Coca-Cola: Egy deal viszontagságai
HírekTöbb szempontból is nehéz fába vágta a fejszéjét a Coca-Cola, amikor elhatározta, hogy megszerzi az MB Impex Banja Luka elnevezésű bosnyák italgyártó céget. Bosznia és Hercegovina nem kifejezetten terepe mostanában a nemzetközi cégfelvásárlásoknak, de hogy még bonyolultabb legyen a képlet: Banja Luka, a 200 ezres nagyváros a boszniai szerb enklávé, vagyis a Boszniai Szerb Köztársaság központja. Amolyan ország az országban. A HBC nevű szerb Coca-Cola érdekeltség már július 14-én értesítette a bosnyák hatóságokat a vételi szándékról, de a nem éppen gyorsaságáról ismert és többféle nép és testület által is befolyásolt kormányzótanács még mindig nem adta áldását a dealre. Érdekes módion nem is az üdítőital-piac alakulásával van aggálya, hanem az alkoholos italok piacával, mert a kiszemelt cég a gyümölcsalapú alkoholos italok piacán is fontos szereplő volt, és a hatóságok abban nem tudtak eddig dönteni, hogy a nyugati üdítőitalcég vásárlása miként befolyásolja a bosnyák alkoholpiacot. Az MB Imoex amúgy a nem éppen acélos bosnyák kivitel egyik meghatározó cége, 13 országba exportálja termékeit A bosnyák hatóságok emberei amúgy büszkén nyilatkoztak arról, hogy van olyan cég az országban, amely egy nemzetközi multi érdeklődését is felkeltette, az más kérdés, hogy amennyiben ennyire lassú és bürokratikus a döntéshozatal mennyire lesznek követői a Coca-Colának.