A legnagyobb vállalatok jó példáiból és hibáiból tanulható a jó stratégiai tervezés
HírekTöbb mint 400 egyetemen tanítják, és 9 nyelvre lefordították Fred R. David Stratégiai menedzsment című könyvét, amely a legnagyobb vállalatoktól kölcsönzött friss példákkal vázolja a vállalati tervezés mikéntjét. Erről tartott nemrég Budapesten és Debrecenben előadást a szerző.
Az úgynevezett mennyiségi stratégiai tervezés mátrix (Quantitative Strategic Planning Matrix - QSPM) megalkotója, a stratégiai tervezés egyik legelismertebb szakértője, Fred R. David tartott nemrég előadást a Magyar Közgazdasági Társaság (MKT) meghívására Budapesten és Debrecenben.
A Francis Marion Egyetem menedzsment-professzora a gyerekei, egyben szerzőtársai, Forest R.David és Meredith E. David társaságában ismertette a Strategic Management című kötetének legújabb, immár 17. kiadásának főbb pontjait.
Az eddig 9 nyelvre lefordított tankönyv kiadásait a világ 20 országának több mint 400 egyetemén használják, a szerző pedig bő három évtizede foglalkozik a vállalati tervezés témájával.
Budapesti előadásán Fred R. David professzor a megfelelő marketing stratégia kiválasztásával kapcsolatban az adatok összehasonlíthatóságát emelte ki, hangsúlyozva, hogy a stratégiai tervezést nem lehet megspórolni, és olyan nehéz döntések sorát kell meghozni, amelyek a vállalat munkahelyi környezetétől kezdve a fenntartható fejlődésig széles spektrumon mozog.
A stratégiai menedzsment alapelveit olyan vállalatok példáival illusztrálja, mint a Coca-Cola, a L’Oreal, a Walt Disney, vagy a McDonald’s a most megjelent tankönyvében.
A QSPM olyan marketing tervezési mix, amiben helyet kap többek között a legismertebb stratégiai elemzési technika, a SWOT-analízis, amely egy vállalatnál az erősségek, a gyengeségek, a lehetőségek és veszélyek sorát veszi figyelembe - tette hozzá.
Forest tankönyve példákon keresztül szemlélteti hogyan lehet kihasználni legjobban egy vállalat számára kínálkozó lehetőségeket, tőkét kovácsolni a belső erősségekből, felmérni és csökkenteni a gyenge pontokat, és elhárítani a veszélyeket.
Megmutatja, hogy a különböző információkat miként mérlegelje egy vállalat vezetése, és mi alapján válassza ki a legjobb alternatív stratégiát.
A Strategic Management eddigi kiadásai többek között a következő vállalatok stratégiája alapján adtak új információkat a tervezésről: Macy’s, Gap, Bank of America Corporation, JP Morgan Chase, Southwest Airlines, Nike, Microsoft, Estee Lauder Companies, General Electric, Whirlpool, és a Starbucks.
A 17. kiadás alapja a Coca-Cola esettanulmányára épül, mivel ez a cég a világ egyik legjobban szervezett, innovatív és legtisztult stratégiával rendelkező vállalata – írják a szerzők.
Ezen kívül 11 úgynevezett mini esettanulmánnyal veszik sorba a helyes stratégiai tervezés alapjait: ezek között szerepel többek között a Tesla, a Walmart, a procter & Gamble, a Boston Consulting Group és a Halsbro.
Fred R. David és két gyerekének könyveit eddig – az angoszász területeken kívül – többek között Kínában, Indiában, Mexikóban, Indonéziában, Olaszországban és Németországban használják egyetemi tanításhoz, illetve a mindennapi életben.