Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

A cseh kormány jóval több adót szeretne a Google-től és a Facebook-tól

Hírek2019. ápr. 20.Növekedés.hu

A törvénytervezetet várhatóan egy hónapon belül elkészül.

A cseh kormány arra törekszik, hogy sokkal nagyobb bevételre tegyen szert az olyan vállalatok megadóztatásából, mint a Google vagy a Facebook, idézi a radio.cz hírportál a Hospodářské Noviny napilap egyik írását. A napilap szerint egy új digitális adó bevezetésével a nagy multinacionális cégeknek ott kellene befizetniük a közterheket, ahol bevételeik keletkeznek, jelen esetben tehát a Cseh Köztársaságban.

A kormány bízik abban, hogy az intézkedés évi körülbelül 37 milliárd forintnak megfelelő többletbevételt eredményezhet, amelynek zöme az online hirdetések megadóztatásából származhat. A cseh pénzügyminiszter, Alena Schillerová a törvénytervezetet várhatóan egy hónapon belül elkészíti.

Andrej Babiš miniszterelnök a korábbiakban nem támogatta a kezdeményezést, noha azt a kisebbségi koalíciós partner szociáldemokraták és a kormányt kívülről támogató kommunisták is szorgalmazták.

Alena Schillerová azt mondta a Hospodářské Noviny munkatársának, hogy a legfontosabb, szabályozásra váró kérdések az érintett vállalatok jellemzőinek, az adó alá eső szolgáltatások körének és az adó kulcsának a meghatározása.  Bár a digitális adó szükségességét illetően szinte mindenki egyetért, még vita van az adó mértékét illetően. A vezető kormánypárt, az ANO 3-5 százalékos kulcsot szeretne, a baloldali pártok azonban magasabbat.

A Pénzügyminisztérium jelenleg elemzi azoknak az európai országoknak az álláspontját, amelyek a digitális adót már bevezették vagy tervezik annak törvényesítését.

A szocialisták és a kommunisták azt szorgalmazzák, hogy a Cseh Köztársaság az osztrák modellt kövesse. A szomszéd országban elfogadott megoldás szerint a Google, a Facebook és az Amazon által realizált online hirdetési bevételek 5 százalékát be kell fizetni az állami költségvetésbe.

Franciaország parlamentje ebben a hónapban fogadta el a bevételek 3 százalékának megfelelő mértékű digitális adót, amelyet a világszerte  240 milliárd forintnak megfelelő, vagy azt meghaladó éves bevétellel rendelkező multinacionális vállalatoknak, vagy a 623 millió forintnak megfelelő, illetve annál nagyobb bevételt elérő európai vállalatoknak kell megfizetniük.

A 2017-es évben a Google a Cseh Köztársaságban valamivel több, mint 99 millió forintnak megfelelő adót fizetett, elsősorban konzultációs szolgáltatásokból származó bevételei után. Vele ellentétben a belföldi Seznam internetes vállalkozás adója meghaladta az évi körülbelül 3,1 milliárd forintnak megfelelő összeget. 

A Google prágai szóvivője, Alžběta Houzarová azt mondta: eleget tesznek valamennyi, jogszabályilag előírt adózási kötelezettségüknek. Hozzátette: mint nagyon sok más multinacionális vállalat, a Google is adói zömét abban az államban fizeti, ahol központját bejegyezték, ami ez esetben az Egyesült Államok.

Az ellenzéki civil demokraták képviselője, Jan Skopeček azt nyilatkozta a Hospodářské Noviny munkatársának, hogy a terv iránti lelkesedés korai, mert bár néhány ország már megtette ezt a lépést, de a gyakorlatban még sehol sem próbálták ki. Megítélése szerint amennyiben a cseh kormány keresztül-erőlteti az elgondolást, az internetes óriások más utakat találnak majd az adófizetés elkerülésére.