Hatalmas csapás az autógyáraknak: jövő héten jön a 25 százalékos amerikai büntetővám
HírekA magyar autóipar is megérzi, annak ellenére, hogy közvetlenül kis hányadot exportálunk az USÁ-ba, de a német autóipar nagyon is kitett az amerikai piacnak. A vámok április másodikán lépnek érvénybe, 8 millió autót érintenek, Az autóárak 4000-10 000 dollárral emelkedhetnek. Németország, Japán, Mexikó, Kanada autóipara a leginkább érintett.
Donald Trump amerikai elnök bejelentette, hogy 25 százalékos vámot vet ki az importált autókra és autóalkatrészekre, ami valószínűleg emeli az inflációt, és gondokat fog okozni az autóalkatrész-ellátásban.
Az autógyárak az elmúlt hetekben rengeteg autót szállítottakki az Egyesült Államokba, mert számítottak a vámokra.
Az európai vámokról valószínűleg tárgyalások lesznek, így van esély, hogy - más kereskedelmi kérés ellenében - esetleg csökkenthető az új büntetővám szintje.A Fehér Házban szerdán tartott beszédében Trump azt mondta, hogy a vámok „visszaveszik” a pénzt a külföldi országoktól, amelyek „elveszik a munkahelyeinket” és „elveszik a vagyonunkat”.
„Annyi mindent elvettek az országunkból - barátot és ellenséget egyaránt. És őszintén szólva a barát gyakran sokkal rosszabb volt, mint az ellenség” - mondta Trump az Ovális Irodában.
Trump ígéretet tett az amerikai gyártás újjáélesztésére, azt mondta, hogy a vámok „olyan növekedést fognak ösztönözni, amilyet még nem láttak”.A Fehér Ház egy tájékoztatóban közölte, hogy az április 2-án hatályba lépő vámok „védik és erősítik” az amerikai autóipart, amelyet állítása szerint „aláásott a túlzott import, amely veszélyezteti Amerika hazai ipari bázisát és ellátási láncait”.
A Fehér Ház szerint az Egyesült Államok-Mexikó-Kanada megállapodás keretében járműveket és alkatrészeket behozó importőröknek lehetőségük lesz igazolni, hogy termékeik mekkora hányada amerikai gyártású, így csak a „nem amerikai tartalom” után fizetnek vámot.Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke szerint a vámok „rosszat jelentenek a vállalkozásoknak” és „rosszabbat a fogyasztóknak”.
Az EU továbbra is keresni fogja a tárgyalásos megoldásokat, miközben megvédi gazdasági érdekeit
- írta von der Leyen az X-en közzétett bejegyzésében.
Shigeru Ishiba japán miniszterelnök azt mondta, hogy kormánya „megfelelő intézkedéseket” fog mérlegelni a vámokra válaszul.
Az Amerikai Autópolitikai Tanács (AAPC), amely az amerikai Ford, General Motors és Stellantis autógyártókat képviseli, kijelentette, hogy elkötelezett az amerikai termelés növelése mellett, és együtt fog működni a kormányzattal az amerikaiak javát szolgáló „tartós politikán”.Az Egyesült Államok az amerikai kereskedelmi minisztérium adatai szerint 2024-ben 214 milliárd dollár értékben importált személygépkocsikat.
A BBC összesítése szerint 8 millió autót importál évente az USA, és a behozott autók 4000-10 000 dollárral kerülhetnek majd többe.Az Egyesült Államokba irányuló legfontosabb autóipari exportőrök között Washington számos legközelebbi partnere és szövetségese van, köztük Mexikó, Kanada, Dél-Korea, Japán és Németország.
A befolyó vámbevételt az amerikai államadósság mérséklésére és adócsökkentésre fordítják. A lépés az Egyesült Államok szövetségi államháztartásának számára évente 100 milliárd dollárt meghaladó vámbevételt jelenthet - írja az MTI.Donald Trump egyben közölte, hogy a belföldön gyártott autó vásárlása után hitelkedvezményt terveznek az amerikaiak számára.A japán és dél-koreai autógyártók részvényei csütörtökön meredeken estek, miután korábban az amerikai autóipari részvények is csökkentek Trump bejelentése előtt.
A vámok valószínűleg magasabb autóárakat is eredményeznek az amerikai fogyasztók számára, akiknek a vásárlások mintegy fele külföldről származik.