Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

A magyar kerékpáros nemzetté válik?

Hírek2024. ápr. 26.Növekedés.hu

Magyarországon a biciklizés a legnépszerűbb mozgásforma, de sokan közlekedési eszközként is választják. Ugyanakkor a hazai régiók között vannak különbségek: miközben az Alföldön minden harmadik lakos biciklivel közlekedik, addig Budapesten volt ez az arány a legalacsonyabb (5%) - írja cikkében az Oeconomus.

Az elmúlt években számos kormányzati fejlesztés is megvalósult: 1000 km új kerékpárút készült el Magyarországon és 1000 km kerékpáros túraútvonalat jelöltek ki. Amellett, hogy a hazai lakosság 16%-a elsődlegesen a kerékpárt választja, 13% a gyaloglást - írja elemzésében az Oeconomus.

Mint hozzáteszik: a járműves közlekedési formák közül is egyre népszerűbbek a klímabarát eszközök, mint az elektromos autók és a tömegközlekedési lehetőségek. 2022-ben a Magyar Kerékpárosklub felmérése szerint 30% használt elsődlegesen tömegközlekedést.

Utóbbi közlekedési forma tekintetében 2023-ban nagyobb növekedés következett be, jelentős áttörést hoztak az ország- és vármegyebérletek.

Mi az aktív közlekedés, és miért jó?

A KSH 2019-es elemzése kiemeli, hogy az ülő életmód káros hatásait csak rendszeres és intenzív testmozgással lehet igazán ellensúlyozni. A kutatások azt is jelzik, hogy minden mozgás számít, és a könnyű fizikai aktivitás, így a közlekedés közbeni mozgás is jótékonyan hat az egészségi állapotra. Az utóbbi típusú, aktív utazási lehetőségek közé tartozik például a gyaloglás és a kerékpározás.

A Magyar Kerékpárosklub elemzése alapján az aktív utazási lehetőségek javítása megsokszorozza a kerékpározás és a gyalogos közlekedést,

ami csökkenti a károsanyag-kibocsátást, javítja a levegőminőség és pozitív közegészségügyi hatásokkal jár.

Az elemzés arra is felhívja a figyelmet, hogy a bicikliutak kialakítása nemzetközi tapasztalatok alapján általában ellenállásba ütközik. A Magyar Kerékpárosklub 2022-es mérése mutatta ki, hogy hazánkban nincs ilyen ellenállás. 2022-ban 57% tartotta nagyon vagy inkább fontosnak a kerékpáros közlekedési lehetőségek fejlesztését.

A cikk teljes szövege EZEN a linken érhető el.