A BMW és a Mercedes más véleményen dízel-ügyben
HírekA Daimler és a Volkswagen járművenként 3 ezer euróval járul hozzá a régi dízelek felújítás költségeihez. A BMW szerint ez zsákutca. Andreas Scheuer közlekedési miniszter bejelentette: a német autógyártók beleegyeztek, hogy saját költségükön felújítják a régi dízelmotoros járműveket. A BMW azonban megtagadta ezt. A miniszter az elmúlt héten találkozott a Daimler, a Volkswagen (VW) és a BMW menedzsereivel. A megbeszélés célja a kormány arra vonatkozó terveinek áttekintése volt, hogyan járulhatnak hozzá az autógyártók a régi dízelmotoros járművek felújításához. Andreas Scheuer bejelentette, hogy a Daimler és a Volkswagen készen állnak arra, hogy járművenként 3 ezer eurót fizessenek (1 euró =321,42 Ft). A miniszter közölte azt is, hogy találkozni fog a külföldi autógyártókkal és megpróbálja rávenni őket, hogy ugyanazoknak az szennyezőanyag-kibocsátási előírásoknak vessék alá magukat, mint a német gyárak. A Daimler és a VW kereskedelmi ösztönzőket is be kíván vetni, hogy kedvet teremtsenek a vevőknek új, hatékonyabb üzemanyag fogyasztású autók vásárlására. A BMW azonban úgy ítélte meg, hogy a felújítási terv helytelen irány; okosabb terv lenne az autósokat cserére biztatni ahelyett, hogy megpróbálják megváltoztatni a múltat. Manfred Schoch, a BMW munkástanács vezetője azt mondta: a kormány terve, amely minden autógyártót egyformán kezel, „fenyegeti a munkahelyeket azoknál az üzemeknél, amelyek folyamatosan tiszta dízeleket gyártottak”. Hozzátette: ahelyett, hogy a múltba fektetnénk a pénzt, az e-mobilitás fejlesztését célzó, átfogó töltési infrastruktúrát kellene kiépíteni”. A BMW fejlesztési igazgatója, Klaus Frölich sem hitt Andreas Scheuer tervében: „Évekbe telik, mire a régi autók felújítása bármit is javíthat a levegő minőségén – ha javít egyáltalán. A felújítás pedig növeli majd az autók súlyát és emiatt növekedni fog az üzemanyag-fogyasztás.” A dízelmotorok szennyező anyagkibocsátása, a légszennyezés és a német autógyárak ezzel kapcsolatos kötelezettségei évek óta éles vita tárgyát képezik. A VW, amely a világ legnagyobb autógyártójáról 2015-ben kiderült, hogy olyan szoftvert épített autóiba, amelyek a szennyezőanyag-kibocsátási tesztek során a valósnál alacsonyabb szennyezési szintet mutattak ki. Németország egymást követő kormányait folyamatosan az a vád érte, hogy túlságosan tiszteli az ország erőteljes autóiparát és annak kívánságait, valamint profitját a közegészségügy szempontjai elé helyezi. A régi dízelmotoros járművek tulajdonosait – és értelemszerűen gyártóit – a napokban újabb csapás érte. A Köln városi Adminisztratív Bíróság egy perben a DUH környezetvédelmi csoport javára hozott ítéletet. Megalapozottnak találta a DUH azzal kapcsolatos panaszát, hogy a régebbi dízelmotoros járművek szennyezőanyag-kibocsátása nagymértékben felelős a levegő rossz minőségéért és jogszerűnek ítélte azt az intézkedést, amely szerint 2019 áprilisától North-Rhine-Westphalia két nagyvárosába, Kölnbe és Bonnba ezek a járművek nem hajthatnak be.