Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

A hétvégén nézze majd meg ezt a filmet

Hírek2018. jan. 7.Növekedés.hu

Filmajánlónkban Hitchcock egyik remekművének letöltését ajánljuk a hétvégére. Ebben a filmben számos technikai újítást próbált ki és alkalmazott.  Szédülés (1958, USA) Alfred Hitchcock életműve igen csak sajátos: úgy vált az egyik legismertebb rendezővé, hogy egész életében banális témákhoz nyúlt. A forrásai elsősorban ponyvaregények voltak. A Psycho például egy Robert Bluch könyvön alapszik, és mivel Hitchcock nem akarta, hogy a film nagy fordulata idő előtt kitudódjon, a premier előtt felvásárolta a regény összes példányát. Bár munkássága elemezgetésekor az utókor szívesen megfeledkezik róla, de a maga korában Hitchcock felhőtlen szórakoztatást nyújtott. Az alkotásai többségét eleve áthatja a rendező sajátos humora. Lehet, hogy egy cseppet felszínesebb volt, mint sok egekig magasztalt művész-filmes, viszont velük ellentétben a brit születésű direktor munkássága halhatatlan. A filmjei értelmezéséhez ugyanis nem kell elemzéseket olvasni: ma is épp olyan szórakoztatóak, mint a bemutatásuk idején. Ebből a fantasztikus életműből viszont a Szédülés kilóg egy kicsit, de nem rossz értelemben. Ugyan a sztori ezúttal is „csak” egy helyre kis bűnügyi történet, szereplői azonban nem a tipikus Hitchcock-i figurák. Ahogy a cselekmény halad, lassacskán mély kétségbeesés fogja el őket, vezetőjük pedig a földön túli irracionalitás lesz. Ironikus, de a Szédülés a rendező egyik legmélyebb filmje. Pedig, ahogy mondtuk, a sztori pofonegyszerű: adott egy elbocsájtott rendőr, akit egykori osztálytársa megkér, hogy figyelje meg a feleségét, mivel a hölgy egyre furcsábban viselkedik. Hogy mi történik ezután, azt már nem áruljuk el. A csattanóit mesélje el maga a film. Nekünk nincs is más dolgunk, mint felhívni a figyelmet Hitchcock briliáns technikai újítására. Hogy érzékeltesse a szédülés, a tériszony érzetét, egyszerre használta a zoom-ot és a fahrt-ot (vagyis a kameramozgást). Ez az optikai trükk azóta filmek egész sorában köszönt vissza. Az 1958-ban készült film főszereplői James Stewart és a Madarak című remekműből ismert Kim Novak. (képünkön)