Igen a kórház- és a közlekedéfejlesztésre, nem a kerékpársávokra és a hitelre
HírekA fővárosiak a kórházi, tömegközlekedési és lakóingatlanos fejlesztéseket tartják a legfontosabbnak, nem támogatják a nagy összegű hitelfelvételt és az adóemelést - derül ki egy felmérésből.
A kórházi, tömegközlekedési és lakóingatlanos - lakásfejlesztés, otthonteremtés, lakhatási körülmények - fejlesztéseket tartják a legfontosabbnak a budapestiek az előttünk álló időszakban. A negyedik és ötödik helyen a minőségi zöldfelületek, közparkok létesítését, illetve az út- és hídépítést jelölték meg - írta a Portfolio.hu az NRC Kft., online piackutató cég által Budapest fejlesztéséről szóló reprezentatív közvélemény-kutatására hivatkozva. A közlekedésfejlesztésben a legnagyobb társadalmi támogatottsága a 44 éves átlagéletkorú HÉV járműpark lecserélésének van. Ezzel kapcsolatban a Budapest Fejlesztési Központ nemrégiben írt ki európai uniós közbeszerzést új, légkondicionált, alacsony padlós kocsikra.
A fejlesztés során akár 54 új, korszerű kocsi is érkezhet majd a következő években.
A felmérés szerint a megkérdezettek közel 100 százaléka szerint a főpolgármesternek és a kormánynak együtt kell működnie akkor is, ha politikai vitáik vannak (95,7 százalék) és párbeszédet kell folytatniuk egymással akkor is, ha más pártok támogatják őket (94,9 százalék).
Szinte ugyanennyien, a válaszadók 93 százaléka gondolja úgy, hogy a fővárosi és a kormányzati vezetőknek kifogások keresése helyett az a dolguk, hogy megoldásokat találjanak a budapesti problémákra.
Ugyanakkor 20-ból 19 megkérdezett budapesti szerint lehetőleg úgy kell fejleszteni a fővárost, hogy az ne járjon adóemeléssel és eladósodással.
A koronavírus-járvány gazdasági hatásainak kezelése ügyében a megkérdezettek 92,5 százaléka úgy látja, hogy most a munkahelyek megvédése a legfontosabb feladata mind a kormánynak, mind az önkormányzatoknak. A felmérés szerint 100-ból 82 megkérdezett egyetért azzal a közelmúltbeli kormányzati javaslattal, miszerint fővárosi költségvetés tehermentesítése érdekében a kormány vállaljon át fejlesztéseket a fővárosi önkormányzattól.
Ennek az eredménynek egyfajta tükörképeként viszont 100-ból csak 19 megkérdezett támogatja azt, hogy a főváros a koronavírus-járvány gazdasági következményei miatt az eladósodás kockázatával járó nagy összegű hitelt vegyen fel.
A vállalkozásokra kivetendő új adók elutasítottsága még ennél is magasabb, csak kevesebb, mint minden hatodik megkérdezett van az új adóterhek mellett (16,4 százalék).
A forgalomcsillapításra vonatkozó kérdésekre adott válaszokból kiderült, hogy a dugódíjnak az új fővárosi vezetés által is kilátásba helyezett elképzelésével a megkérdezettek mindössze 23,8 százaléka ért egyet. Mint írták, nagyjából ugyanennyien támogatják csak az autós forgalom korlátozását a belvárosban az utcák egyirányúsításával, lezárásával (23,4 százalék). Még ennél is kisebb a támogatása az autósok által használt útvonalak, sávok lezárásának a kerékpáros- és gyalogosforgalom javára (17,4 százalék) és a parkolási díj emelését is csak tízből egy válaszadó helyeselte.
A felmérésből az is kiderül, hogy kevés budapesti támogatja a nagykörúti kerékpársávok kialakítását.
Azt az állítást, hogy "ha kerékpársávok létesülnek, az nem járhat az autósforgalom komoly korlátozásával, a dugók növekedésével", a megkérdezettek 76,7 százaléka helyeselte. Ennek megfelelően, az ezzel ellentétes állítást - "Az autós forgalom jelentős korlátozására van szükség a kerékpárosok javára" - csupán 23 százaléka támogatja a budapestieknek. "Ez azt jelenti, hogy a fővárosi önkormányzat jelképes városátalakítási lépése egyelőre háromnegyedes elutasítással találkozik" - áll a cikkben.