Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Fel lehet lélegezni: elmaradnak az áremelések

Hírek2025. ápr. 9.D.J.

Az inflációkövető díjkorrekciótól a Magyar Telekom, a 4iG és a Yettel is eltekint.

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter még a múlt héten jelezte, hogy elfogadhatatlanul magasak a telekommunikációs szolgáltatások díjai, ezért a kormányzati elvárás az árkorlátozás. Elmondása szerint azt látták, hogy január-februárban közel 16 százalékkal emelkedtek a díjak.A miniszter jelezte: ezek a szolgáltatók áprilistól szeretnének további áremeléseket végrehajtani, ami elfogadhatatlan. Helyette azt szeretnék elérni, hogy önkéntes árkorlátozás legyen, és ne emelkedjenek tovább az árak. Ezért egy hetet adtak rá, hogy a szolgáltatók jelezzék: milyen vállalásokat tudnak tenni.

Ma be is futottak a bejelentések. A Magyar Telekom közleményében jelezte: a magyar gazdaság fellendítése iránti elköteleződését kifejezve a társaság nem hajtja végre a 2024-es évre vonatkozó, 3,7%-os inflációkövető díjkorrekciót fogyasztói körében és legalább 2026 első félévének végéig nem emeli a fogyasztók már meglévő csomagjainak havidíját.A 4iG csoportnál önkéntes árcsökkenésről döntöttek. Az intézkedések értelmében:

    1. A One márkanévhez tartozó vállalatok (One Magyarország Zrt., DIGI Távközlési és Szolgáltató Kft., AH Média Kereskedelmi Zrt.) 2026. július 1-ig eltekintenek a lakosság számára nyújtott helyhez kötött internet, és televízió-, valamint mobil előfizetések esetében tervezett, 2024-re vonatkozó 3,5 százalékos inflációkövető díjkorrekció bevezetésétől.
    2. A társaságok vállalják továbbá, hogy 2026. július 1-ig nem érvényesítik az idei évi infláció alapján a jövő évben esedékes inflációkövető díjkorrekciót sem ezen tarifákon.
    3. A One Magyarország ezen felül vállalja, hogy új, mérsékelt árú lakossági ajánlatokat vezet be a piacra.

A sorba beállt a Yettel is. A társaság 2025. május 1-jétől kezdődő, 12 hónapon át érvényes kedvezmény mértéke megegyezik a korábban alkalmazott, 3,7%-os fogyasztói árindex alapján történt havidíj-korrekció mértékével. Így a jelenleg érvényes havidíjra számított kedvezmény teljes egészében kompenzálja a 2025. március 5-től hatályos inflációs díjkorrekció összegét. Ez a kedvezmény azon lakossági előfizetők számára érhető el, akik a Yettel Általános Szerződési Feltételeiben szereplő, nyilvánosan elérhető, lakossági számlás előfizetéses tarifacsomagokat használják, és érintette őket az infláció miatti díjkorrekció 2025 elején.

A kedvezmény automatikusan megjelenik az érintett ügyfelek havi számláján, nincs szükség külön igénylésre. Először a 2025. május hónapban igénybe vett szolgáltatásokról kiállított számlán lesz látható, utoljára pedig a 2026. áprilisi hónapra vonatkozó, májusban érkező számlán.

Az MNB legfrissebb inflációs jelentése rámutatott: a februárban mért infláció mintegy fele a piaci szolgáltatások áremelkedéséből ered. Az elemzésük kiemeli: a januári átárazások több, mint felét a telekommunikációs és banki szolgáltatásokhoz kapcsolódó egyedi tényezők okozták. A mobiltelefon- és internetelőfizetések átlagos ára tavaly októberben csökkent, azonban 2025. januárban a korábbi csökkenéshez hasonló mértékben emelkedett.

Piaci szolgáltatások résztételeinek éves árváltozása (2025. február)

Megjegyzés: A „Fel nem sorolt szolgáltatások” köre magába foglalja többek között a banki szolgáltatásokat és a biztosítási díjakat is. Munkaintenzív szolgáltatások narancssárga színnel, a kevésbé munkaintenzívek kék színnel jelölve. Forrás: KSH, MNB, Inflációs Jelentés