Csehország is megadóztatja a digitális multikat
HírekA cseh kormány törvényjavaslatot fogadott el a digitális multinacionális vállalatok megadóztatásáról. Az adó mértéke a Csehországban nyújtott digitális szolgáltatások bevételének 7 százaléka lehet.
A javaslatot még a parlamentnek is jóvá kell hagynia, majd a köztársasági elnök elé kerül, olvasható a praguemonitor.com hírportálon.
A világban már számos kormány döntött úgy, hogy megadóztatja a világszerte nagy nyereséggel működő óriáscégeket. Ezeknek a vállalatoknak az esetében azonban sem a bevétel, sem a profit nagyságát nem egyszerű meghatározni.
Szakértői becslések szerint a 7 százalékos adóból évi 5 milliárd korona (mintegy 65,5 milliárd forint) folyhat be Csehország költségvetésébe. A törvényjavaslat szerint az utolsó év, amikor az adózási kötelezettség fennáll, 2024 lesz. Alena Schillerova pénzügyminiszter szerint a cseh kormány ezzel világos üzenetet küld az OECD-nek és az EU-nak, annak a két szervezetnek, amelyek ez idáig nem tudták megoldani a jövedelmeiket más országokban kimutató nagyvállalatok adóztatásának problémáját.
Az adót az internetes óriások azon szolgáltatásai alapján keletkezett bevételeire vetik majd ki, amelyeket a felhasználók a Csehországban vettek igénybe; ilyen például az online reklámtevékenység. Az adót évente, becslés alapján határozzák meg, az érintett vállalatoknak havi részletekben kell fizetniük.
Alena Schillerova elmondta: azoknak a vállalatoknak, amelyek esetében a digitális szolgáltatások csak másodlagos jövedelemforrást jelentenek, nem kell digitális adót fizetniük. Ebbe a körbe sorolhatók például azok autógyártók, amelyek hirdetéseket adnak el az általuk értékesített járművek digitális képernyőre. Másodlagos jövedelemnek minősül minden bevétel, amely nem éri el az összes bevétel 10 százalékát.