Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Jelentősen változtak a bevásárlási szokások a Tesco főnöke szerint

Hírek2020. máj. 2.Növekedés.hu

Az emberek visszatértek egy évtizeddel korábbi szokásukhoz és heti egy nagy utat tesznek a szupermarketbe - állítja a Tesco főnöke.

A bbc.com hírportálon olvasható cikk szerint Dave Lewis vezérigazgató úgy látja: a Covid-19 intézkedések miatt a vevők kevésbé gyakran járnak vásárolni. Áprilisban a kosarak átlagos tartalma kétszeresére nőtt, a vásárlások száma pedig szinte megfeleződött.

Dave Lewis hozzátette: a Tesco első ízben lépte túl a heti egy millió online megrendelt csomag kiszállítását. Arra számít, hogy a következő 10 napban további 200 000 fuvarra kerül sor.

A Tesco néhány hét alatt 103 százalékkal növelte online értékesítését. Ezt az ütemet normális viszonyok között évek alatt lehet elérni. Jelentős mértékben növekedett a többi szupermarket által kiszállított termékek volumene is. A válságot megelőzően csupán a napi cikkek 7 százalékát vásárolták online.

"A lehető legtöbb embernek próbálunk segíteni. A legnagyobb súlyú változás az on-line vásárlás tekintetében történt.”

A Kantar tanácsadó cég felmérése szerint a háztartások az április 12-19 közötti héten „rekord alacsony számú” látogatást tettek a szupermarketekben. A vásárlói kosár átlagos tartalma azonban meghaladta a mindenkori legmagasabb szintet.

„A háztartások az elmúlt hónap folyamán átlagosan csak 14 ízben vásároltak napi cikkeket. Ez rekord alacsony szám, kevesebb, mint a megszokott időkben mért 17 alkalom”.

„A gyakoriság csökkenése együtt járt az átlagos költés növekedésével. A 26,01 fontos (mintegy 10 656 forint) érték a Kantar által valaha mért legmagasabb összeg, 7 fonttal magasabb, mint az elmúlt évben.”

A Tesco 26,8 százalékos piaci részesedéssel továbbra is a legnagyobb szupermarket az Egyesült Királyságban. A vásárlói költekezés esetében 7,2 százalékkal magasabb volt, mint az előző év azonos időszakában.

Más szupermarketekben a vásárlói költés még nagyobb mértékben emelkedett: a Co-op forgalma 20, a kizárólag online működő Ocado-é 19,4 százalékkal nőtt.

A koronavírus-járvány kitörése óta adott első televíziós interjújában Dave Lewis beszélt arról is, hogy a legnagyobb brit kiskereskedő hogyan alkalmazkodott a zárlat idején megváltozott vásárlói szokásokhoz.

„Az emberek hetente egyszer vásárolnak, egy kicsit úgy, mint ahogyan 10-15 évvel ezelőtt tették, nem pedig kétszer-háromszor-négyszer, ahogyan az a válság előtt történt”. Hozzátette: a pánik-vásárlás időszakában, amikor a vásárlók kiürítették a szupermarketek folyékony szappant, toalett-papírt vagy tésztaféleségeket tartalmazó polcait, a Tesco egy-két nap alatt hét hétnyi forgalmat bonyolított le.”

„Az élelmiszerellátó lánc már visszazökkent a biztonságos formájába” állítja. A liszt azonban még mindig nem elegendő.”

Dave Lewis az elmúlt hat hetet „hihetetlennek” nevezte. „Szinte minden megváltozott az üzletvitelben.” A Tesco például 45 000 ideiglenes dolgozót vett föl, hogy pótolhassa a Covid-19 vírus miatt hiányozó 51 000 alkalmazottat, és eleget tehessen a megnövekedett számú online megrendelésnek.

Dave Lewis szerint a vállalat, amely több, mint 300 000 dolgozójával az Egyesült Királyság legnagyobb, magántulajdonban álló munkáltatója, most veszi vissza átmenetileg kiesett alkalmazottjait és bocsátja el a felvett kisegítőket. „Pillanatnyilag valószínűleg 35-40 000 helyre két emberünk van” mondta.

„Azt hiszem, tényleg igazán magával ragadó volt az az igyekezet, ahogyan az emberek munkára jelentkeztek és segítettek nekünk, hogy ellássuk a nemzetet. Néhány nagyon érdekes új kollégánk is volt: pilóták, színházi dolgozók, autóversenyzők és mindenkit nagyon gyorsan betanítottuk.”

A legfontosabb az alkalmazottak és a vásárlók biztonságának megteremtése. „Valóban egészen megdöbbentett, hogy vásárlóink 99 százaléka mennyire jól alkalmazkodott az áruházi változásokhoz” mondta. „De tudomásul kell vennünk, hogy amíg a kormány tanácsai nem változnak meg, be kell, hogy tartsuk a távolságot. Ezért a belátható jövőben továbbra is érvényesítenünk kell ezeket az intézkedéseket”.

Az igazi kihívást a fegyelem kis boltokban történő betartatása jelenti majd, különösen a városok központjában, amikor az emberek visszatérnek a munkába.

A koronavírus kiskereskedelemre és a bevásárló-utcákra gyakorolt hatásával kapcsolatban Dave Lewis azt mondta: sok függ attól, hogy a válság elmúlta után az emberek hogyan viselkednek. Reméli, az ország újra fogja gondolni élelmiszerstratégiáját.

„Azt hiszem, az élelmiszerellátás rendkívül jól működött. A keresleti csúcs után két héttel már minden helyreállt, a rendszer tehát képes volt rugalmasan alkalmazkodni.

„Azt hiszem, ez a válság megmutatta az élelmiszer-kiskereskedelem fontosságát. Úgy érzem, a múltban egy kicsit talán ezt magától értetődőnek is tartottuk. Remélem, hogy a jövőben még nagyobb figyelmet fordítunk az élelmiszerekre, az ellátásra és a stratégiára.”