk a hosszabb útvonalak hatásainak ellentételezésére például a hajók haladási sebességének növelésével, a kapacitástöbblet alacsony szintje azonban azt jelenti, hogy más lehetséges intézkedésektől, köztük a jelenleg használaton kívüli hajók munkába állításától vagy a forgalomból kivonni tervezett hajók leállításának késleltetésétől is csak korlátozott hatások várhatók.A Fitch Ratings kiemeli ugyanakkor azt is, hogy saját becslése szerint az érintett útvonalakon közlekedő hajózási társaságok működési költségei hozzávetőleg 50 százalékkal, vagyis a díjszabások növekedésétől jelentősen elmaradó mértékben emelkedtek, és ez rövid távon javítja a konténeres tengeri fuvarozók és a hajótérlízinggel foglalkozó vállalatok jövedelmezőségét.
Más londoni elemzőházak szerint a húszik támadásai okozta szállítási költségemelkedések globális szinten növelhetik az inflációs nyomást, bár ennek mértéke várhatóan mérsékelt lesz.
Az egyik legtekintélyesebb londoni pénzügyi-gazdasági elemzőműhely, az Oxford Economics legfrissebb prognózisában azt valószínűsítette, hogy a fennakadások legalább 2024 közepéig elhúzódnak, magasan tartva az Ázsia és Európa közötti tengeri árufuvarozás költségeit.
A ház várakozása szerint ennek Európában lesz a legérzékelhetőbb inflációs hatása: az előrejelzés azt valószínűsíti, hogy a megemelkedett tengeri fuvarozási költségek az idei év második felére várható tetőzés idején 0,3-0,4 százalékponttal gyorsíthatják az európai maginfláció átlagos ütemét.