Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Tömegével viszik az európai autókat az USA-ba Trump miatt

Hírek2025. márc. 24.D.J.

Mivel tartanak az újabb vámoktól a kontinens nagy járműgyártói igyekeznek az új terhek élesedése előtt minél több autót kivinni a tengerentúlra – adta hírül a Financial Times.

Forgalmas napokat élnek az amerikai kikötők. Az áruk ugyanis a szokottnál is nagyobb számban futnak be a tengerentúlra. Az ok egyszerű: a világkereskedelemben egyelőre nagy a bizonytalanság, mivel cseppet sem világos, hogy az USA kormánya végül kikre, meddig és mekkora vámot fog kivetni. Ezért jó pár óriásvállalat igyekszik az új intézkedések élesedése előtt minél több árut bevinni az Egyesült Államokba.

A sietség hatására februárban az EU-ból az Egyesült Államokba irányuló járműszállítások 22 százalékkal nőttek az előző év azonos időszakához képest – írja a Financial Times.Az érintett társaságok egyelőre szűkszavúan nyilatkoznak az új fejleményekről. Stian Omli, az Esgian, vagyis az autószállítókat figyelő platform vezető alelnöke is csak annyit mondott, hogy „észrevehető növekedés” tapasztalható az „öreg kontinensről” az Egyesült Államokba tartó áruforgalomban.

Valószínűleg hamarosan növekedést fogunk látni Kelet-Ázsiából is

- mondta, hozzátéve, hogy a hajóknak be kell fejezniük az útjukat ahhoz, hogy számításba vegyék őket.

Az amerikai elnök, Donald Trump korábban közölte, hogy április 2-án lépnek hatályba azok a vámok, amelyek az USA kereskedelmi partnereit érintik - ugyanazon a napon, amikor lejár az a 30 napos haladék, amelyet Mexikó és Kanada kapott a már bejelentett 25 százalékos vámok kapcsán.

A dél-koreai autógyártók közül a Hyundai és a Kia is megpróbált több járművet szállítani az Egyesült Államokba az új vámtarifa határideje előtt. A Hyundai nem kívánta kommentálni stratégiáját. A cégnél csak annyit mondtak:

Folyamatosan optimalizáljuk szállítási terveinket, hogy alkalmazkodjunk a piaci feltételekhez.

Lasse Kristoffersen, a Wallenius Wilhelmsen vezető járműszállító vállalat vezérigazgatója a Financial Timesnak elmondta, hogy „Ázsiából nagyobb volumen érkezik, mint amennyit az ügyfeleinktől be tudunk fogadni”.

A Mexikóban és Kanadában autókat és alkatrészeket gyártó vállalatok szintén készülnek az esetleges új terhekre. A Honda, a Chrysler és a Jeep tulajdonosa, a Stellantis is igyekszik előrehozni a szállításokat ebből a két országból.

„Ha megnézzük a Kanadában és Mexikóban gyártott modelleket, akkor a márkakereskedőknél jelenleg elég jó a készletünk, valószínűleg 70-80 napra elég” - mondta Doug Ostermann, a Stellantis pénzügyi igazgatója egy múlt keddi konferencián.

Egy logisztikai vezető, aki az autóipari ellátási láncban dolgozik, azt mondta, hogy a személygépkocsikban használt elektronikai termékek, például a sztereórendszerek gyártói is „többet akarnak az USA-ba készletezni”.Ám a mostani „rohamból” nem mindenki veszi ki a részét. A Toyota azt mondta, hogy „nem növelték a Japánból - vagy más országokból - az Egyesült Államokba irányuló járműimportot a lehetséges jövőbeli vámokra való tekintettel”, míg két japán autószállító cég a keresletben alig történt változásról számolt be.

Cody Lusk, az Amerikai Nemzetközi Autókereskedők Szövetségének vezérigazgatója főleg nagyfokú bizonytalanságról számolt be. Hangsúlyozta: még mindig nem tudni biztosan, hogy mely országokat és milyen mértékben érintik a leendő vámok.